Metal Gear Solid: Peace Walker

Naked Snake går igen

Jag sitter på tåget på väg hem från jobbet. Vi är försenade, tåget står stilla och det är oklart när vi ska få åka härifrån. Otåligheten i vagnen är ett faktum och djupa suckar sprider sig som en löpeld. Själv kunde jag inte må mycket bättre än så här, för jag har min PSP i händerna, och i den snurrar Metal Gear Solid: Peace Walker.

Vi släpps ner mitt i ett prunkande grönt landskap. Året är 1974, vilket är tio år efter händelserna i PS2-spelet Metal Gear Solid 3: Snake Eater, och fyra år efter Metal Gear Solid: Portable Ops. Huvudpersonen är ingen mindre än Big Boss - Naked Snake. Snake och hans Militaires Sans Frontières (Soldater utan gränser) kallas in för att kuva de oroligheter som uppstått i Costa Rica, och som ni kanske förstår hinner det hända en del på vägen. Det är ett långt och engagerande äventyr vi får ta del av.

4

Snake Eaters användbara hälsomätare i procent återvänder, men kamouflagebehovet gör det inte.

Spelet är uppbyggt kring huvuduppdrag och extrauppdrag, och mellan dessa kan man i lugn och ro pilla på saker och ting i "Mother Base". Huvuduppdragen för handlingen framåt och extrauppdragen är mindre uppgifter på tid som man ska pressa sig själv till att klara så snabbt och smidigt som möjligt. Under uppdragens gång har man möjlighet att haka en Fulton-ballong på fångar eller utslagna fiender. Dessa flygs tillbaka till basen och kan sedan användas för att armén ska bli större och mer inflytelserik, vilket i sin tur leder till att man kan utveckla nya och mer avancerade vapen och tillbehör.

Varje gång det kommer en ny person till basen får man välja vilket område den ska specialisera sig inom, om det ska vara stridsfärdigheter, utfodring av soldaterna, sjukvård, vapenuppgraderingar eller insamlande av information. Om man vill kan man fördjupa sig i statistiken och placera ut alla manuellt men det går minst lika bra att låta spelet automatiskt välja åt en.

I basen går det dessutom att göra saker som att skicka en armé utomlands på uppdrag, själv avgöra vilka vapen eller tillbehör som man vill utveckla, och byta soldater eller föremål med andra spelare. Det hela fungerar som ett litet minispel i det stora hela, och det är både mysigt och tillfredsställande att mellan uppdragen sitta och pyssla med.

1

Snake är klädd för sol och bad. Och lönnmord.

Och på tal om andra spelare, javisst är det så att man kan ha en vän med sig även i uppdragen. I huvuduppdragen kan två spelare hjälpas åt, och bosstriderna kan upp till fyra spelare utkämpa tillsammans. Svårighetsgraden förändras dock aldrig, utan ligger på samma nivå oavsett om man är ensam eller har sällskap. Detta gör inte att det blir alldeles för lätt när man är fler, itan istället lutar det mer åt hållet att det stundtals kan bli ganska svårt som ensam. Det är då framför allt vissa bosstrider som kan behöva spelas om många, många gånger.