Politik

• Sida

av 13 First / Last

föregående
  • Spritpenna 16 jan 2011 01:16:26 754 inlägg
    Senast online 3 timmar sedan
    Registreringsdatum 3 år sedan
    Vi hade en tråd om politik innan och efter valet, som handlade om just valet. Men jag känner att det är lika bra att starta en ny tråd där vi kan diskutera både inrikes och utrikespolitik.
    Det senaste inom svensk politik är krisen för både Kristdemokraterna och Socialdemokraterna.
    I Skops senaste valundersökning får Socialdemokraterna bara 24,4 procent (Moderaterna får 35,7).

Men det partiet som befinner sig i störst kris är KD, som tappat hälften av sina väljare sen valet. De får bara 2,7 i undersökningen. Om de ligger på samma nivå om fyra år då kommer inte ens moderata stödröster hjälpa dem.
    Detta är för min egen del positivt, då KD inte längre är speciellt konservativt. Jag hoppas att KD dör och att Sverigedemokraterna (som är ett konservativ parti) ersätter KD.

Obs! Jag vill inte se några förolämpningar i den här tråden, debatten ska vara lugn och sansad.
  • Underhill Personal 16 jan 2011 08:19:11 935 inlägg
    Senast online 23 timmar sedan
    Svensk politik får väl sägas ligga lite på is med en regering som gör i stort sett vad de sagt; vare sig man gillar det eller inte - och en opposition som omformar sig.

Just nu har regeringen ingen opposition och det gynnas ingen alls av.

Ditt resonemang om KD och SD förstår jag inte riktigt. Skulle KD-rösterna gå till SD, menar du?

Redaktör på Eurogamer.se och bloggar på spelpappan.se.

• shadow83 16 jan 2011 09:17:33 423 inlägg
    Senast online 1 timme sedan
    Tror han menar att KD bör försvinna som riksdagsparti och att SD ska etablera sig där mer permanent (dvs att det är han förhoppning), om jag nu inte missförstod det helt o hållet.

Själv är jag mindre brydd om dessa två partier och kunde inte bry mig mindre ifall KD skulle trilla bort, vad gäller SD så är jag mest förvånad över den mediala cirkusen som ännu ligger kvar kring partiet, en cirkus som stödjs av övriga riksdagspartier.
    Främlingsfientlighet är långt ifrån exklusivt för SD, det finns nog i samtliga partier på olika plan/nivåer.

I nuläget vet jag inte om det finns något parti öht som lockar mig, skulle väl vara PP som lockar mest isf.
  • Spritpenna 16 jan 2011 13:29:31 754 inlägg
    shadow83 wrote:
    Tror han menar att KD bör försvinna som riksdagsparti och att SD ska etablera sig där mer permanent (dvs att det är han förhoppning), om jag nu inte missförstod det helt o hållet.

Själv är jag mindre brydd om dessa två partier och kunde inte bry mig mindre ifall KD skulle trilla bort, vad gäller SD så är jag mest förvånad över den mediala cirkusen som ännu ligger kvar kring partiet, en cirkus som stödjs av övriga riksdagspartier.
    Främlingsfientlighet är långt ifrån exklusivt för SD, det finns nog i samtliga partier på olika plan/nivåer.

I nuläget vet jag inte om det finns något parti öht som lockar mig, skulle väl vara PP som lockar mest isf.
    SD är inte främlingsfientliga. De är invandrarkritiska och jag håller med dem om att vi måste minska invandringen.
    Att ha en sådan hög invandring som vi i Sverige har är inte ekonomisk gångbart. Dessutom är islam inte kompatibelt med ett modernt västerländsk samhälle. Bland annat är deras kvinnosyn hemsk.

http://www.youtube.com/watch?v=nMvahriNMDQ

http://www.youtube.com/watch?v=xiee2bXeNGs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=p9utUsmgx9E&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=5EFxwvUT9zI&feature=related

PP har ingen framtid, de har inget heltäckande partiprogram. De har inga åsikter i skolan, vården, invandringen, infrastrukturen och flera andra viktiga punkter. Hur ska de kunna sitta i riksdagen och ta beslut om dessa saker som de inte har någon åsikt om.
    Underhill wrote:
    Svensk politik får väl sägas ligga lite på is med en regering som gör i stort sett vad de sagt; vare sig man gillar det eller inte - och en opposition som omformar sig.

Just nu har regeringen ingen opposition och det gynnas ingen alls av.

