Senaste kommentarer

Alestes 2 dagar sedan Egentligen så har jag väl bara en önskning, att SEGA tar sig i kragen och börjar släppa fler spel. Yakuza 5 släpptes i Japan 2012 och är äntligen på väg att släppas här i väst senare i år. Men serien, som är väldigt populär i Japan men inte i väst, har fått fler spel sen dess. Skulle vilja se Yakuza 1&2 HD och Yakuza 0 här också.

Också väntat ~15 år på en fortsättning till Shenmue 2. Så om SEGA släppte Shenmue 3 och Shenmue 1&2 HD så vore jag oerhört glad, även om det inte känns speciellt troligt.

För ett tag sedan så hade jag önskat att Konami utannonserade Suikoden VI, men frågan är väl om dom fortfarande kan göra ett bra Suikoden-spel? Det har trots allt gått nästan 10 år sedan Suikoden V släpptes och många av utvecklarna bakom dom tidigare spelen har inte jobbat hos Konami på flera år.
AndreasGöransson 2 dagar sedan @Alestes Skitbra feedback, tack! :)
Alestes 2 dagar sedan Jag läser främst spelsidor för nyheter, och då gärna angående japanska spel som många kanske inte lägger någon större uppmärksamhet på. Till exempel, bästa spelnyheten denna vecka för mig har varit att D4 kommer släppas till PC, vilket jag gillar då jag inte har någon XB1. Följde också nyfiket dramat med Skyrim och betalade moddar där Valve och Bethesda efter bara några dagar la ner det. Detta är ju dock inte direkt lätt att tillgodose, vad som är intressanta spelnyheter är ju oerhört subjektivt.

Gillar också artiklar/intervjuer som ger en inblick av spelutvecklingen. Kommer till exempel ihåg en bra artikel från gamla Eurogamer.se som handlade om AI i spel, och det var intervjuer med diverse svenska spelutvecklare (speciellt från Ubisoft Massive om jag minns rätt) där dom öppet berättade om det. Inte något trist PR-snack då det var rent allmänt istället för att marknadsföra något specifikt spel under utveckling. Så det kändes lärorikt, intressant och man fick en viss vördnad för det som AI-programmerare pysslar med.

Sedan så är det alltid kul med tillbakablickar om äldre spel. Började spela tidigt 80-tal och har sen dess spelat som bara den, så det är väl där jag kanske känner mig mest motiverad att komma med en kommentarer eller två, ibland.

Det enda jag har att invända mig emot är väl SNES Top5-listan från förra veckan. En väldigt bra lista, faktiskt, men också lite trist då två av spelen inte släpptes i Europa till SNES och det ena har fortfarande inte släppts här till någon plattform. Så stämningen var ungefär "piratkopiera dessa ROM-filer" istället för "leta upp spelkassetterna på vinden/loppmarknaden/släktingen/osv", vilket inte kändes så professionellt. Fast det kanske bara var jag som tolkade den som sådan.
benganffs 3 dagar sedan Blev inte särskilt pepp på spelet efter att ha sett trailern, såg rätt tråkigt ut tyvärr och rätt så långsamt.
Quint 4 dagar sedan kan bara hålla med Joakim.

Tycker alltid det är lite tråkigt när någon går ut och säger "det här är vad spelare vill ha" eller "denna sortens spel är inte populära längre", men det kanske främst är för att den sortens spel jag gillar allt som oftast är det som pekas ut som omoderna, ointressanta eller fulla av "tropes" :p

Jag är dessutom inte övertygad om att det faktiska antalet spelare som gillar långa spelsessioner nödvändigtvis är mindre än det var för 10-15 år sedan, även om den procentuella andelen spelare säkert minskat med tanke på hur mycket vanligare det blivit med folk som spelar spel på olika plattformar.
JoakimHåkansson 4 dagar sedan En tämligen trångsynt analys av John om du frågar mig. Visst har han poänger med vad som ligger i tiden vad gäller kortare spelsessioner osv, men spelmediet är väl ändå tillräckligt stort idag för att ha plats för båda?

Notera även att om World of Wacraft skulle tappa 90% av alla sina prenumeranter skulle drygt en miljon fortfarande spela spelet, mer än vad de flesta spelutvecklare någonsin vågar drömma om.
PeterTjarndal 4 dagar sedan Mustiga omslag. Vill äga!
AlexPettersson 5 dagar sedan Släpps det t.o.m på skiva? Aaaah va sugen jag blir av att se det klockrena omslaget
SusanneJohansson 1 vecka sedan @NateTraveller Ja, Wolverine var en av mina första favoriter men det känns som att det är dags för honom att kliva åt sidan nu. Fram för mer variation!
NateTraveller 1 vecka sedan Själv skulle jag gärna se en mer vardagligt rotad serie med Miss Marvel (Kamala Khan) eller kanske något med She-Hulk. Jag har begränsad kunskap om båda, men det är onekligen karaktärer som jag gärna skulle vilja veta med om.

