LEGO Harry Potter: Years 1-4

Mycket bitar för pengarna

Jag tillhör dem som anser att LEGO-spelen ska köras med två stycken spelare och helst ska en av dem vara ganska ung - gärna under 10 - för att den riktiga magin ska uppstå. Personligen är jag inget Harry Potter-fan och kan bara erinra mig om att jag faktiskt sett en enda film när det begav sig, förmodligen ettan. Icke desto mindre tycker jag att LEGO: Harry Potter: Years 1-4 bjuder på den klart trevligaste av LEGO-upplevelserna från Traveller's Tales jag någonsin haft.

Julivärmen över Sverige gjorde sitt bästa för att sabotera min planerade recension. Sol och tropisk värme gjorde att jag under testveckan aldrig hade hjärta att slita in fyraåringen jag tänkte lira med i tv-spelsmörkret för att börja första året i Hogwarts skola för häxkonster och trolldom, så just den sessionen fick vänta.

Han sade sig dock veta att han kommer att vara mycket bra på spelet eftersom han är "riktigt bra på LEGO Batman och LEGO Star Wars - och då är man också bra på LEGO: Harry Potter".

Mer om LEGO Harry Potter: Years 1-4

Och det är såklart spot on.

För LEGO Harry Potter bjuder inte på några överraskningar i vare sig den grundläggande spelmekaniken, berättandet eller det lätt repetitiva och icke-komplicerade upplägget. Detta besvärjelsefokuserade spel överraskar istället med en förvånansvärt medryckande stämning och en aldrig sinande kittel av saker att göra. Förutom själva huvudstoryn, som i sig är lång nog att tillfredsställa de flesta, så bjuds ni på mängder av kluriga småpyssel som är valfria men roande och eggande nog för att få er att komma tillbaka trots att spelet är avklarat.

Nu har jag inte spelat igenom samtliga LEGO-spel på marknaden men min erfarenhet är att de flesta är hubbaserade och går ut på att du väljer bana för bana tills berättelserna är genomkörda och alla är glada och lyckliga. Denna erfarenhet gjorde att jag bekymrat kliade mig i huvudet de gånger jag stötte på föremål och stängda dörrar jag inte kunde påverka.

LEGO Harry Potter: Years 1-4 fungerar i detta avseende lite mer som exempelvis Metroid Prime i det att du får anledning att återkomma till tidigare banor och öppna nya vägar eftersom du då förhoppningsvis besitter den nödvändiga besvärjelsen - vilket du inte gör vid första besöket. När jag väl begrep detta kändes det lättare (och mindre fårskalligt) att hoppa över vissa saker att spara till senare.