Super Street Fighter IV

För fans, av fans

Då var det åter igen dags att dra på sig den färggranna och extravaganta dräkten, snöra på handskarna och lägga undan pengar för reparation av närmsta fönster. För ibland är det inte långt ifrån att handkontrollen får sig en rejäl åktur. Men mer om detta senare.

Capcom återupplivade förra året en av sina käraste serier med buller och bång (på mer än ett sätt). Vi pratar naturligtvis om Street Fighter IV som efter tio års uppehåll åter äntrade scenen och sparkade närmsta motståndare i rumpan så det stod härliga till. Serien har, som flera av er vet, en tendens att yngla av sig i mer eller mindre matnyttiga sidospår. Det var inte direkt förvånande när Super Street Fighter IV utannonserades.

Super Street Fighter IV skiljer sig, spelmässigt, inte nämnvärt från sin förfader och det är inget negativt i min mening. Snarare tvärt om, titeln är en av genrens bästa spel. Låt oss börja med att titta lite på vad Super Street Fighter IV har att erbjuda jämte sin ett år äldre kollega.

Grafiken och ljudet är praktiskt taget desamma som i originalet. Med tanken på viket fint jobb Capcom gjorde redan från början kan jag förstå varför de inte vill ändra för mycket på dessa delar. Jag älskar den grafiska stilen i Street Fighter IV och då spelet flyter utan några tekniska fel är det helt okej att de återanvänder den utsidan.

1

Musiken är även den mer eller mindre densamma, men nu med vissa variationer beroende på vilken karaktär du spelar. Det är ofta en liten vink till 90-talet med en blandning av kitschig techno och trallvänliga rocktoner, som dock kan gå en på nerverna efter ett tag.

Vi har fått ett tillägg på hela tio nya slagskämpar. Några är gamla rävar från tidigare Street Fighter-spel som åter vill visa upp sina färdigheter och några är helt nya för serien. Totalt är vi alltså uppe i 35 spelbara karaktärer vilket är en ansenlig summa. Dessutom är samtliga spelbara från första sekunden, vilket känns helt rätt då det bara var enerverande att försöka låsa upp alla i Street Fighter IV. Med så många karaktärer finns det alltid någon som passar just dig.

Nytt är också de utökade inställningarna för onlinespelande. Detta är i och för sig ingen större bedrift då funktionerna i originalet är som bäst bristfälliga. Nu kan du i alla fall skapa egna matcher, bjuda in de personer du vill spela med och även skapa gruppmatcher där du paras ihop med en eller flera spelare i lag och tillsammans kämpa för att slå ut motståndarlaget. Klart bättre funktioner men fortfarande långt ifrån vad vi är vana att se i dagens spel.