Eurogamer.se

Super Mario Galaxy 2

Galaxer i mina braxer

Efter decennier på tronen blir prinsessan Peach återigen bortrövad av Koopa-kungen Bowser och en hel svampbefolkning står lika handfallen som alltid.

Toads landsmän visar alltså inte bara prov på usel säkerhet när det gäller monarken utan förkroppsligar även en genant brist på omvärldsbevakning när nämnde Bowser kan bygga upp en värld av hela galaxer att gömma stulna stjärnor i utan att någon reagerar. Det här är verkligen under all kritik. Spelet som använder kidnappningen som bakgrundshistoria och förklaringsmodell, Super Mario Galaxy 2, står däremot över all kritik. Iallafall nästan.

Sanningen är nämligen den att Super Mario Galaxy 2 är bättre än sin föregångare av två anledningar; dels därför att det återanvänder de gamla ingredienser som fungerade - men utan att en enda gång tråka ut oss. Men dels också därför att spelet på en och samma gång både leder oss i handen och visar exakt vad vi ska göra samtidigt som banorna helt lämnar oss åt vårt öde, obarmhärtigt har ihjäl den lille rörmokaren via oräkneliga överraskningselement och blir - till råga på allt - faktiskt riktigt svåra mot slutet.

1

Galaxerna är lika färgglada och fantastiska som i föregångaren och utmanar fortfarande balanssinnet.

Men vi tar det från början. Peach är kidnappad. Bowser har blivit gigantiskt stor och snott åt sig alla Power-stjärnor och gömt dem i det han kallar "galaxer". Dessa galaxer är egentligen bara små plattformslandskap som tillsammans bildar större världar och består, precis som i ettan, av olika märkliga 3d-planeter, -block eller -farkoster.

Varje sådan galax är ett eget litet plattformsspel och tjusningen i detta är att Super Mario Galaxy 2 inte behöver bry sig om vare sig kontext eller koncept utan kan fritt kasta oss mellan att segla på moln i vindtunnlar och att styra en chilifruktspåverkad och vansinnesrusande Yoshi uppför lodräta väggar - allt i ett gigantiskt enspelarexperiment i plattformshoppande.

2

Superguiden med tillhörande autopilot från New Super Mario Bros. Wii's är tillbaka under namnet Cosmic Guide. Stjärnor du skaffar på detta vis gäller fortfarande men får en ful brun färg för att visa att de inte är riktigt riktiga.

Jag vill inte förstöra några överraskningar för någon men måste ändå ta upp lite grann av spelmekaniken för att underbygga mina argument. Mario kan som vanligt hoppa, sittkrascha (ground pound) och göra snurrattacker, vilket är de tre vanligaste sätten att undkomma eller attackera faror. När vår rörmokare hittar nya kostymer betyder det ofta att snurrattacken får en ny funktion och en del av de gamla förmågorna från första spelet är faktiskt kvar; bi-kostymen är till exempel tillbaka och boo-kostymen likaså.

Andra saker du lär känna igen från föregångaren är såklart de små lumor som hjälper dig på vägen, bollen du ibland måste balansera Mario på (och som fortfarande är lite kackig i styrningen) och de många stjärnbitarna du samlar ihop och dels handlar saker för men som också kan användas till att skjuta fiender. Grunden är alltså likadan.

Kommentarer (8)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!