Amiga - datorn europa valde att älska

• Sida

av 2 First / Last

föregående
  • rmjo 27 apr 2010 08:26:08 175 inlägg
    Senast online 2 år sedan
    Registreringsdatum 5 år sedan
    Ja, medan tv-spelskrasher och annat gjorde sig hörda i USA puttrade europa på fint utan några större bekymmer, eftersom det var hemmadatorerna från Commodore som dominerade under den perioden. Nintendo började ju bli ett allvarligt koncept att räkna med först under den senare halvan av 80-talet, men under den tiden dök ju som bekant Amiga 500 upp. Den strålande lilla (nåja) maskin med sin härligt knastrande diskdrive, vackra grafik och fantastiska ljud.

Packade upp min Amiga 500 för lite retrospelkväll för ett par veckor sedan och upptäckte till min besvikelse att bägge transformatorerna har dött, så nu måste jag leta upp en ny sådan (alternativt en ny säkring om den är paj), samt en ny bildkabel. Har sett eftermarknadsscartkablar, någon som testat en av dem? RF-modulatorn är ingen höjdare!

Min A500 är inte i vackraste skick, den är gulnad, har ett par sprickor, men har expanderat RAM-minne, och fungerade klockrent senast den var igång.

Fler Amiganer här inne? :-)
  • Tjodd 27 apr 2010 08:31:41 96 inlägg
    Senast online 1 år sedan
    Hehe, det var tider det. Tror inte jag har kvar någon gammal datormaskin från den tiden tyvärr. Men kan ju köpa sig en ny: http://www.idg.se/2.1085/1.312216/ny-amiga-till-sommaren
  • rmjo 27 apr 2010 08:41:49 175 inlägg
    Senast online 2 år sedan
    Tjodd wrote:
    Hehe, det var tider det. Tror inte jag har kvar någon gammal datormaskin från den tiden tyvärr. Men kan ju köpa sig en ny: http://www.idg.se/2.1085/1.312216/ny-amiga-till-sommaren
    Oj det visste jag inte, men jag tycker det ska vara the real deal. Den där behöver jag ju inte för att spela spel liksom. Då är det overkill. :-)

Sen finns ju alltid den fina emulatorsamlingen Amiga Forever med fullt miljöstöd om man nu vill sitta vid sin PC.
  • Caid 27 apr 2010 08:55:48 141 inlägg
    Senast online 1 år sedan
    Registreringsdatum 12 år sedan
    Jag hade en serie Amiga-datorer när det begav sig, men bytte till PC kring 92 nästan huvudsakligen för att få tillgång till ordbehandlare och fonter med svenska tecken.

Jag minns så väl de många små skämten som var insmugna i datorn och den mjukvara man fick med. Speciellt minns jag att när man startade Notepad så löd statusraden: "Notepad is looking for fonts... are you there, fonts?" :S
  • Killerbunny 27 apr 2010 08:57:52 1,054 inlägg
    Senast online 1 år sedan
    Jag hade en Amiga när jag var riktigt liten men innan jag vuxit upp ordentligt hade morsan slängt den på sophögen.

I'm here to kick ass and chew bubble gum, and I'm all out of gum.

• Ragge 27 apr 2010 13:07:50 153 inlägg
    Senast online 20 timmar sedan
    Jag är sjukt arg på mig själv för att jag sålde min Amiga 500 för 200kr på en loppis när jag var en sisådär 13 år. "Man skulle ju aldrig spela på något så gammalt igen när man hade så go grafik med Playstation".... Jo tjena :(

Skaffade mig min Amiga när jag var runt 7-8 år, och då var jag så totalrutten på engelska uttryck att jag kallade spelen för annat än vad de egentligen hette, så är dålig på titlar. Men Turricans alla version, Trolls, Pinball Dreams och Super Mario-kopian (sorry, glömt namnet och har inte riktigt tid att Googla nu) var ju inte helt dumma om man säger så. Det var ju rena himmelriket att ha flera hundra spel till enheten, när man hade en ekonomi som var lika tor som politikerhumor.

Sen gillade jag verkligen fotbollsspelen. Minns faktiskt inte vad det jag spelade hette, men det inkluderade ligaspel iaf, vilket inte mitt Sensible Soccer gjorde (minns inte om det bara var en demoversion). Sedan pillade jag mycket med att göra "filmer" och dylikt samt musik, men viljan var starkare än resultatet hehe.

Ohh nostalgi!

PlayZine.net - för allt om Playstation
    SegaZine - Sveriges största Sega-blogg

• Underhill 27 apr 2010 13:10:47 935 inlägg
    Senast online 1 år sedan
    Giana Sisters, menar du :)

http://www.youtube.com/watch?v=zrRHAisdIRg

Redaktör på Eurogamer.se och bloggar på spelpappan.se.