Ditt resonemang om KD och SD förstår jag inte riktigt. Skulle KD-rösterna gå till SD, menar du?
    Jag tror att några konservativa KDare redan gått över till SD och att fler kommer att gå över. KD är inget konservativt parti längre, SD är däremot konservativa. Jag ser mig själv som konservativ så det är min förhoppning att SD etablerar sig i riksdagen.
    Sen tror jag att KD kommer falla ur riksdagen i nästa val hur de än gör, de har inte tillräckligt många som sympatisera med dem och moderata stödröster räcker inte hur långt som helst.
  • screwjack 17 jan 2011 12:01:17 565 inlägg
    Senast online 1 dag sedan
    Finns inget annat än skam att känna om SD blir kvar efter nästa val. SD är mer än främlingsfientliga. Det är en organisation sprungen ur gamla rasistiska organisationer där många medlemmar och representanter har eller har haft kopplingar till nynazistiska händelser, åsikter eller organisationer.

Spritpenna;

Angående länkarna:

1) Våld mot kvinnor är ett globalt problem. Vissa gör det i islams namn, andra spöar frugan på fyllan. Det är lika illa oavsett vad.

2) Alla abrahamitiska religioner har stått för homoförtryck/hat, något de delar med nazismen och bl a SD:s egen Björn Söder.

3) Se 2)

4) Kombinera 1) och 2) och lägg till det faktum att fötryck skapar desperata människor och blir en grogrund för fundamentalism. I vems namn är irrelevant. Det där är ingen skillnad mot vad exempelvis IRA sysslnade med.

Du får gärna förklara för mig hur det inte är ekonomiskt gångbart med invandring. Svensk invandring är inte särskilt hög. Av 100 000 uppehållstillstånd 2009 eller 2010 var de allra flesta studenter följt av andra som fått jobb innan de kom till landet. Flyktingar (som SD främst vänder sig emot) stod för ca 13 procent. Inte vidare mycket. Lägg till anhöriginvandring och du har inte ens dubblat den siffran.

SD:anhängare gör gärna skillnad på integrerade och icke integrerade invandrare. Finnar är paradexemplet på väl integrerat folk vilket sägs bero på våra kulturella likheter.

Här finns ett generalfel.

Finnar är förmodligen de sämst integrerade människorna i det här landet. Ett folk, beståendes av över en halv miljon människor, som blivit förtryckta för sitt ursprung sedan 60-talet. Det funkade när de kom och kunde ta skitjobben som svenskarna inte ville ha. Finnarna jobbade hårt och uppskattades för det. Men männen lärde sig sällan svenska och med tiden började mobbingen av det finska ursprunget. Det är ingen slump att så många med finska i blodet inte talar språket i det här landet. Svenskarna har varit mycket duktiga på att driva med finnarna och skapa nidbilden av den tysta, fulla finnen med kniven. Klart att finnarna till slut accepterade skiten, höll tyst och såg till att barnen blev "riktiga svenskar" för att slippa skiten. Skillnaden mellan dessa barn, varav jag är ett, är att vi kunnat kamoflera oss utseendemässigt.

Mobbingen och rasismen mot finnar upphörde egentligen inte förrän nya, mörkare grupper kom till landet (även om den kvarstår). Folk som pratade ännu konstigare och var svarthåriga.

Finnar är på intet sätt integrerade. Finnarnas barn är tvångsindoktrinerade alternativt håller sig för sig själva och anses inte vara svenska även om de varit i Sverige i tre generationer.

Sverige har sjukt många xenofoba människor och förtjänar inte bilden av ett öppet och välkommnande land.

I sleep on my back because it's good for my spine and coffin rehearsal.

• shadow83 17 jan 2011 18:34:40 423 inlägg
    Senast online 1 timme sedan
    Spritpenna wrote:
    PP har ingen framtid, de har inget heltäckande partiprogram. De har inga åsikter i skolan, vården, invandringen, infrastrukturen och flera andra viktiga punkter. Hur ska de kunna sitta i riksdagen och ta beslut om dessa saker som de inte har någon åsikt om.
    Finns iofs en viss skillnad mellan att inte ha ett heltäckande partiprogram och att inte ha någon framtid.
    Tror PP skulle fungera rätt bra som sidoparti om de kom in i riksdagen, för ärligt talat ser jag inte hur alla åtta partier som nu sitter där alla kan få igenom hela sitt partiprogram (krävs rätt hög procent för att kunna köra helt enligt egen linje), utan de får nöja sig med de lilla de får.

