Left 4 Dead 2: The Passing

Tillsammans är man mindre ensam

Några veckor efter ursprungligen utsatt tid har det första nedladdningsbara extramaterialet till Left 4 Dead 2 slutligen anlänt. The Passing är namnet, och den tre kapitel långa expansionen utspelar sig mellan händelserna i de två första kampanjerna i L4D2 - Dead Center och The Carnival. Liksom Crash Course, som släpptes i fjol till ursprungliga Left 4 Dead, rör det sig alltså om en kortare huvudkampanj än i fullprisspelen, men utöver uppdraget medföljer också ett nytt spelläge. Eller flera, faktiskt.

1

Valve introducerar här Mutations, en ny spelvariant som tar befintliga lägen och ändrar om reglerna. Tanken är att utvecklaren under en period ska presentera olika mutationer varje vecka, och att kunna återintroducera särskilt populära versioner. I premiären heter den aktuella mutationen Realism Versus - vilket är det vanliga utmaningsläget, där upp till åtta spelare uppdelade på två lag turas om att spela som överlevare och infekterade, men med reglerna från kampanjvarianten Realism aktiverat. I stället för att som vanligt se sina lagkamraters siluetter tydligt avtecknade även när man befinner sig i olika rum, gäller det nu för överlevarna att alltid hålla koll på varandra.

Ändringen innebär alltså en på pappret enorm fördel för den infekterade sidan, men balansen är förvånansvärt väl bevarad. Visst kommer ett rutinerat spelgäng ännu enklare än vanligt kunna plocka isär en grupp ovana motståndare, men erfarna spelare anpassar sig kvickt och ser i stället till att hålla ihop och inte gå bort sig. På så vis lyckas Valve med ett enkelt grepp ytterligare accentuera att seriens själ- och merit-samarbete varar längst. Tillsammans är man mindre ensam.

Givetvis fungerar det nya spelläget inte bara på den senaste kampanjen, utan även på de fem befintliga. Nytt är också att Valve nu har lagt in en blogglänk i startmenyn för spelet. Förutsatt att spelaren är uppkopplad mot Xbox Live, kommer denna att uppdateras varje torsdag, och kommer framför allt att berätta om nya mutationer, men även omröstningar och spelinfo står på menyn.

2

Kampanjläget då? Jodå, det är mer av det vi redan älskar. När Crash Course släpptes hade man medvetet hållit ner längden för att bättre anpassa kampanjen för utmaningsspel. Med fem kapitel och varje kapitel spelat en gång av vardera lag, märkte Valve att ganska få spelare var kvar i en hel match. Crash Courses två, om än ganska långa, kapitel var ett steg i rätt riktning, och med The Passing fortsätter de på samma linje. Förutom längden är även själva banorna elegant utformade för utmaningslägen, med flera möjliga vägar och gott om lämpliga platser för bakhåll. Den del som utspelar sig i kloakerna är mörk och labyrintliknande, och garanterar en underbart klaustrofobisk upplevelse i utmaningsvarianten.

Ramberättelsen är att överlevarna, efter att ha flytt från köpcentret i Savannah (första kampanjen i Left 4 Dead 2; Dead Center), stöter på ett hinder i form av en avstängd bro i den lilla staden Rayford. För att komma förbi, och kunna åka vidare i den bil de flydde med från Savannah, behöver spelargruppen ta sig till andra sidan floden, där de kan öppna bron med hjälp av en generator. Denna lösning berättas i början av överlevarna från det första verket i serien. Valve öppnar alltså här för mer nedladdningsbart material till det första spelet, där man upplever det nya kampanjläget ur den andra gruppens perspektiv - samma fiffiga knep som Rockstar använde i Grand Theft Auto IV och de efterföljande The Lost and Damned och The Ballad of Gay Tony.