• Ragge 27 apr 2010 13:13:35 153 inlägg
    Underhill wrote:
    Giana Sisters, menar du :)

http://www.youtube.com/watch?v=zrRHAisdIRg
    Yes, tack :)

• Caid 27 apr 2010 13:28:18 141 inlägg
    Senast online 1 år sedan
    Dungeon Master, får fortfarande rysningar när jag tänker på de "flygande ormarna" som kom ett par nivåer ner. Fy vad jag var rädd för dem.
  • rmjo 27 apr 2010 13:28:37 175 inlägg
    Senast online 2 år sedan
    Vill minnas att Giana Sisters kom ut före Super Mario World. :)
  • Arkeologen 27 apr 2010 13:48:43 60 inlägg
    Senast online 2 veckor sedan
    Registreringsdatum 8 år sedan
    rmjo wrote:

Fler Amiganer här inne? :-)

Är själv en Atari ST:ist.
    Den står hemma i barndomshemmet och sätts igång lite då och då för Elite och Dungeon Master. Samt min fetish för Terry's Big Adventure.

Blir lite sugen då och då att köpa en Atari Falcon med hårddisk. Känns fortfarande som en supermaskin även fast den inte ens var speciell när den släpptes.

Har köpt och sålt de flesta retromaskiner och ångrar mig lite då och då att jag säljer dem. Samtidigt har jag ju varken tid eller plats att ha dem någonstans.
  • kaleii Managing Director, Eurogamer Sweden 27 apr 2010 16:47:05 590 inlägg
    Senast online 5 timmar sedan
    Registreringsdatum 9 år sedan
    Arkeologen: Hsss. fräääääs. Atari :P

Hahaha. Nä. Men jag var en sann Commodorian. Fick en C64 när jag fyllde 10, och en Amiga 500 när jag fyllde 15. Var djupt insyltad i demoscenen på Amigan och ringde många bbs:er. Helt fantastisk maskin på alla sätt och vis. Synd bara att Commodore sänkte varumärket i botten gång på gång.
  • Fredrik_Hedlund 27 apr 2010 17:01:50 541 inlägg
    Senast online 1 år sedan
    Hade en Commodore 64 med phet diskettstation :) load"$",8 (tror jag ... )
    Gick sedan över till Amiga 500, och till sist innan PC'n tog över: CD32 med SX-1 tillägg. Yeah. Worth iiiit.
  • Galten75 27 apr 2010 17:08:41 1,750 inlägg
    Senast online 2 veckor sedan
    Ahhh. Amigan. Hade en 1200. Ni vet, den med bättre grafik (som ungefär 3 spel stödde). Jag var en äventyrsspelskille.
    Indiana Jones: Fate of Atlantis, Simon the Sorcerer, Beneath a Steel Sky etc. That was the shit.

Men har också sköna minnen av första Civilization och Frontier: Elite 2 som båda har format mig till den spelare jag är idag.

Det var inte så länge sedan jag sålda av ett gäng av mina spel som jag hittade vid flytt. Anledningen till försäljningen var att farsen för länge sedan slängt min gamla 1200:a när de flyttade. Var faktiskt över till dem och letade i deras källare men den var hade gått till de sälla.

Fick bra pris för spelen dock så det är skönt att det finns personer som fortfarande orkar byta 14 disketter för att lira Beneath a Steel Sky. Tror jag har en handfull spel som aldrig blev sålda. Kan kolla vad jag har kvar om någon är intresserad. Inga topptitlar, de gick åt på Tradera.

PS.

Atari ST var för de vars föräldrar inte hade koll på vad man skulle köpa och gick på försäljarsnacket i affären. ;P

DS.

// G

"Jump on my sword while you can Evil! I won't be as gentle."

• fantomen 28 apr 2010 06:04:57 2 inlägg
    Senast online 1 år sedan
    Amiga 1000 var The Shit. (Har fortfarande min kvar)
    Att kunna välja Kickstart är ett måste...
  • xnij 28 apr 2010 06:35:19 7 inlägg
    Senast online 3 år sedan
    Beneath a Steel Sky går att ladda hem som freeware numera: http://www.abandonia.com/en/games/58/BeneathaSteelSky.htm. Lite fusk kanske men min A500 och C64 finns hos föräldrarna på andra sidan jordklotet så då blir det att köra via emulator om jag känner mig lite nostalgisk.
  • rmjo 28 apr 2010 07:09:52 175 inlägg
    Senast online 2 år sedan
    Trist att höra att så många slängt sina maskiner! Fate of atlantis och beneath a steel sky är två ruggt bra spel. Jag var alltid en A500-grabb, 1200 med AGA-chippet var för dyrt för mig och mina kusiner som hade dem tillsammans. :)
  • Tjodd 28 apr 2010 08:16:12 96 inlägg
    Senast online 1 år sedan
    Om jag inte minns fel så hade vi alla modeller av Amiga och "föregångaren" C64 hemma genom åren. Vet inte riktigt hur det gick till med ekonomin och så, men farsan utvecklade ett väldigt intresse för datorer på den tiden. Kom även i kontakt med PC på den tiden då 286 var superhett.

