Eurogamer.se

Splinter Cell: Conviction

Femte gången gillt

Sam Fisher är tillbaka för femte gången och denna gång är han förbannad, mer så än tidigare. Är du ny till serien är det inga problem att hoppa in i historien, så du behöver inte vara orolig att du inte hänger med. Grundhistorien går i princip ut på följande: Sam Fisher - supersoldat, lönnmördare och allmän badass - jobbade tidigare för den topphemliga organisationen Third Echelon, som sedermera vände sig mot sin toppagent och dödade hans dotter. Den tränade mördarmaskinen surnade till och gav sig ut på jakt efter hämnd. Se, inga konstigheter här inte.

Givetvis finns det en djupare historia bakom detta men det är i grunda drag vad som hänt fram tills nu. För att guida in nybörjare ytterligare stöter du med jämna mellanrum på filmsekvenser där delar av Sams historia visas upp på ett mycket dramatiskt sätt.

1

Sam har inte dekat ner sig på gamla dagar och är minst lika livsfarlig som tidigare, ja kanske ännu livsfarligare nu när han nte har några skrupler för att komma åt sina mål i sin jakt på hämnd. Alla trick är tillåtna men det är som vanligt den ljuddämpade pistolen som för talan mest. Att ta ned ditt mål utan att synas och höras är det bästa sättet att att ta sig fram i spelet. Springer du rakt in i strid med glödande pipa kommer du inte långt då Sam, till skillnad mot andra actionhjältar, inte tål särskilt mycket. Han kan ta ett eller ett par skott men sedan är det tack och adjö. Till sin hjälp har han dock ett gäng prylar till förfogande, till exempel EMP-granater för att slå ut elektronik en kort stund och fjärrdetonerande bomber. Men mörker, skuggor och ett skönt skyddssystem är dina allra bästa vänner.

Just systemet för att söka skydd är riktigt trevlig. En "spöksession" dyker upp där dina fiender tror att du är, vilket gör att de avancerar mot detta mål. På så sätt kan du byta position och slå ut dem från en bättre plats eller helt enkelt smyga iväg. Det är riktigt trevlig och mycket användbart. Dessutom känns det verkligen som att du överlistat sin motståndare, även om det inte är så svårt i verligheten.

2

Dina fienders intelligens är av varierande kvalitet. Många gånger agerar de helt okej med slipade tendenser till flankningsmanövrar och diverse störningsmoment, speciellt mot slutet av spelet, och då gäller det inte att ligga och trycka för länge på en plats. Vid en del tillfällen är de dock extremt korkade och hoppar ut ur skydd på exakt samma sätt om och om igen för att då bli enkla mål. Att de dessutom hela tiden försöker ge sig på världens dödligaste man gör heller inget för att förbättra intrycket av deras, redan rätt tveksamma, intelligensnivå.

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!