Transformers: War for Cybertron

Fordonsrobotarna förpassas till elektronikskroten

Att licensspel mår som bäst när de inte måste stressas ut på grund av en film vet vi alla vid det här laget, däremot bör det åter igen påpekas att fjolårets Transformers: Revenge of the Fallen faktiskt är ett helt okej spel, trots att det baseras på filmen med samma namn.

Nu är det dock inget sådant som ligger bakom det hela (bortsett från nya leksaker), utan det exemplar som ligger framför mig är något som utvecklarna High Moon Studios har jobbat med under en längre tid. De är mest kända för The Bourne Conspiracy, men ligger även bakom Darkwatch från förra generationens konsoler.

Handlingen utspelar sig långt innan filmerna, nämligen på deras planet med namnet Cybertron. Där pågår det ett inbördeskrig mellan Autobots och Decepticons – en konflikt som började när den andra parten blev giriga efter makt, och började döda autobots som inte alls är designade för strid. De goda började dock genast planera för ett återtagande och såg att lyckas med det, tills decepticons kom med en briljant plan.

Megatron hittar en mycket kraftfull och mörk energikälla med namnet Dark Energon, som bevakas av den ständige rebellen Starscream, men han får som vanligt vika sig för den riktiga ledaren. Med det nya vapnet i sin hand är det dags för honom att åter ta Cybertron till det han och sina jämlikar kallar för den gyllene eran.

1

Optimus och vänner är samlade.

Som ni förstår börjar berättelsen med att du styr de ondskefulla robotarna, men du kan också välja att börja mitt i handlingen ifall du så önskar. Bortsett från att det här är tio stycken kapitel, är det nämligen samma struktur som i Star Wars-filmerna. För att greppa helheten och få full förståelse till alla referenser rekommenderar jag att du börjar med det första istället för sjätte kapitlet.

Allt börjar med att du inför varje bana får välja mellan tre olika robotar, och när allt börjar ser du att vyn är det klassiska tredjepersonsläget. Du kan ha maximalt två stycken vapen samtidigt, och givetvis kan du hitta ett flertal olika ute på fältet, men du har även en tredje när och om du förvandlar dig till ett fordon. Spelet använder sig alltså av klassiska fps-ingredienser.

Fast det börjar inte särskilt bra, då laddningstiderna är bland de mer brutala jag har sett under de senare åren. BD-läsaren i min PS3 kanske kan vara boven i det här fallet, fast något är definitivt fel när jag nås av en ruta som säger att spelet vill göra någon slags kontroll efter att jag har tryckt på startknappen för att komma till menyerna. En sådan procedur borde och bör vara så kort att man knappt märker det, men i det här fallet tar det faktiskt drygt en minut, och detta upprepar sig varje gång du startar upp din skiva.

Med en sådan start blir det tungt, och dessvärre visar det sig att Transformers: War for Cybertron lider av en hel del tekniska problem och stundtals idiotisk design. Förväntar du dig att få en lagom introduktion i spelandet, så kan du direkt glömma det, då du hela tiden blir hänvisad till menyerna för att lära dig vad saker är för något och vilka knappar man ska trycka för att utföra en specifik rörelse.

2

Banorna är oändligt tråkiga.

Okej, det kan jag väl leva med, även om det känns väldigt osmidigt att gång på gång pausa för att läsa instruktionerna. Efter en stund sitter kontrollerna där de ska, och jag behöver aldrig igen kolla upp något sådant. Kameran, som naturligtvis drabbas av Screen Tearing emellanåt, sitter förhållandevis ganska lågt för att vara ett actionspel från ett tredjepersonsperspektiv. Det blir aldrig obekvämt, men det kan uppstå en del problem när du ska förvandla dig till ett fordon.