Vad som skulle få mig totalt osugen på spelet? Om det handlade om Wolverine eller Magneto.
SusanneJohansson 1 vecka sedan Black Widow vore coolt. Finns massa potential i hennes backstory och de olika storylines som släppts :)
Quint 1 vecka sedan Varken Zelda eller Metroid alltså? :)

Måste erkänna att jag aldrig hade Snes, så min erfarenhet med den konsolen är ganska begränsad, lånade bara en konsol av en kompis för att nöta igenom lite spel, så enda spelet från denna listan jag spelat i någon större utsträckning är Super Punch-Out, men tog mig aldrig igenom det, har för mig jag stannade på Super Macho-man eller någonstans däromkring.

Började spela Chrono Trigger på emulator för ett antal år sedan, men kändes inte riktigt "rätt" så tog mig aldrig genom det, borde kanske inhandla det på virtual console eller till nintendo ds och göra ett nytt försök, men tanke på hur ofta det nämns & hyllas när jrpgs diskuteras.
AlexPettersson 2 veckor sedan Det enda vita saknade var ju spel. Släng in ett rejält minne och släpp allt digitalt så kommer det nog gå bra skall ni se!
StaffanWallin 2 veckor sedan @Sarienn Sorry, mitt misstag!
AndreasGöransson 2 veckor sedan @Sarienn Uppdaterad! :) Tack för att läser.
Sarienn 2 veckor sedan Tack för att du skriver om Magicka 2!
Vi här på Pieces är mycket stolta över spelet, och vi hoppas att vi har förtrollat dig med det :)

Bara en liten korrigering: Pieces Interactive AB är de som har utvecklat det, inte det fina gänget på Arrowhead
AlexPettersson 2 veckor sedan Väldigt spontant intryck, men luktar lite Cursed Mountain-flopp?
Alestes 2 veckor sedan Konami äger väl studion Kojima Productions också. Dom kommer nog byta namn på den studion snart, gissar på "Konami Computer Entertainment Japan" som den brukade heta för över 10 år sedan, så sedan låta den pumpa ut så många Metal Gear-spel dom bara kan. För att sedan lägga ner den efter ett antal år och sedan låta tredjehandsutvecklare göra Metal Gear-spelen, som dom gjort med dom flesta Silent Hill-spelen dom senaste 10 åren.
jonaspettersson 2 veckor sedan Trevligt att levla så jag också får raljera lite! :D
benganffs 2 veckor sedan Imponerande siffror.
Kanske får bli ett köp så småningom.
AndreasGöransson 3 veckor sedan @Alestes Lite det som Lucas var inne på! :)
AndreasGöransson 3 veckor sedan @Alestes Håller med, även om jag uppskattade dem båda för andra kvaliteter :)
Alestes 3 veckor sedan Jag gissar att det är en bärbar sak som 3DS XL med två skärmar. Men det "häftiga" med den är att övre skärmen är 1080p och att den har en HDMI-utgång så man kan använda det antingen som en bärbar enhet eller som en konsol beroende på hur man vill spela för tillfället. Och att Nintendo på det sättet slår ihop både sin bärbara användare och sina konsolanvändare till en enda grupp av Nintendoanvändare.
Alestes 3 veckor sedan Hoppas spelet når samma höjder som SO2.

Fast det känns inte direkt troligt, tyvärr. Blev besviken på både SO3 och speciellt SO4. Hjälten i SO4 betedde sig alltför ofta som en idiot, och vem vill egentligen spela som en idiot?
jonaspettersson 3 veckor sedan @Alestes Sjukt ambitiös titel på den tiden. :)
Alestes 3 veckor sedan Min favorit är nog Robocop 3 till Amigan som släpptes 1992 och var delvis en shooter i första person, men det fanns även andra banor där man körde bil.

Gillar fortfarande titellåten väldigt mycket, även om den är rätt simpel och kort.
http://www.youtube.com/watch?v=vYFdgyuv6fU

Titellåten till Robocop till C64 är rätt bra också.
http://www.youtube.com/watch?v=RFgXGw_kXpc
jonaspettersson 3 veckor sedan Oroväckande. Jag spelade en massa Rainbow Six 3: Raven Shield när det begav sig. Helt underbart taktiskt lir. Planeringen fanns där och spänningen var outhärdlig. Hoppas att Siege åtminstone kommer bli kul i slutändan.
Alestes 3 veckor sedan @AlexPettersson En kompis som jag spelar med kör det på sin PS4, och hon tycker det fungerar jättebra. Hon har dock ett USB-tangentbord inkopplat också, men det används bara när hon vill skriva något.
AlexPettersson 3 veckor sedan @Alestes Någon som testat PS4-versionen? Känns som att ett MMO kan vakna till liv när en handkontroll sätts i händerna på en.
AlexPettersson 3 veckor sedan @Alestes Noterat och ändrat :)

