Sevärda TV-serier

• Sida

av 9 First / Last

föregående
  • Ragge 26 apr 2010 19:40:13 153 inlägg
    Senast online 4 veckor sedan
    Registreringsdatum 3 år sedan
    Har kommit in i en TV-seriefas och skulle vilja ha tips på sevärda TV-serier, och just varför de är bra.

Och för att tillföra tråden lite energi så ska jag givetvis inte vara sämre än att rekommendera V. Serien har väl lite flaws där man verkligen undrar vad vissa av huvudpersonerna håller på med, och här och var känns designvalen inte riktigt klockrena.

Å andra sidan fastnar jag lätt för domedagshistorier, och här är det en utomjordisk ras, förklädda som människor, som kommer till jorden och försöker intala världens befolkning att de är där för fred. Och mysteriet ligger i varför de inte dödar människorna på en gång, utan bygger upp ett krig under ytan.

V är väldigt intressant i det stora hela, och avslöjar lagom mycket under varje avsnitt.
  • Killerbunny Moderator 26 apr 2010 19:49:43 1,035 inlägg
    Senast online 5 dagar sedan
    Om du inte har sett BSG (Battlestar Galactica) så föreslår jag att du gör det omedelbums ;)
    4 säsonger som man saknar oerhört. Den har en oerhörd känsla av närvaro och autenticitet samtidigt som den i ett högt tempo berättar historien om de få överlevande människorna från maskinernas utplånande attack.

Nya Stargate Universe är också rätt intressant och det skall bli spännande att se vart den tar vägen. Även här är det fokus på att försöka bygga upp närvaro och det är ganska stor skillnad mot tidigare Stargate serier som främst handlat om hanterandet av externa hot. I SGU har det hittills varit mycket fokus på hur en liten grupp människor med helt olika bakgrund ska komma överens samtidigt som de kämpar för att få tag på de absolut nödvändigaste för överlevnad.

I'm here to kick ass and chew bubble gum, and I'm all out of gum.

• Fredrik_Hedlund 26 apr 2010 20:17:30 541 inlägg
    Senast online 2 dagar sedan
    Oj.

Dexter (nästa säsong börjar väl förmodligen inte förrän i höst) - det är inte alltid man får hejja på en seriemördare. En serie som gick fån riktigt bra till bra, till riktigt bra och nu senast: fantastisk.
    Fringe (fantastisk serie som i säsong två - trots budgetnedskärningar - blivit ännu bättre) från skaparen av LOST. I början tänkt som en serie som skulle ha avslutande avsnitt, men som allt eftersom fick en tydligare röd tråd. Följer en FBI-avdelning som undersöker mystiska fall som allt oftare har ett sammanhang. Till sin hjälp har man en tidigare rätt så galen forskare som efter en längre vistelse på mentalsjukhus får leva med sin son (som då också är anställd av FBI, och också råkar vara lite över genomsnittet när det gäller intelligens)
    30 Rock (förmodligen den roligaste serien för tillfället) - skapandet bakom en Saturday Night Live-liknande show. Stor fokus på seriens producent/huvudförfattare (spelad av Tina Fey) och en av bolagets högre uppsatta (spelad av Alec Baldwin).

Och om du vill se serier som har en tydlig början och slut:
    Band of brothers Ho - ly - crap. WW2-serie i 10 delar som är så bra, så bra, så bra.
    Studio 60 On The Sunset Strip - West Wing-skaparens senaste serie som tyvärr, tyvärr bara fick en säsong. Men likväl är den så sjukt sevärt. Återigen så är temat skapandet av en Saturday Night live-liknande show. Även om serien är rolig så är den mer åt drama-hållet om man jämför med 30 Rock. Serien fokuserar på huvud-manusförfattaren (spelad av Matthew Perry) och producenten (Josh ifrån West Wing).

Finns många fler, men orkar inte skriva hur mycket som helst :)
  • Galten75 26 apr 2010 20:42:31 1,733 inlägg
    Senast online 15 timmar sedan
    Tycker också nya V är helt ok. Känns dock som en "vanling" Sci-Fi nu när inte besökarna har extrema facisttendenser som 80-talserien. Något jag inte fattar, både nu ock då, är varför de hela tiden pratar engelska, alltid beter sig som och ser ut som människor (även när förökar sig). Skumt om de har exakt samma anatomi som oss.

