ModNation Racers

Dom kallar oss mods

Jag har alltid haft svårt för renodlade racingspel. Det finns något med bromsjustering och luftmotstånd som skrämmer livet ur mig, och för att jag ska kunna uppskatta racing krävs åtminstone lite turboboostar och sköna hopp. Kastar man dessutom in lite vapen och fällor börjar det faktiskt likna något, vilket borde innebära att ModNation Racers - med sina överdådiga skutt, uppgraderingsbara vapen och många turboplattor - är den ultimata bilkörningsupplevelsen för mig. Lägg därtill ett fullfjädrat banskaparverktyg så ser paketet ut att vara komplett.

I likhet med LittleBigPlanet och dess otroliga mängd egenskapade material är det i princip omöjligt att bedöma slutresultatet innan spelet har släppts i butik. I stället måste man ta en titt på vilken potential spelet har, samt hårdtesta det som faktiskt finns tillgängligt. Jag har spelat ModNation Racers i några månader nu, först i den buggiga flerspelarbetan, sedan i en seg och rätt buggig förhandsversion (vars test ni kan läsa här) och var inte helt övertygad. Men recensionskoden har faktiskt ordnat en stor del av problemen, och de senaste veckorna har mestadels innehållit rolig och nyskapande kartacing.

1

Det finns genvägar på så gott som varje bana i spelet.

Enspelarläget har utgjort en stor del av min recensionstid, och det är en bra grund för att lära sig spelet och förstå sig på banornas upplägg. I rollen som den nya föraren Tag gäller det att spela genom den rätt så tunna kampanjen som innefattar rivalitet och ansvarstagande, men som egentligen bara handlar om att ge spelaren rätt verktyg för att skapa sina egna alser. Det innebär dock inte att det saknas utmaningar, då varje bana har sina egna mål och kriterier som måste uppfyllas för att man ska ta sig vidare.

Ofta behöver man bara komma bland de tre första i ett lopp för att ta sig vidare, men i finalutmaningar krävs det en förstaplats och att man besegrar sin aktuella rival. Utför man dessutom sidouppdragen som finns på banorna - som att slå ut ett visst antal fiender eller träffa tillräckligt med turboplattor - belönas man även med prylar och kläder som kan användas till att anpassa banor och ens egen förare.

2

Fällorna är rejält roliga.

Själva kördelen är lätt att lära sig, och kontrollerna sitter som en smäck efter bara några åkturer. På banorna finns det även vapenpaket som går att uppgradera i tre nivåer. När man är redo att använda dem kan de sedan avfyras framåt eller bakåt, vilket gör att alla kraftökningar faktiskt är användbara. Man slipper med andra ord sitta med obrukbara vapen när man ligger etta och egentligen bara vill sinka förarna som ligger hack i häl. Utöver gas och broms kan man preja sina motståndare med en snabb tryckning i sidled med höger spak, samt aktivera sin turbo med L1.

Dessa två funktioner kräver boostkraft, vilket man får genom att göra snygga snurrningar i luften samt genom sladdar med X-knappen. Boosten behövs även till att aktivera skölden som skyddar mot inkommande attacker. Denna funktion är helt oumbärlig, då man förlorar såväl fart som sina vapen om man blir träffad. Det gäller med andra ord att alltid ha tillräckligt med energi för att hinna tajma in sköldanvändandet.