Kan fortfarande minnas den där känslan när brevvännernas paket (från Datormagazin) vittjades i brevlådan, och doften när det öppnades. :)

Jag lärde mig Engelska på alla dessa underbara äventyrsspel. Spelade med en ständigt öppen ordbok och jag avverkade nog en Tac2 varannan månad ungefär.
  • rmjo 28 apr 2010 08:33:41 175 inlägg
    Senast online 2 år sedan
    http://buttha.eu/blog/wp-content/uploads/2008/07/tac2.jpg

*fondle*

//Robert Johansson
  • LordHonko 28 apr 2010 10:29:07 7 inlägg
    Senast online 4 år sedan
    Oj. Jag har nött oändligt antal timmar med min Amiga500.
    Har dessvärre ingen kvar idag. Kanske skulle ta och leta upp en
    begagnad för en liten nostalgitripp med de gamla Monkey island
    spelen och Moonstone (bästa RPG spelet någonsin)
  • gabeish_ 28 apr 2010 10:30:06 565 inlägg
    Senast online 3 månader sedan
    Jag ägde själv aldrig en C64 eller Amiga, men var sjukt fascinerad av dessa maskiner när jag (ofta..) besökte kompisar som hade dem. Vissa av dessa "kompisar" gillade jag inte ens speciellt mycket men vad skulle man göra.

Minns många spel men ett som jag tror inte brukar pratas mycket om hette...Nitro har jag för mig. Man körde bilar sett uppifrån (typ samma vy som micro machines) och jag tyckte det var världens roligaste och bästa spel...ever!
  • Ragge 28 apr 2010 14:46:27 153 inlägg
    gabeish_ wrote:
    Minns många spel men ett som jag tror inte brukar pratas mycket om hette...Nitro har jag för mig. Man körde bilar sett uppifrån (typ samma vy som micro machines) och jag tyckte det var världens roligaste och bästa spel...ever!
    Jag gillade det skarpt. kunde man inte uppgradera bilarna i det också? Har för mig det.

• rmjo 28 apr 2010 15:04:45 175 inlägg
    Senast online 2 år sedan
    Ragge wrote:
    gabeish_ wrote:
    Jag gillade det skarpt. kunde man inte uppgradera bilarna i det också? Har för mig det.
    Jomenvisst kunde man det. :)
    http://www.lemonamiga.com/?mainurl=http%3A//www.lemonamiga.com/games/details.php%3Fid%3D789

Vill tipsa om Lemonamigas lilla program man kan ladda ner, det är i princip hela deras online-arkiv med texter och bilder osv. Därifrån kan man sedan starta spelet direkt med WinUAE. *älska*
    http://www.lemonamiga.com/lemonade/

//Robert Johansson
  • Underhill 29 apr 2010 12:58:22 935 inlägg
    Senast online 1 år sedan
    Är det fortfarande WinUAE som är bäst? Jag fick aldrig riktigt nån emulator att fungera särskilt väl på min förra PC.

Redaktör på Eurogamer.se och bloggar på spelpappan.se.

• rmjo 26 jul 2010 11:34:18 175 inlägg
    Senast online 2 år sedan
    Underhill, som ett sent svar på ditt sista inlägg, vill jag poängtera att jag nyss inhandlat Amiga Forever. Ett paket som innehåller mängder med spel, demon och riktiga rom-filer, helt lagligt och allt är orginal! Programmet emulerar hela Amiga-miljöer med workbench och allt och det har stöd för Windows 7.

Så jag tog en gammal 700mhz-laptop, köpte två retro-usb-joysticks och nu har jag mer eller mindre en dedikerad amiga-maskin. Man får blunda för att utseendet och hårdvaran är annorlunda, men kärleken som ryms däri är oförändrad.

Rekommenderas VARMT för alla Amiga-vänner!
  • feki 26 jul 2010 11:44:22 1,735 inlägg
    Senast online 1 år sedan
    rmjo: Tack för tipset. Det där måste man nästan testa.
  • gabeish_ 26 jul 2010 12:27:40 565 inlägg
    Jag kan bara hålla med, det där låter riktigt intressant. Vad finns det för bra usb-joysticks att rekommendera?
  • rmjo 26 jul 2010 12:59:33 175 inlägg
    Senast online 2 år sedan
    Jag köpte den här efter rekommendation från en vän. Verkar solid.
  • rmjo 26 jul 2010 13:24:19 175 inlägg
    Senast online 2 år sedan
    Och just ja, om man köper Amiga Forever, så får man C64 Forever till rabatterat pris, vilket jag också slog till på. :)
  • gabeish_ 26 jul 2010 14:15:35 565 inlägg
    rmjo wrote:
    Jag köpte den här efter rekommendation från en vän. Verkar solid.

Ok, har du hunnit testa den ordentligt då? Fick inte så bra omdöme i M3: http://www.idg.se/2.1085/1.302129/speedlink-amiga-classic-joystick-jo-det-var-battre-forr
  • Sida

av 2 First / Last

föregående
logga in för att svara