Givetvis skulle jag helst se att övriga partier tog tag i samma frågor med samma fokus, men det lär nog aldrig hända.
  • screwjack 18 jan 2011 12:39:06 565 inlägg
    I tider då lobbyorganisationer har stor makt kan PP, (möjligtvis även Fi), har stor utomparlamentarisk makt och inverkan. Inte som renodlad lobbyorganisation men heller inte som riksdagsparti utan som nåt mitt emellan.

• Spritpenna 20 jan 2011 18:43:59 754 inlägg
    screwjack wrote:
    Finns inget annat än skam att känna om SD blir kvar efter nästa val. SD är mer än främlingsfientliga. Det är en organisation sprungen ur gamla rasistiska organisationer där många medlemmar och representanter har eller har haft kopplingar till nynazistiska händelser, åsikter eller organisationer.

Du får gärna förklara för mig hur det inte är ekonomiskt gångbart med invandring. Svensk invandring är inte särskilt hög. Av 100 000 uppehållstillstånd 2009 eller 2010 var de allra flesta studenter följt av andra som fått jobb innan de kom till landet. Flyktingar (som SD främst vänder sig emot) stod för ca 13 procent. Inte vidare mycket. Lägg till anhöriginvandring och du har inte ens dubblat den siffran.
    SD har haft kopplingar till rasistiska organisationer, men de bröt med dem redan 95, när Mikael Jansson blev partiledare. 2001 blev de sista mer extrema medlemmarna utkickade och bildade det extrema partiet Nationaldemokraterna. Idag finns ingen sådan koppling kvar, om man bortser från vissa rötägg på lokal nivå men såna finns i alla partier.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vad-kostar-invandringen_61728.svd
    Artikeln är från 2002 men samma gäller idag

Ett utdrag:
    "En indikation är att 74 procent av hela invandrarbefolkningen får sin service och utkomst genom skattefinansiering. Invandrarna betalade knappt 11 procent (117 mdr 1999) i skatter trots en befolkningsandel på drygt 20 procent."
    Hela artikeln är intressant, läs gärna hela.

Du anser inte att 100000 är mycket när vi har en befolkning på 9 miljoner? Sverige är ett av de länder som har högsta invandring, om man ser till högsta invandring per capita.
  • Spritpenna 20 jan 2011 18:48:01 754 inlägg
    shadow83 wrote:
    Spritpenna wrote:
    Finns iofs en viss skillnad mellan att inte ha ett heltäckande partiprogram och att inte ha någon framtid.
    Tror PP skulle fungera rätt bra som sidoparti om de kom in i riksdagen, för ärligt talat ser jag inte hur alla åtta partier som nu sitter där alla kan få igenom hela sitt partiprogram (krävs rätt hög procent för att kunna köra helt enligt egen linje), utan de får nöja sig med de lilla de får.

Givetvis skulle jag helst se att övriga partier tog tag i samma frågor med samma fokus, men det lär nog aldrig hända.
    De andra får inte igenom allt som står i deras partiprogram. Men de har åsikter om allt, det har inte pp. Piratpartiet tycker inget om ett flertal viktiga punkter. Hur skulle det se ut i utskotten när de ska rösta om skolreformer?
  • feki Personal 20 jan 2011 19:05:17 1,729 inlägg
    Senast online 53 minuter sedan
    Registreringsdatum 10 år sedan
    ... Bortsett från att Lars Jansson räknar som en häst - vilket många redan poängterat.
    Ett svar från 2002 - http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/invandrarna-kostar-30-mdr-inte-267_62395.svd

100000 är en siffra man hör ganska ofta rörande invandring. Korrekt siffra för 2009 är 102 280, samt att 39 240 utvandrade. Dvs, en tillförsel på 63040.

Ur dessa 102280 är 18517 svenskar. Är dessa ett hot mot välfärden? De är i allra högsta grad den STÖRSTA massan. 8539 irakier. 6902 somalier. 5167 polacker. 3761 danskar. 2773 tyskar.

Men, SD är vassa på att aldrig någonsin nämna sammansättningen av de här "100000". "100000 invandrare" får ju gemene man att oftast tänka precis det SD vill.

