Mega Man 10

Farbror blå

Det var många som höjde på ögonbrynen när man lanserade Mega Man 9. Ett nytt Mega Man? Med fortsättning på originalserien? I 8-bitgrafik?! Det var därför inte så konstigt som spelet var otroligt populärt och sålde som väntat extremt väl över alla plattformarnas digital butiker.

Ingen blir å andra sidan särskilt förvånad att detta ledde till ännu en uppföljare med Mega Man 10 (ej att förväxlas med Mega Man X) där man fortsätter med det numer bevisade konceptet "grafik är inte allt".

1

Den Blå Bombaren är alltså tillbaka med allt vi lärde känna i Mega Man 9 plus lite nytt också, på både gott och ont. Till att börja med har vi en extra kämpe att välja på. Proto Man som var DLC-material i Mega Man 9 finns med direkt från början, och hjälper Mega Man i hans uppdrag att stoppa Roboenzan, den sjukdom som gör alla robotar galna. Proto Man har förmågan att glida på marken, ladda upp sitt grundvapen och har samtidigt en sköld som skyddar när han hoppar. Däremot tar Proto Man betydligt mer skada än Mega Man vilket gör det till en väl avvägd balans och strategi i karaktärsvalet. Jag spelar dock aldrig någon annan än den lille blå hjälten, av den enkla anledningen att det känns "mest rätt".

Som vanligt har vi åtta stycken nya Robot Masters med sina egna skruvade egenskaper, utseenden, vapen och banor. Jag tänker inte avslöja precis allt för er, all information finns på webben för den som vill läsa mer om det, men det som står klart är att bandesignen inte riktigt är lika fantasifull som föregångaren. Visst är det ett svårt spel med klurig bandesign de första gångerna man spelar Mega Man 10, men som alltid handlar det om att minnas fiendemönster, banlayout att ha kattreflexer, och att försöka igen, och igen, och igen. När allt till sist var avklarat stod jag där med en känsla av att inte riktigt minnas särskilt många minnesvärda stunder, eller banpartier, trots att några av mellanbossarna fick mig att dra på smilbanden på grund av deras skruvade designer.

Butiken återvänder där du kan köpa på dig förstärkningar mellan banorna i form av energibehållare, vapenbehållare eller hjälp av diverse karaktärer för att överkomma hindren. Valutan är inget annat än de skruvar som finns utplacerade runtom på banorna. Puristerna förkastar butiken och svär sig hesa över Capcoms ingrepp men det är faktiskt återigen ett val man kan göra (såvida man inte spelar som Proto Man som inte har tillgång dit). Det är helt enkelt bara att strunta i butiken om det svider i ögonen. För yngre spelare som aldrig upplevde orginalspelen, och för andra "casual gamers" tycker jag detta är ett smart koncept som kan öka spelupplevelsen ett par snäpp.