Heavy Rain: Move Edition

Rörelsekänsligt regn

Heavy Rain släpptes i februari 2010 och visade sig vara ett av vinterns absolut bästa spel. Nu, lagom till lanseringen av den rörelsekänsliga PS3-kontrollen PlayStation Move släpper Quantic Dream och Sony en uppdaterad version av spelet. Utöver valbara rörelsekontroller och ett lite lägre pris än tidigare ingår även extrakapitlet The Taxidermist, samt tre dynamiska teman.

Gå till slutet av recensionen på sidan tre för vårt utlåtande av Heavy Rain: Move Edition

Heavy Rain är ett kriminaldrama som utspelas i tredjepersonsperspektiv, där man spelar fyra olika roller om vartannat under loppet av några dagar under hösten 2011. Arkitekten Ethan Mars, privatdetektiven Scott Shelbys, FBI-agenten Norman Jaydens och journalisten Madison Paiges liv flätas samman i jakten på Origamimördaren som kidnappar och dödar unga pojkar när regnet öser ned som allra värst.

På förhand har Heavy Rain kallats många saker: Ett modernt Dragons Lair (där man bara styr de allra mest grundläggande rörelserna), ett QTE-spel (där man bara trycker på knappar på kommando), ett banbrytande interaktivt drama (där spelet omdefinierar vad ett spel kan innehålla) och en revolution inom motion capture-inspelning (där karaktärerna modellerats efter respektive skådespelare i stället för att anpassas till en mall - något som ledde till att inspelningen tog 172 dagar). Men det räcker med att spela spelet en kort stund för att inse att alla försök att sätta spelet i ett visst fack är onödiga, för även om de stämmer till viss del så är det ändå helt irrelevant då de förstnämnda epiteten faktiskt stämmer på de flesta spelen på marknaden. För alla spel kräver en viss input, och följer man inte de kommandon som krävs i dem uppnår man inte önskad effekt. Så även här.

1

Skillnaden i Heavy Rain är att alla dessa kommandon syns klart och tydligt, samt att de är helt sammanhangsberoende och även visar en bild av karaktärens sinnesstämning. Är det bråttom har man kort tid på sig att utföra handlingen, är man stressad kan kommandot att plocka upp ett vapen skaka och dialogval kan snurra runt ens huvud så att man knappt ser vad man ska säga. Det är bara ett av sätten som Heavy Rain förmedlar hur man ska känna sig, och med hjälp av stämningsfull ljussättning och musik, vibrationer i handkontrollen och möjligheten att höra karaktärernas privata tankar får man en inblick i deras liv på ett sätt som skiljer spelet från filmmediet.

De fungerar även på olika sätt när man spelar. Jayden tillbringar stor tid med polisarbete, och har ett par hightech-glasögon för analyser av omgivningen som man använder för att hitta bevis. Shelby använder sig av mer traditionella metoder och letar efter ledtrådar på eget håll. Ethan brottas med sina inre demoner i sin jakt på sin son och träffar då Madison, som dras in i historien. Scenerna löper om vartannat, och skiljer sig därför markant. Beroende på valen man gör utvecklas berättelsen åt olika håll, vilket leder till att man går man vidare till vissa scener. Om en karaktär skulle dö fortsätter spelet vidare, vilket kan ge helt olika resultat och slut.