Källa: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231104.aspx

Magnus Betner sågade dessutom sönder den påstådda kostnaden ganska väl
    här: http://www.magnusbetner.com/2010/05/sverigedemokraterna-del-4-2/ och här http://www.magnusbetner.com/2010/06/sverigedemokraterna-del-5/

Talande om socialbidragsbiten är väl:
    "105 000 hushåll bestående av utlands födda och flyktingar delar på knappa 6 miljarder. Ungefär 1 miljard går till flyktingar. Svenskfödda får ungefär 4 miljarder i ekonomiskt bistånd."

Så svenskar belastar socialbidragssystemet 4 gånger mer än flyktingar/invandrare. Men så heter det aldrig när SD presenterar siffror, såklart.

• Spritpenna 20 jan 2011 19:37:23 754 inlägg
    feki wrote:
    ... Bortsett från att Lars Jansson räknar som en häst - vilket många redan poängterat.
    Ett svar från 2002 - http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/invandrarna-kostar-30-mdr-inte-267_62395.svd

100000 är en siffra man hör ganska ofta rörande invandring. Korrekt siffra för 2009 är 102 280, samt att 39 240 utvandrade. Dvs, en tillförsel på 63040.

Ur dessa 102280 är 18517 svenskar. Är dessa ett hot mot välfärden? De är i allra högsta grad den STÖRSTA massan. 8539 irakier. 6902 somalier. 5167 polacker. 3761 danskar. 2773 tyskar.

Men, SD är vassa på att aldrig någonsin nämna sammansättningen av de här "100000". "100000 invandrare" får ju gemene man att oftast tänka precis det SD vill.

Källa: http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____231104.aspx

Magnus Betner sågade dessutom sönder den påstådda kostnaden ganska väl
    här: http://www.magnusbetner.com/2010/05/sverigedemokraterna-del-4-2/ och här http://www.magnusbetner.com/2010/06/sverigedemokraterna-del-5/

Talande om socialbidragsbiten är väl:
    "105 000 hushåll bestående av utlands födda och flyktingar delar på knappa 6 miljarder. Ungefär 1 miljard går till flyktingar. Svenskfödda får ungefär 4 miljarder i ekonomiskt bistånd."

Så svenskar belastar socialbidragssystemet 4 gånger mer än flyktingar/invandrare. Men så heter det aldrig när SD presenterar siffror, såklart.
    Jag anser inte att svenskarna som kommer tillbaka är ett hot mot välfärdssystemet, däremot anser att jag att de andra grupperna kan vara det. Det tar i genomsnitt 7 år för en invandrare att få ett arbete. Jag anser också att det är ett hot mot våran kultur, om invandrarna inte anpassar sig. Många bäckar små som man säger, inom 50 år är svenskarna en minoritet i Sverige.

Bara 7% av alla som kom till Sverige 2007 var flyktingar enligt FNs flyktingkonvention (skyddsskäl/ömmande omständigheter kan nästan vara vad som helst) och de är de som räknas i statistik som flyktingar. Man kan räkna in de flesta andra utlandsfödda också, de är också "flyktingar". Så invandrare får 6 miljarder och svenskfödd får 4. Och ändå finns det fler svenska än invandrare i Sverige..

Angående det med 7%, det är dem jag anser att man ska ta emot. De som har verkliga flyktingskäl.

Källor;
    http://www.migrationsverket.se/info/2975.html

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/invandringen-bor-inte-innebara-sju-svara-ar_3855107.svd

• feki Personal 20 jan 2011 20:24:41 1,729 inlägg
    Spritpenna wrote:
    Det tar i genomsnitt 7 år för en invandrare att få ett arbete.
    Det tar i genomsnitt 16-20 år för en svensk att få arbete. Först ska dom gå i skola. Sen ska dom antagligen gå i gymnasiet. Och så vidare. Vad är din poäng?
    Spritpenna wrote:
    Jag anser också att det är ett hot mot våran kultur, om invandrarna inte anpassar sig. Många bäckar små som man säger, inom 50 år är svenskarna en minoritet i Sverige.
    Jag tror vi har större kulturella problem än invandrare som inte anpassar sig.
    Många bäckar små? Du, det ska nog till ganska stora bäckar om 8 983 (antal asylsökande som fått permanent uppehållstillstånd), eller om vi adderar 'otäcka utomeuropeer' till listan - kanske 18000 till ska växa om antalet svenskar. Jag vände mig mest emot propagandasiffran 100000, som bevisligen är felaktig och skickar fel signaler.
    Spritpenna wrote:
    Bara 7% av alla som kom till Sverige 2007 var flyktingar enligt FNs flyktingkonvention (skyddsskäl/ömmande omständigheter kan nästan vara vad som helst) och de är de som räknas i statistik som flyktingar. Man kan räkna in de flesta andra utlandsfödda också, de är också "flyktingar". Så invandrare får 6 miljarder och svenskfödd får 4. Och ändå finns det fler svenska än invandrare i Sverige..
    Njae. 7% av de som fick uppehållstillstånd. Det här är lite parallellt med invandringen - det här är asylsökande.
    Sure, många som invandrar som kanske inte har legitima papper söker på asylskäl.

