Sam & Max säsong 3: The Devil's Playhouse - The Penal Zone

Världens bästa privatdeckare!

Sam & Max: The Devil's Playhouse är tredje säsongen av de nyutvecklade serierna med deckarhunden Sam och den smått psykopatiske kaninen Max. Första episoden av denna tredje säsong, The Penal Zone som släppts till både PC och PlayStation 3, är dock duons debut på PS3 - och det är med stor glädje jag återser de två barnförbjudna krabaterna efter 17 långa år.

De inledande tio minuterna av vår rendez-vous gör mig dock tveksam. Kreativiteten är det inget fel på; rymdgorillan General Skunk'apé har fångat Sam & Max i sitt jättelika rymdskepp och Max verkar ha fått mentala krafter utöver vad som får anses vara normalt - även för två knäppgökar av deras karaktär. Men jag hör ingenting; ljudet är burkigt och jag tvingas fippla med både undertexter och volym för att få bättring. Inte heller det grafiska verkar hänga med särskilt väl med halvryckig animation och konstiga laddningstider. Skumt.

När väl intro är klart, och vi färdats tillbaka till tiden för äventyrets början, så ändras allt. Musiken blir återigen den klassiska mjukjazzen (istället för rymdmusik) och grafiken skärper sig igen till helt vanlig Telltale Games-standard. Jag lutar mig bakåt i soffan och låter den osannolika historien, lustigheterna och de gömda vitsarna överskölja mig.

1

Jag har alltid gillat tidsresor och de klurigheter som kan uppstå när de introduceras i ett äventyrsspel, jämför till exempel med klassiska Day of the Tentacle från Lucasart. En av Max mentala förmågor består av att i små snuttar se vad en person eller ett föremål kommer att syssla med inom en snar framtid (genom en spejsad Viewmaster). Tanken är att sekvensen ska ge dig ledtrådar kring vad du ska göra för att komma vidare - och det fungerar mycket väl, även om det stundtals avslöjar lite väl mycket. Endast två eller tre gånger kör jag fast och får verkligen gnugga tankeknölarna.

Platsmässigt är Sam & Max: The Devil's Playhouse Episode One - The Penal Zone inget stort spel, det handlar om fem, sex ställen att besöka. Men det som räknas är ju underhållningen och klurighetsmässigt och humormässigt håller spelet ändå för iallafall en sex till åtta timmar. Mer om du inte är klurig nog. För 240 spänn för hela säsongen tycker jag att vi får en hel del för pengarna. Skämten är småroliga och ibland riktigt bra, även om Telltales version är betydligt mer barntillåten och mindre våldsam än tidigare spel med de animaliska spanarna.

Sam & Max: The Devil's Playhouse Episode är långt ifrån ett grafiskt mästerverk men väger upp både musikmässigt och äventyrsmässigt med en skön och kreativ story som ligger helt i linje med parets tidigare galenskaper. Det här gillar jag - och jag ser redan fram emot nästa del.

8 / 10

Läs vår betygspolicy Sam & Max säsong 3: The Devil's Playhouse - The Penal Zone Jimmy Wilhelmsson Världens bästa privatdeckare! 2010-04-27T16:00:00+02:00 8 10