Ja, kändes inte superfräscht det här :(
Alestes 3 veckor sedan Började spela FF14 i slutet av januari och oerhört mycket fritid sen dess har gått åt att spela spelet. Det är lätt det MMO som jag spelat som jag gillar mest. Så det ska bli skoj med Heavensward.
Alestes 3 veckor sedan Första Rainbow Six släpptes till PC 1998 och året därpå så släpptes ganska så nedvattnade versioner till Playstation and N64.

I dom första spelen så handlade det väldigt mycket om att tänka ut en strategi, att planera. Och om du gjorde en riktigt bra planering så kunde AIn gå igenom banan utan att du själv behövde ta kontrollen av någon i ditt team. Du var hjärnan, ledaren och inte den som utförde grovjobbet.

Rainbow Six: Rogue Spear från 1999 ser jag väl som det bästa spelet i serien, och sedan så försvann strategidelen/planeringen mer och mer och det blev mer "normalt". Rainbow Six: Vegas från 2006 spelas i stort sett som en vanligt FPS, och Rainbow Six: Siege verkar inte vara annorlunda, tyvärr.
AlexPettersson 3 veckor sedan @jimivallpeterson vadå vem som helst ser väl att det är hon? :p
SusanneJohansson 3 veckor sedan Woho! Peppen!
lucasnjones 3 veckor sedan @Spelaren Jag pratade inte om den rent tekniska biten, för det är ju rätt självklart att Sunshine i egenskap av att vara ett GC-spel slår Mario 64 på den fronten. Det jag pratade om var art direction, dvs den rent artistiska biten. Hur banorna ser ut på ett rent estetiskt plan, om man bortser från antalet polygoner och upplösningen. I det avseendet tycker jag Sunshine är mycket vackrare, mer fantasifullt. Inte för att Mario 64 har tekniska begränsningar i jämförelse (vilket det har), utan för att Sunshine helt enkelt är "ritat" snyggare. Tycker jag, i alla fall. Rätt subjektiv grej att prata om dock, så jag tycker inte alls det är konstigt om du tycker Mario 64 är snyggare. Det sitter ju i betraktarens öga, så att säga.

(Sen är nog Mario 64 roligare att spela medan Sunshine är mysigare, som du säger. Jag gillar bara att vara lite provokativ)
Spelaren 3 veckor sedan @lucasnjones Nu menade jag ju en ny version av Mario 64 med omgjord grafik, inte endast en HD-version med befinltig grafik. Mario 64 är fantastiskt men finns mycket som ser rätt kantigt ut som skulle kunna göras mycket snyggare, särskilt på mer atmosfäriska nivåer som Jolly Roger Bay, Hazy Maze Cave och Wet Wet World. Ny grafik, nya modeller och kanske även lite större nivåer och fler dolda områden vore schysst.


Tittar vi på hur spelen ser ut redan nu så är Sunshine bra mycket snyggare och har mycket mer detaljerade omgivningar, mycket tack vare Gamecubes möjligheter (eller på grund av N64:s begräsningar). Så om vi pratar endast en simpel HD-restaurering så skulle Sunshine tjäna mer på det, absolut. Men jag menade en mer radikal omgörning. Att Mario 64 inte har lika fantastiska miljöer som Sunshine handlar mer om tekniska begränsningar. Sedan är det ju en smaksak om man föredrar Mario i kortärmad och med FLUDD på ryggen eller mer klassiskt i grottor och på isiga klippor eller i sanddynor. Sunshine har en väldigt go stämning och fina färger, det är riktigt nice. Det känns inte så klassiskt Mario men det är mest positivt att serien inte står stilla på samma ställe. Det känns ju mer Hawaii än svampriket oftast. Tjusigast är nog banan med hotellet och solnedgången eller en av de sista nivåerna där man rör sig mellan olika klippblock, Noki Noki Bay hette den kanske. men även strandbanan, första banan i den lilla byn och banan i hamnområdet är riktigt mysiga. Skulle nog säga att Sunshine vinner flest myspoäng medan Mario 64 fortfarande är roligre att spela och har bättre nivådesign. Men det betyder verkligen inte att Sunshine är dåligt, det är dock inte riktigt i Mario 64-klass.
Spelaren 3 veckor sedan Kul att det släpps något nytt också och inte ännu ett Lego-spel med ungefär samma spelkoncept som funnits i tio år eller så. De här spelen har varit rätt lika varandra ett bra tag nu, mest dess teman som har förändrats.
Spelaren 3 veckor sedan Det vore coolt om figurerna man ställer på plattan fick olika egenskaper beroende på hur man byggde dem, med vilka delar man byggde dem. Eller om spelet kunde spegla vilka byggklossar man använt på riktigt i figuren i spelet.