För 2009 var 20% av de som fick uppehållstillstånd "legitima" flyktingar.

Rörande siffrorna om 6 resp 4 miljarder så läste (nog) jag katastrofalt fel. ~1 miljard till invandrare. ~4 miljarder till svensködda ( m.a.o. andra generations invandrare ?). Där är det faktiskt hyfsad paritet mot de 4 miljarder "äkta" svenskar får, även i antal mottagare. Så jorå, socialbidrag kostar.

Och, ursäkta, men
    Spritpenna wrote:
    Man kan räkna in de flesta andra utlandsfödda också, de är också "flyktingar".
    Du missade att Sverige importerade en hel del arbetskraft från Balkan under 60-70tal. Ska vi klassa dom som flyktingar? Det finns en hel del legitim arbetskraftimport.

Men, innan tråden spårar ur helt, vi kan väl iallafall enas om att Betners ihopräknade 67 miljoner överhuvudtaget inte stämmer med varken Jansssons 267 miljarder eller sverigedemokraternas 300 miljarder?
    Och att ingen av oss sannolikt är kvalificerad att ens försöka räkna på sådana här saker? :D

• Spritpenna 20 jan 2011 21:15:27 754 inlägg
    feki wrote:
    Spritpenna wrote:
    Det tar i genomsnitt 7 år för en invandrare att få ett arbete.
    Det tar i genomsnitt 16-20 år för en svensk att få arbete. Först ska dom gå i skola. Sen ska dom antagligen gå i gymnasiet. Och så vidare. Vad är din poäng?
    Spritpenna wrote:
    Jag anser också att det är ett hot mot våran kultur, om invandrarna inte anpassar sig. Många bäckar små som man säger, inom 50 år är svenskarna en minoritet i Sverige.
    Jag tror vi har större kulturella problem än invandrare som inte anpassar sig.
    Många bäckar små? Du, det ska nog till ganska stora bäckar om 8 983 (antal asylsökande som fått permanent uppehållstillstånd), eller om vi adderar 'otäcka utomeuropeer' till listan - kanske 18000 till ska växa om antalet svenskar. Jag vände mig mest emot propagandasiffran 100000, som bevisligen är felaktig och skickar fel signaler.
    Spritpenna wrote:
    Njae. 7% av de som fick uppehållstillstånd. Det här är lite parallellt med invandringen - det här är asylsökande.
    Sure, många som invandrar som kanske inte har legitima papper söker på asylskäl.

För 2009 var 20% av de som fick uppehållstillstånd "legitima" flyktingar.

Rörande siffrorna om 6 resp 4 miljarder så läste (nog) jag katastrofalt fel. ~1 miljard till invandrare. ~4 miljarder till svensködda ( m.a.o. andra generations invandrare ?). Där är det faktiskt hyfsad paritet mot de 4 miljarder "äkta" svenskar får, även i antal mottagare. Så jorå, socialbidrag kostar.

Och, ursäkta, men
    Spritpenna wrote:
    Man kan räkna in de flesta andra utlandsfödda också, de är också "flyktingar".
    Du missade att Sverige importerade en hel del arbetskraft från Balkan under 60-70tal. Ska vi klassa dom som flyktingar? Det finns en hel del legitim arbetskraftimport.

Men, innan tråden spårar ur helt, vi kan väl iallafall enas om att Betners ihopräknade 67 miljoner överhuvudtaget inte stämmer med varken Jansssons 267 miljarder eller sverigedemokraternas 300 miljarder?
    Och att ingen av oss sannolikt är kvalificerad att ens försöka räkna på sådana här saker? :D

Du vet att det inte är samma sak. En person som kommer hit ska inte gå hemma i 7 år innan han får jobb. Det kostar pengar och är inte bra för integrationen, det förstår både du och jag..

