Just Cause 2

Ja just det.

Det är svårt att älska Rico Rodriguez. Under de två första timmarna av förstörelseorgien Just Cause 2 från svenska Avalanche Studios vred jag oroligt på mig på grund av den usla dialogen, den kassa bilduppdateringen i mellansekvenserna och de linjära uppdragen. När väl introduktionen av Ricos prylar var klar och sandlådevärlden Panau öppnade sig framför mina ögon vände dock allt. Rico är fortfarande en blek huvudkaraktär (kan vi svenskar ens skapa intressanta figurer? Faith var lika trist.), storyn är fortfarande onödig annat än som bakgrund och humorn som bäst bara bisarr. Men världen ... vilken underbart vacker och fri värld Avalanche har gett oss.

1

Har du någon gång tröttnat på alla uppdrag i spel som Grand Theft Auto IV eller Fallout 3 och börjat skjuta och spränga allt för att se hur länge du överlever? Då är Just Cause 2 för dig. Rico Rodriguez är en influgen blandning av James Bond, Spindelmannen och Arnold Schwarzenegger vars enda uppdrag är att förstöra så mycket han kan av diktatorn Baby Panays samhällsresurser.

Genom att successivt skapa kaos i Panau och samarbeta med någon av ö-nationens tre gangster-falanger i deras mord-, knark- och smuggelaffärer hoppas han kunna nysta upp en invecklad historia om maktkamp som du förmodligen inte kommer att bry dig om.Den stora beållningen med Just Cause 2 är istället just friheten att helt strunta i berättelsen och fokusera på att göra det du känner för i den visuellt vackra och varierande sydostasieninspirerande miljön.

2

Rico är en mångfacetterad herre; han skjuter lika bra med båda nävarna och på vänsterarmen sitter dessutom en avfyrbar änterhake likt den Batman brukar använda. Det är inte fel att säga att denna krok är det som skiljer striderna från vilket annat spel som helst eftersom uppfinningsrikedom verkligen lönar sig. Förutom att ta dig snabbt framåt och nå höga avsatser kan du dessutom med ett knapptryck ta dig från fordon till fordon mitt i en strid med en illers vighet.

En snillrik men fullkomligt naturkrafts-brytande funktion är att Rico kan koppla av vajern och fästa mellan två objekt, till exempel en mc-förare och marken eller mellan en bil och en staty (som i min video nedan). Jag skulle kunna ägna en hel recension åt enbart Ricos upphakade arm men nöjer mig med att konstatera att den snålt tilltagna ammunitionstillgången i spelet tvingar dig att lära dig använda änterhaken rätt - inte helt olikt Bionic Commando, fast roligare.

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!