Star Trek Online

Kirkklockorna ringer

To boldly go where many has gone before.

Ni som känner mig vet att jag på senare år har blivit rätt desillusionerad på hela Massive Multiplayer Online-genren (MMO). Hela MMO-branschen har stått och stampat på samma ställe sedan World of Warcraft gjorde rent hus och satte standarden för hur ett MMORPG (Massive Multiplayer Online Roleplaying Game) ska se ut. WoW-klonerna har stått som spön i backen, raskt tryckts ned i gyttjan av Blizzards mastodontspel och försvunnit lika snabbt som de kom. Och folk har gått tillbaka till sina raids i WoW. Men de MMO:s i rymdmiljö har fortfarande varit intressanta i min lilla värld. Detta har sina rötter från 2003 då jag var började spela EVE Online och fastnade där i tre år innan jag tröttnade. Antagligen är det för att utforskandet i MMO.s är det jag gillar mest. Vilket spel skulle passa som handen i handsken när det kommer till utforskande? Star Trek så klart. To boldy go where no one has gone before. Kan det bli bättre? Att söka efter nytt liv och nya civilisationer, det kan inte gå fel. Eller?

När det kommer till grafiken har genren aldrig varit en som driver den framåt. Tanken är att spelet ska kunna dras runt för så många personer som möjligt och ett MMO är alltid anpassade för det ändamålet. I dag finns det MMO:s som ser riktigt bra ut men Star Trek är dock inte ett av dessa. Det är inte fult men det är långt från polerat. Karaktärernas animationer är lätt styltiga och inte speciellt behagfulla. Inte nödvändigtvis sämre än något annat spel i denna nischade del av spelbranschen, men de står inte heller ut på något sätt.

1

Däremot är skapandet av din karaktär ett av de bättre jag stött på. Det finns ett helt gäng med raser att välja på eller så kan du skapa din egen ras. Du kan ändra på det mesta och de färdigheter du kan ge din karaktär är många och mer eller mindre användbara. Problemet är bara att du inte vet vad de färdigheterna gör. Mer färdigheter kommer lite senare i recensionen. Det rent kosmetiska skapandet av din karaktär är i toppklass. Det är ganska stora skillnader mellan uppdrag på planeter och uppdrag i rymden, både på ett spelmässigt sätt och på ett grafiskt sätt. Rymdstriderna är klart snyggare och effekterna mer utarbetade och fokus har klart lagts på rymddelen vilket den större delen av spelet samt också den bättre, rent spelmässigt.

Ljudmässigt består spelet mest av bakgrundsmusik av varierande kvalitet. En del riktigt intetsägande ”standard-actionstycken” blandat med några trevliga ambienta samt en del med lite mer ”primitiva” vibbar. Rösterna som förekommer är gästinhopp av Leonard Nemoy (Spock) samt Majel Barret (Lwaxana Troi/"Computer") som datorrösten i skeppen.

2

Detta är ett nytt MMO som funnits ute på marknaden (när denna recension skrivs) i lite mer än två veckor och ni som har varit med i branschen vet att ett nytt MMO inte är ett stabilt MMO. Visst har Star Trek Online en hel del problem, en del buggar samt patchas i tid och otid. Genren har alltid drabbats av det och kommer antagligen alltid dras med dessa problem. Det finns ingen beta-test i världen som kan simulera hur spelet beter sig vid släpp och den stora massan sätter tänderna i det.