Skate 3

Känn dig brädad, Tony

Under ett flertal år var Tony Hawk skejtkungen bland alla konsolspelare, och det tog oväntat många år innan något större bolag försökte på allvar rubba balansen i hierarkin. Electronic Arts tog sig an uppdraget och gav projektet till EA Black Box, som uppfann ett helt nytt kontrollsystem för skejtspelen. Istället för att använda sig av ett mer traditionellt system är det de analoga spakarna som står för arbetet bakom galna trick.

”Flick It”-kontrollen i Skate konkurrerade ut Activision Blizzards framgångsrika Tony Hawk-spel, och det enda som kvarstår av dem är en misslyckad plastbräda och bittra miljonärer som inte fattar vad som har hänt. Jag kan avslöja för dem att det handlar om innovation och förnyelse, något som aldrig kan glömmas bort oavsett hur lönsam ens produkt är.

1

Den precisa kontrollen gör att du kan visa upp alla möjliga slags trick...

Detsamma kunde, ironiskt nog, sägas om Skate 2 – uppföljaren som orsakade ramaskri bland fansen som endast såg verket som en simpel uppgradering istället för en riktig uppföljare. EA gick dock ut tidigt och berättade att man tog sig åt av kritiken och lovade att tredje titeln skulle motsvara alla förväntningar.

Nu har Skate 3 anlänt, och det med besked. På pappret ser det ut att vara massvis med förändringar och tillägg som borde tillfredställa både fans och nykomlingar till genren, speciellt det senare eftersom det är en av två ledord som utvecklarna har strävat efter.

Ettan och tvåan är kända för att vara mer riktat mot inbitna skejtfantaster än glada nybörjare som inte vill spendera större delen av sitt liv att behärska den avancerade styrningen. Strävan att nå ströspelarna märks direkt, då två mycket trevliga nyheter når en innan ens spelet startar, nämligen möjligheten att ändra kameravinkeln (som förvisso gick att byta i tvåan, men detta missade ett flertal av konsumenterna) och byta svårighetsgrad.

2

... Fast det kan vara frustrerande att få till dem.

Men har det blivit lättare för mig och andra som inte är helt sålda på spelserien? Till en viss mån, ja, men generellt sett är det fortfarande en väldigt hög inlärningskurva som aldrig verkar ta slut. Genom att välja Easy är det svårare att ramla, samtidigt som du får en extra liten fartknuff. Black Box har dessutom lagt till karaktären Coach Frank som ska hjälpa en att lära sig hur allt funkar.

Jag kanske är extra trög, men det är svårt för mig att få till de exakta rörelserna som jag vill ha. Missförstå mig inte, det är fortfarande underhållande att spela trots min begränsade kompetens. Däremot känner jag ingen lust att nöta fler timmar på att bli bättre, utan jag känner mig nöjd med att spela med och mot kompisar. Och därmed är vi framme vid den andra punkten i EA:s agenda – lagkänslan.