SingStar Kent

Världens första recension

SingStar Kent släpps den 28 maj. Vi har publicerat världens första recension av spelet här på Eurogamer.se.

Det var ju egentligen kört redan från början när jag öppnade kuvertet och såg recensionsskivan med SingStar Kent. Som någon som aldrig egentligen gett Kent en chans när de kom blir det svårt att ta till sig deras långa karriär, för de har faktiskt funnits med i gemet ett bra tag nu.

Alla verkar ha egna minnen av bandet och dess låtar, och jag är väl egentligen inget undantag. Mitt problem med dem när de började bli stora runt 1995 var att jag var en inbiten syntare i mina sena tonår, och det var helt enkelt för ospretigt för att kvala in som alternativ musik. Deras framförande av Depeche Modes låt Stripped på Sen kväll med Luuk är nog det enda jag minns från den tiden, och det enda som registrerades efter det var de större singlarna. På senare år har jag dock fått upp ögonen för den svenska gruppen, kanske för att de blivit mer synthiga, men mer troligt är väl att jag har blivit mindre inskränkt i min musiksmak.

1

Hur som helst har Kent blivit den andra svenska gruppen som förärats med ett eget SingStar-spel, och till skillnad från det världskända ABBA har Kent en näst intill uteslutande svensk publik. I ett land där SingStar är synonymt med karaoke är det inte svårt att räkna ut att detta spel redan har en rejäl grupp köpare. Matematiken är enkel; tycker man om SingStar och Kent är det här värt ett köp. Svårare än så är det nog inte för fansen. Men hur är det då för folk som redan har ett eller flera SingStar-spel i hyllorna? Eller som kanske bara gillar några av låtarna. Ja, då finns det mer att läsa om.

Vi kan börja med de klassiska grunderna med SingStar för att få dem överstökade. Det här är ett karaokespel, vilket betyder att du sjunger med i låtarna och sedan får poäng beroende på din prestation. Spelet har två mikrofoner som kopplas in i systemet och när du sjunger med i texten som visas på skärmen så bedöms din sång utefter ditt tonläge, din tonhöjd och din takt. Till skillnad från vanliga karaoke så är alla låtarna i original, och samma sak gäller för videorna. Här rör det sig om originalvideor samt vissa liveinspelningar som är exklusiva för spelet.

2

Det går att välja att sjunga ensam eller tillsammans med en vän, och sjunger man två gäller det att få högre poäng än sin motspelare. I alla låtar utom en sjunger man exakt samma textrader, men i rör det sig om en duett där man turas om att sjunga. Det är bara i Dom Som Försvann som det är två olika sångare (Kent respektive kören), men detta är ju ofrånkomligt i detta spel.