Nu säger du emot dig själv. Bara Irakier och Somalier uppgår till 15441 invandrarna, lite mer än 8000. Totalt fick 29 525 personer medborgarskap i Sverige. Det var en nedgång från tidigare år. Om vi räknar med att det kommer 30000 invandrare per år som får uppehållstillstånd då är det 30000 ny svenskar om 10 år. De blir kanske inte fler än svenskar men du måste hålla med om att 300000 ny svenskar inte är bra för Sverige. Det är inte bra för svensk kultur och svenska värderingar. Det finns inte jobb till alla de (vi har redan en stor arbetslöshet).

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/scb/pressrelease/view/sveriges-folkmaengd-31-12-2009-definitiva-uppgifter-invandring-och-maanga-nyfoedda-goer-sveriges-befolkning-stoerre-373335?utm_source=alert&utm_medium=email&utm_campaign=Alert

Ja, det kan vi enas om (vi verkar ju inte kunna enas om något annat i den här tråden). ;)
  • feki Personal 20 jan 2011 21:28:57 1,729 inlägg
    Spritpenna wrote:
    Du vet att det inte är samma sak. En person som kommer hit ska inte gå hemma i 7 år innan han får jobb. Det kostar pengar och är inte bra för integrationen, det förstår både du och jag..
    Absolut. Det går inte att jämföra rakt av, men icke att förglömma så kostar även svenskar ohemult mycket pengar dom första ~18 åren, innan de kan försörja sig själva. Det glöms väldigt ofta bort i sammanhanget. Skola är inte gratis. Vård är inte gratis. Men jag förstår ditt resonemang - och om statistiken stämmer så är det skrämmande dåligt, faktiskt. Det är jag enig om.
    Spritpenna wrote:
    Nu säger du emot dig själv. Bara Irakier och Somalier uppgår till 15441 invandrarna, lite mer än 8000. Totalt fick 29 525 personer medborgarskap i Sverige.
    Fast det är ju data från två helt olika källor. Invandring respektive asylsökande. Jag vet inte rakt i huvudet vad som skiljer invandringsstatistiken från asylstatistiken, eller om alla invandrare fick uppehållstillstånd rakt av. Det är det som är lurigt med statistik. Allt går att vrida och vända på i förbannelse. Alla invandrare är inte asylsökande, men alla asylsökande är invandrare.
    Spritpenna wrote:
    De blir kanske inte fler än svenskar men du måste hålla med om att 300000 ny svenskar inte är bra för Sverige. Det är inte bra för svensk kultur och svenska värderingar. Det finns inte jobb till alla de (vi har redan en stor arbetslöshet).
    Så, 29 525 "nysvenska" medborgare, av en total befolkningsökning på 84 335 är ett tecken på att vi svenskar blir 'omväxta' av utlänningar? Eller läser jag statistiken helt fel? ;)
    Spritpenna wrote:
    Ja, det kan vi enas om (vi verkar ju inte kunna enas om något annat i den här tråden). ;)
    Gott, då är vi överens om något. :D
  • screwjack 21 jan 2011 15:13:27 565 inlägg
    Jag tycker att Kalibers reportage från 2009 är hyffsat talande för vilka personer som finns i SD. Om ni inte vet vilket jag syftar på så googla. I övrigt så finns det mängder av uppgifter från personer som nästlat sig in på SD-möten som kan intyga att en väldigt stor del av diskussionerna utmynnar i ren främlingsfientlighet. Nu kan man förvisso anta att flera av dessa personer har en agenda mot SD men det kommer från för många håll för att bara viftas bort.

Främlingsfientligheten kvarstår i allra högsta grad i SD.

Att det tar sju år för invandrare att få jobb är i en sanning med extrem modifikation som gäller långt ifrån alla. Fråga istället varför det tar så lång tid. En anledning är att folk INTE FÅR jobba utan måste vänta i över ett år, minst, innan de får tillstånd. Andra är i behov av vård pga allvarliga trauman. Tack och lov har vi ett så starkt stöd för vård av papperslösa (vilket försås Sd är emot).

Att det tar 20 år för svenskar att få jobb är en högst relevant jämförelse. Kan vi ta hit folk som redan kan läsa och skriva, och egentligen kan hoppa på nåt nästan direkt, så är det en enorm ekonomisk vinst.

Att länka till den obskyra knäppgöken är det inte.

