Sonic & SEGA All-Stars Racing

Ikonisk racing

Hatten av till Nintendo, för vem kunde tro att alla i branschen skulle kopiera nästan samtliga av deras släpp? År ut och år in får vi se en hel hög med usla varianter, men lite då och då lyckas man faktiskt komma ganska nära originalet. De som har varit närmast är Nintendos största rivaler, SEGA, men som ni vet blev man tvungen att kasta in handduken på hårdvarusidan för nästan tio år sedan. Däremot fortsätter man att göra spel, och efter SEGA SuperStars Tennis ska man nu göra sin egen tagning av den populära Mario Kart-serien, som den här gången heter Sonic & SEGA All-stars Racing.

I ärlighetens namn är inte SEGA först med att försöka kopiera Mario Kart-formeln, utan ett flertal utvecklare har försökt genom åren, till exempel Crash Team Racing, Konami Krazy Racers och till med Nintendo själva med Diddy Kong Racing. Det första jag tänker på när jag ser omslaget är varför man har satt in Sonic i titeln, och tydligen finns det en undersökning som säger att spelet säljer bättre ifall man kastar in den blå igelkottens namn.

1

Just därför blir jag lite orolig ifall det ens är någon kärlek i Sonic & SEGA All-stars Racing, men förhoppningsvis är det bara den mer tråkiga affärsdelen. Sumo Digital, mest känd för deras PSN-spel, är utvecklarna bakom denna racing-titlel, och jag måste säga att jag gillar deras produkt, men innan jag går in på åsikterna kan det vara kul för er att läsa exakt vad man får om man köper liret i en butik.

Du och upp till tre kompisar kan tillsammans spela mot varandra i 24 banor med 20 olika karaktärer med annorlunda styrkor och svagheter. Det är även möjligt att du kan tävla med dina kunskaper över nätet med sju andra kombattanter, och om du bara vill lira själv finns det ett antal turneringar, uppdrag och tidsförsök att fördjupa sig i. SEGA-nostalgiker får en tidig julafton när till och med banorna är designade efter äldre spel från bolaget, så ladda upp med hinkvis av roliga referenser, speciellt för de med en stor samling av Dreamcast-spel.