Activision har väl redan varit inne lite åt det hållet med Swap Force? Där kunde man väl kombinera olika underdelar och överdelar på figurerna så att de fick olika egenskaper? Lego skulle ju kunna ta detta till en helt ny nivå där man verkligen kunde bygga figurer som man ville, lite som hur man väljer vad ens karaktär i ett rollspel ska vara stark och svag på.
Spelaren 3 veckor sedan Visste förresten inte att RotTR endast var tidsexklusivt och inte helexklusivt... Det kan fortfarande bli ett starkt vapen för Microsoft i julhandeln och konsolkriget i höst om RotTR hinner ut i år. Lite trist att uppföljaren dröjer nästan tre år, men å andra sidan, hellre det än en snabb uppföljare som är ett hafsverk.
Spelaren 3 veckor sedan Det var faktiskt en rejäl överraskning för mig att Tomb Raider sålt så mycket. Undrar hur stor andel som är "Definitive edition" och hur många som är det vanliga spelet.

Sedan kan man fråga sig hur mycket de här 8,5 miljonerna är värda, för många har väl sålts till budgetpriser och de ger ju mindre intäkter än om man sålt fler spel redan från början.

Har själv spelet till PS3 och har spelat någon timme eller två (eller tre?) av det, en bit förbi scenen som nämns i texten. Tyckte det var bra, men lite väl linjärt på sina håll. Mer Uncharted-action och en massa spelbara mellansekvenser med QTE än klassiskt Tomb Raider-äventyrande. Det gjorde spelet lite väl strömlinjeformat, men å andra sidan mer engagerande och med ett starkare berättande. Så är lite kluven.

Och borde inte tycka så mycket alls när jag inte spelat mer än kanske 20 procent av det ;)

Grafiken var oerhört snygg, bland det snyggaste till förra generationens konsoler! Den gillade jag skarpt. Inte endast tekniken utan att miljöerna kändes genomarbetade och detaljrika.

Laras pilbåge och att man kunde jaga djur var en kul liten detalj också som gjorde att spelet kändes lite mer vilt...

Ser gärna att tvåan, RotTR, blir lite mer öppet och får en del svåra pussel. Sedan får de gärna blanda det med dramatiska mellansekvenser med mycket QTE också. Omväxling förnöjer ju.
lucasnjones 3 veckor sedan @AndreasGoransson Nu är det kört. Du har dömt oss alla till döden.
AndreasGöransson 3 veckor sedan @RobinStjernberg Oj, förlåt!
jimivallpeterson 3 veckor sedan Tycker inte alls det var särskilt likt!
lucasnjones 3 veckor sedan ÄNTLIGEN! Som jag har väntat!
Alestes 3 veckor sedan Vad jag vill mest ska ske med Playstation är att Sony och Square-Enix lägger ut fler gamla PS1 och PS2-spel på Europeiska Playstation Store, så som Chrono Cross, Threads of Fate, Xenogears, Dragon Quest VIII och många fler. Och att alla PS1/PS2-spel som går att köpa där går att spela inte bara på PS3, utan PS4 också.

Och sedan att Konami lägger ut Suikoden 3, 4, 5 och Tactics där också.

Jag tycker det är så konstigt att PS4an inte redan kan spela PS1&PS2-spelen som finns där. PS3 och Vita kunde spela PS1-spel så fort dom hade släpptes, och till och med PSP klarade av det efter ett tag, och nu har det gått 1.5 år och PS4an kan fortfarande inte göra det.
RobinStjernberg 3 veckor sedan Du... du lovade ju, Andréas, att inte säga att det var jag som såg honom bränna skivsamlingen... *springer för sitt liv*
AlexPettersson 3 veckor sedan HAHA fantastisk krönika! :D
AndreasGöransson 3 veckor sedan @SusanneJohansson Man vet aldrig med Adam, man vet aldrig...
SusanneJohansson 3 veckor sedan *kikar ut från under bordet* är det säkert att komma fram än?
Quint 3 veckor sedan Inte för att jag känner ett större behov av att se den filmen egentligen, men allt som riktar lite uppmärksamhet mot Copyswede och deras verksamhet uppskattas helt klart.

Får se om det inte blir att jag stödjer den, behöver inte köpa många hårddiskar eller minneskort innan eventuellt stöd till filmen skulle betala sig, om den (mot all förmodan) skulle kunna bidra till att få bort copyswedes avgifter :)