Det finns ingenting som tyder på att "invandrarna tar över". Ingen folkgrupp har invandrat så mycket som finnarna, och de utgör idag drygt tre procent av befolkningen. Så ingen behöver vara rädd för läskiga utomeuropeer med konstigt språk.

Och vad är svensk kultur och svenska värderinga förrestenr? Förklara. Julafton? Midsommar? Tomt snack? Skygglappar?

Hela den där xenofoba föreställningen om att utan invandrare så vore Sverige så mycket bättre (som bottnar i nån outtalad självbild av svenskar som så mycket bättre än alla andra) gör mig kräkfärdig. Kan vi inte avsätta nån urskog i Jämtland där SD, dess anhängare och gelikar kan inavla sig, dansa folkdans och läsa sagor och myter för varandra när de sänker ett krus mjöd till tonerna av Pluton Svea? Ingen får någonsin komma in, och ingen får komma ut.

• Spritpenna 23 jan 2011 20:58:52 754 inlägg
    screwjack wrote:
    Jag tycker att Kalibers reportage från 2009 är hyffsat talande för vilka personer som finns i SD. Om ni inte vet vilket jag syftar på så googla. I övrigt så finns det mängder av uppgifter från personer som nästlat sig in på SD-möten som kan intyga att en väldigt stor del av diskussionerna utmynnar i ren främlingsfientlighet. Nu kan man förvisso anta att flera av dessa personer har en agenda mot SD men det kommer från för många håll för att bara viftas bort.

Främlingsfientligheten kvarstår i allra högsta grad i SD.

Att det tar sju år för invandrare att få jobb är i en sanning med extrem modifikation som gäller långt ifrån alla. Fråga istället varför det tar så lång tid. En anledning är att folk INTE FÅR jobba utan måste vänta i över ett år, minst, innan de får tillstånd. Andra är i behov av vård pga allvarliga trauman. Tack och lov har vi ett så starkt stöd för vård av papperslösa (vilket försås Sd är emot).

Att det tar 20 år för svenskar att få jobb är en högst relevant jämförelse. Kan vi ta hit folk som redan kan läsa och skriva, och egentligen kan hoppa på nåt nästan direkt, så är det en enorm ekonomisk vinst.

Att länka till den obskyra knäppgöken är det inte.

Det finns ingenting som tyder på att "invandrarna tar över". Ingen folkgrupp har invandrat så mycket som finnarna, och de utgör idag drygt tre procent av befolkningen. Så ingen behöver vara rädd för läskiga utomeuropeer med konstigt språk.

Och vad är svensk kultur och svenska värderinga förrestenr? Förklara. Julafton? Midsommar? Tomt snack? Skygglappar?

Hela den där xenofoba föreställningen om att utan invandrare så vore Sverige så mycket bättre (som bottnar i nån outtalad självbild av svenskar som så mycket bättre än alla andra) gör mig kräkfärdig. Kan vi inte avsätta nån urskog i Jämtland där SD, dess anhängare och gelikar kan inavla sig, dansa folkdans och läsa sagor och myter för varandra när de sänker ett krus mjöd till tonerna av Pluton Svea? Ingen får någonsin komma in, och ingen får komma ut.
    Kalibers reportage är bullshit. Så klart SD ser dåliga ut om journalistens mål är att få SD att se dåliga ut. Dessutom följde journalisten SD i flera månader, allt det klippets ihop till någon timme.
    Om jag skulle följa dig med en filmkamera i flera månader, och sen väljer jag bort allt som framställer dig i bra dagar och bara visa tillfällen där du är arg. Då skulle det se ut som om du var den hemska människan i världen.

Sju år är ett medianvärde, för vissa invandrargrupper kan det ta ännu längre tid och vissa får aldrig jobb. Och de lär sig heller aldrig svenska fast de lever i Sverige.
    http://www.regeringen.se/sb/d/11291/a/136026

Papperslösa är ett fult ord, säg vad de egentligen är. Det är illegala invandrare som fått avslag på sin ansökan. Och därför har ska de bli utvisade, men istället för att åka hem igen så gömmer de sig illegalt i Sverige. Dessa personer ska såklart inte få vård.
    Problemet är att folk som kommer hit inte kan läsa och skriva, vissa har aldrig sett en toalett.

https://politisktinkorrekt.info/2011/01/08/borlange-forsoker-intregrera-analfabeter/

Frågan om svensk kultur och svenska värderingar är bara dum. Kan ställa en konterfråga, vad är arabisk kultur?