Tyckte BSG var mycket ojämn. Ena avsnittet var ok andra var kvasi-religöst mumbu-jumbo och så höll det på. Framför allt ju längre in i serien man kom (gissade rätt på slutet redan under de första säsongerna). Såg första avsnittet av spin-off:en Caprica men tyckte den var extremt trist och la av direkt.

"Band of Brother 2", Pacific, har ju startat och har hört att den ska vara bra.

En annan HBO-serie som jag tyckte var grymt bra var Rome. Vorenus och Pullo funkar speciellt bra ihop. Som tur var hade, mer eller mindre, huvudrollerna.

Annars ser jag på de vanliga serierna just nu. Lost, Dexter, House MD, Entourage (som dock blivit sämre de senare säsongerna).

// G

"Jump on my sword while you can Evil! I won't be as gentle."

• Moeski 26 apr 2010 22:10:24 259 inlägg
    Senast online 4 månader sedan
    Rekommenderar starkt It's always sunny in Philadelphia, underbar serie med hur sköna karaktärer som helst :)
    har bjudit på många skratt hitills och håller tummarna på att nya säsongen börjar snart.

Annars tyckte jag The Wire va helt ok.

Och har du mycket tid ska du defenitivt se OZ
  • Galten75 26 apr 2010 22:15:59 1,733 inlägg
    Någon som sett Sons of Anarchy. Har hört att den ska vara bra men är den värd att köpa?

// G

• feki Personal 26 apr 2010 22:24:34 1,730 inlägg
    Senast online 14 timmar sedan
    Registreringsdatum 10 år sedan
    Battlestar Galactica - bland det bästa som gjorts i scifi-väg. Ja, den har ett par svackor, men damn.

Studio 60 on the sunset strip - ingen kan skriva dialog eller karaktärer som Aaron Sorkin, - ingen kan skriva dialog eller karaktärer som Aaron Sorkin.

V - imponerar mer och mer för vart avsnitt som kommer. Vissa skådisar borde ut, men överlag en bra nytolkning.

Rome och Deadwood - två väldigt olika historiska drama-saker. Den ena i ett snuskigt, skitigt Rom. Den andra i den laglösa western. Båda två oerhört snygga, och med starka karaktärer. Och våld. Honorable mention till Carnivalé. Fullständigt vrickad 1920-tals-kringresande-karnival/cirkus-drama.

Jag hade skrivit mer, men forumet klippte/förstörde min post. Så lite kort:
    Lost - jävlar vilken resa, på väg mot sitt slut.
    För humor: Big Bang Theory.
  • DisOrder 26 apr 2010 22:26:54 155 inlägg
    Senast online 3 år sedan
    Heroes - om du älskar superkrafter och såna saker, Detta är ingen serie du bara kan titta på då och då för det gäller att hänga med på vad som händer i storyn.

True Blood - Gillar du vampyrer så kommer du gilla true blood! :) Mer kan jag inte säga.
  • Ragge 26 apr 2010 22:36:14 153 inlägg
    Goa alternativ :)
    DisOrder wrote:
    Heroes - om du älskar superkrafter och såna saker, Detta är ingen serie du bara kan titta på då och då för det gäller att hänga med på vad som händer i storyn.

True Blood - Gillar du vampyrer så kommer du gilla true blood! :) Mer kan jag inte säga.
    Ja, True Blood är guld :) Och då är jag ändå inte särskilt förtjust i vampyr-historier i övrigt. Orkade dock aldrig med Heroes säsong tre, men har hört att den blir bättre under fjärde?
  • rmjo Personal 26 apr 2010 22:40:59 175 inlägg
    Senast online 1 vecka sedan
    Band of Brothers är sjukt bra.
    The Pacific har inte imponerat, men den står i skuggan av BoB och då är det svårt.
    Fireflymåste man se om man älskar sci-fi.
    Liksom Babylon 5 för lite nostalgi.

