Hamsterball

Saknar bollar av stål

TikGames har lånat idéer från både Super Monkey Ball och Marble Madness i sitt senaste verk Hamsterball. Att de dessutom har snott osedvanligt mycket från ett PS2-spel med samma namn är mycket anmärkningsvärt, så pass att jag hoppas för deras skull att man införskaffat rättigheten på ett lagligt sätt.

Nåväl, du tar kontrollen över ett antal olika hamstrar i en genomskinlig plastboll, och du ska lotsa dem förbi ett gäng kluriga banor under en viss tid. Utmaningen ligger dock inte i att lyckas hitta rätt väg eller ens undvika farliga föremål, utan allt handlar om att lyckas kontrollera den mycket höga hastigheten. Till din hjälp har du som sagt tre stycken kreatur, och dessa har tre olika egenskaper som snabbt känns igen efter att se vilka namn de har, nämligen Jumper, Speedy och Spiked.

1

Allt börjar bra...

På så sätt kan du hitta djuret som passar bäst för dig och den specifika banan du spelar på (ja, du kan byta hamster inför varje nytt område), men det hjälper föga när det handlar om själva kontrollen. Just den förstörs väldigt mycket av att du inte kan välja hur du ska styra den undermåliga kameran, och om du är som jag och vill att bilden ska röra sig uppåt när du styr spaken åt precis samma håll – ja, då kommer du att bli minst lika frustrerad.

Styrningen är alltid det viktigaste i den här typen av spel, och när den faller finns det inte så mycket att stå på. Det kan dock fungera tillfredsställande om det finns annat som kan höja spelupplevelsen, fast även där finns det allt för många problem.

Bov nummer två är bristen på fantasi i bandesignen. Nivåerna känns monotona och tråkiga, och dessutom återanvänds dem flera gånger om med bara små ändringar och tillägg. När de dessutom är få till antalet finns det inte mycket att hurra över, även om det finns tre olika lägen bara för ensamspelaren (alla fokuserar dock på tidsapsekten).

2

... Men den tråkiga sanningen visar sig snabbt

Det finns dock något som gör allt inte helt obehagligt, nämligen Sumoläget för flera spelare. Konceptet må vara uttjatat, men att ha massvis med hamstrar i bollar som försöker slå ut varandra är helt klockrent, bortsett från en liten detalj – du tappar delar av sikten på banan när någon hoppar in igen eftersom plattformen som fraktar bollen skymmer rejält.

Klumpigheten i det momentet visar tydligt att Hamsterball är en framstressad produkt som inte har fått vare sig glädje eller fantasi under arbetets gång. Vem vet, det kanske är så snöpligt att detta är ett verk av några praktikanter som inte hade förmågan att skapa något eget, utan blev tvungna att stjäla tankegångar från andra spel utan att ens kunna lyfta över det som gjorde konkurrenterna så pass lyckade.

4 / 10

Läs vår betygspolicy Hamsterball Jonas Aronsson Saknar bollar av stål 2010-05-14T10:00:00+02:00 4 10

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!