Lost gav jag upp efter fjärde säsongen. Orkade inte följa skiten.

Drawn Together om man vill ha animerad icke-PK vuxenvåld och humor.
    Californicationför ultradrama om sex, droger och relationer. Duchovny är grym i huvudrollen.
    Breaking Bad har jag hört ska vara grymt bra. Men har inte orkat sätta igång med den.
  • Borttagen användare 26 april 2010 23:01:14
    Spartacus: Blood And Sand
    Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=yHxn8mTpAJU
    Mitt Betyg: 10/10
    Innehåll: Blod (i mängder), Sex, Action, Handling & Ovårdat språk
    Handling: Handlar om krigsfången som blir såld till en gladiator skola i utkanten av forntidens romar rike. Han tränas som gladiator och vinner allt högre status men friheten lockar även för denna hjälte.
  • Straken-SWE 27 apr 2010 10:22:40 137 inlägg
    Senast online 2 år sedan
    Entourage och Weeds är två riktigt sköna serier som bör kollas upp om man inte sett dem.

• EmmyZ 27 apr 2010 19:37:01 10 inlägg
    Senast online 1 år sedan
    *gasp*

Kan inte förstå att ingen nämnt Sopranos ännu :-D Ruskigt bra serie om Maffian med så sköna karaktärer att man får en relation till var och en av dem. Jag säger bara: se! En av de absolut bästa serier jag sett någonsin!

Sen håller jag med om Dexter, Lost, Band of Brothers och Heroes. Är sedan själv sugen på att se True Blood som många rekommenderat.
  • Tjodd 27 apr 2010 19:51:33 96 inlägg
    Senast online 5 dagar sedan
    Jag ser inte på mycket TV nuförtiden, men True Blood, Band of Brothers, Rome och än så länge The Pacific har jag med förtjusning plöjt igenom.
  • Scepticer 27 apr 2010 20:32:45 21 inlägg
    Senast online 2 månader sedan
    Några favoriter:

Firefly - Space sci-fi som andas wild west.
    Farscape - Space sci-fi, också med lite annorlunda 'touch' i brist på ord. Rätt gott om 'nytänk' för att vara den genren.
    Surface - Blev av någon oförståelig anledning bara 15 avsnitt men de fastnade. Byggde upp spänningen och avslöjade mer och mer om ploten per avsnitt på ett bra sätt. Sci-fi men inge space här. :)
    Battlestar Galactica - Ännu mer space sci-fi, riktigt bra.
    V - Nya V alltså. Har sina brister men som någon påpekat ovan så börjar den ta sig lite... Kanske ingen favorit men ny och aktuell som rullar just nu iaf (i USA ;) )
  • Ragge 27 apr 2010 21:10:44 153 inlägg
    Scepticer wrote:
    V - Nya V alltså. Har sina brister men som någon påpekat ovan så börjar den ta sig lite... Kanske ingen favorit men ny och aktuell som rullar just nu iaf (i USA ;) )
    Och på Canal+ Series ;)
  • Arkeologen 27 apr 2010 22:00:54 60 inlägg
    Senast online 19 timmar sedan
    Registreringsdatum 7 år sedan
    Six Feet Under
    Mad Men
    Battlestar Galactica
    Chuck
    Arrested Development
    Being Human
    True Blood
  • Moeski 28 apr 2010 18:09:35 259 inlägg
    Senast online 4 månader sedan
    Oh, hade glömt bort band of brothers. Kanske dags å se den igen på bluray(?) :D
  • Sushisound 28 apr 2010 21:47:47 3 inlägg
    Senast online 2 år sedan
    Firefly - överlägsen dialog
    True Blood - vampyrer som inte glittrar i solsken
    Fringe - för att metaplotten sparkar stjärt
    Breaking Bad - fruktansvärt bra för att den kliver utanför sin genre på ett oväntat sett.

Och Big Bang Theory for skratten. Sheldon FTW!
  • gabeish_ Personal 29 apr 2010 12:01:53 563 inlägg
    Senast online 2 dagar sedan
    Band of Brothers är nog det bästa jag sett på tv någonsin. Äger boxen på dvd och blu-ray och såg om den för bara någon månad sedan i väntan på Pacific, som efter 3-4 sedda avsnitt inte kunnat leva upp till föregångaren riktigt.
    Sopranos är en klassiker och det av en anledning.
    Battlestar Galactica är bra.
    Six Feet under och The Wire är två andra klassiker.
    När det gäller mer humoristiska serier så är Flight of the Conchords grymt.
  • cuppaTea 29 apr 2010 12:24:24 185 inlägg
    Senast online 3 år sedan
    Registreringsdatum 8 år sedan
    Jeremiah
    Jericho

2st kanon efterkatastrofen serier
  • Galten75 29 apr 2010 12:56:30 1,733 inlägg
    EmmyZ wrote:
    *gasp*

Kan inte förstå att ingen nämnt Sopranos ännu :-D
    Jag fastnade aldrig för Sporanos av någon underlig anledning. Jag gillar maffiarullar och sådant men... nä. Sjukt skumt egentligen.

// G

• Borttagen användare 29 april 2010 16:22:22
    Into The West - Mini serie i 6 delar
    Har för mig att det var en nyproduktion av HBO av "Lilla huset på prärien"
    och den var bra
  • signelinnea 29 apr 2010 16:27:26 60 inlägg
    Senast online 1 dag sedan
    Lost är en av mina favoriter. Sen är jag lite förtjust i Glee också...
  • Borttagen användare 29 april 2010 16:27:43
    ****T.I.P.S - T.I.P.S - T.I.P.S -T.I.P.S -T.I.P.S****

Ikväll 29/4 torsdag startar på tv4 en serie som heter Sveriges historia som jag tror kan vara skitbra. Så bänka er framför tv-apparaterna kl 21.00 så kan vi ju kommentera programmet senare om intresse finns.
    MvH Banditen
  • DisOrder 29 apr 2010 16:28:57 155 inlägg
    Senast online 3 år sedan
    Linnéa wrote:
    Lost är en av mina favoriter. Sen är jag lite förtjust i Glee också...
    Glee är helt underbart! :D
    Bara väntar på säsong 2!
  • Galten75 29 apr 2010 16:49:53 1,733 inlägg
    Kollar lite sporadiskt på Chuck. Lättsmält och rätt underhållande. Tar inte sig själv på för stort allvar.

// G

• papzy 29 apr 2010 18:26:00 158 inlägg
    Senast online 6 timmar sedan
    Brukar tanka flera säsonger av en serie som verkar skoj och kolla på några avsnitt om dan.
    Just nu kollar på jag Gary Unmarried som är riktigt rolig.
    Rekommenderar att leta upp lite roliga serier och tanka några/nån säsong och kolla.

---
    The War At Home
    Entorauge
    Heroes
    Prison Break drog ut på den men ändå bra
    Big Bang Theory
    Är bara några som jag kollat igenom och fortsätter att kolla.

Have Fun
  • tompa 29 apr 2010 19:06:49 4 inlägg
    Senast online 2 år sedan
    Sjukt att ingen nämnt Rederiet än, kan dock va lite svår att få tag på.;]
  • Borttagen användare 29 april 2010 21:08:26
    American Dad!
    Battlestar Galactica
    Dr. Who(2005)
    Eureka
    Family Guy
    Futurama
    Heroes
    House M.D.
    Lost
    Scrubs
    South Park
    Stargate Atlantis
    Stargate SG-1
    Stargate Universe

Bra sida för att hålla koll på serier: http://sharetv.org/
    banditen wrote:
    ****T.I.P.S - T.I.P.S - T.I.P.S -T.I.P.S -T.I.P.S****

Ikväll 29/4 torsdag startar på tv4 en serie som heter Sveriges historia som jag tror kan vara skitbra. Så bänka er framför tv-apparaterna kl 21.00 så kan vi ju kommentera programmet senare om intresse finns.
    MvH Banditen
    För er som missade det. Så finns det att se här: http://www.tv4play.se/aktualitet/sveriges_historia?videoId=1.1618565
  • Sida

av 9 First / Last

föregående
logga in för att svara