Här kan du läsa på lite:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskar

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kultur_i_Sverige

Muslimer är idag nästan 5% av Sverige befolkning och de börjar kräva allt mer. Till exempel ser vi redan nu könsseparation på vissa badhus.

Du påstår alltså att jag och 300000 människor är positiva till inavel och gillar nazimusik? Nu är du bara otroligt löjlig och jag känner mig förolämpad. Du borde lära dig från feki som kan debattera utan att börja förolämpa andra.
  • Spritpenna 23 jan 2011 21:08:57 754 inlägg
    feki wrote:
    Spritpenna wrote:
    Nu säger du emot dig själv. Bara Irakier och Somalier uppgår till 15441 invandrarna, lite mer än 8000. Totalt fick 29 525 personer medborgarskap i Sverige.
    Fast det är ju data från två helt olika källor. Invandring respektive asylsökande. Jag vet inte rakt i huvudet vad som skiljer invandringsstatistiken från asylstatistiken, eller om alla invandrare fick uppehållstillstånd rakt av. Det är det som är lurigt med statistik. Allt går att vrida och vända på i förbannelse. Alla invandrare är inte asylsökande, men alla asylsökande är invandrare.
    Spritpenna wrote:
    De blir kanske inte fler än svenskar men du måste hålla med om att 300000 ny svenskar inte är bra för Sverige. Det är inte bra för svensk kultur och svenska värderingar. Det finns inte jobb till alla de (vi har redan en stor arbetslöshet).
    Så, 29 525 "nysvenska" medborgare, av en total befolkningsökning på 84 335 är ett tecken på att vi svenskar blir 'omväxta' av utlänningar? Eller läser jag statistiken helt fel? ;)
    Jag tror vi kan anta att nästan alla invandrande somalier var asylsökare, eftersom de inte besitter några kunskaper som är bra på den svenska arbetsmarknaden. Fast jag håller med dig om att statistik kan vara klurigt.

Vi blir inte omväxta men den nysvenska befolkning blir allt större, det är inte positivt eftersom vissa muslimska grupper kräver allt mer ju fler de blir. Som jag skrev till screwjack så finns det redan nu könssegregation på vissa badhus.

I övriga nyheter så ligger opinionen i Sverige ungefär som förut, vänster har gått ner lite men det tar de nog igen, de brukar göra det. Positivt är att SD är tredje största parti bland manliga väljare.

https://politisktinkorrekt.info/2011/01/23/tre-partier-nara-riksdagssparren/

Om vi tittar på politik i utlandet så har Tunisien fått ny regering, det är roligt för alla er piratpartister på forumet. En pirat från det Tunisiska piratpartiet har blivit ungdomsminister.
  • screwjack 24 jan 2011 12:25:32 565 inlägg
    Jag tycker inte att det är bullshit när ett parti som hävdar att de klippt banden från sina rasistiska rötter sitter och sjunger rasistiska ramsor och nedsättande ramsor om (socialisten) Palme. Det hade varit en sak om någon skrek nåt i vredesmod men ingen verkade vidare arg. Det är f ö inte det enda reportaget som visar på Sd:s verkliga intentioner. Bl a har Mustafa Can skrivit ett intressant reportage från tiden innan de kom in i riksdagen.

Sju är ett medianvärde och för vissa går det ännu snabbare. Vad vill du ha sagt med att peka på de som det tar längre tid för? Dessa sju år lär vara nån form av snitt för arbetslöshet bland Sd-anhängare också (eftersom socialbidrag vid undersökningar har visat sig vara en ganska betyande inkomstkälla för många Sd-anhängare). Dessutom har du fortfarande inte analyserat varför det tar sju år. Många behöver psykisk vård, tid att etablera sig, många är minderåriga och så den underbara byråkratin som förbjuder folk att jobba.

Nej, det heter papperslösa. Vad menar du med att folk inte kan läsa, skriva eller ens har sett en toalett? Det var det dummaste jag har hört. Många som kommer till Sverige tillhör det översta samhällsskiktet i sina hemländer. De har haft makten, utbildningen och/eller pengarna att kunna fly. Utbildningsnivån är ofta väldigt hög. Att de sen kör taxi här är en annan femma. Lyckligtvis krävs liknande utbildningsnivå och intelligens för att bli vårdare även i Sverige, då dessa utan att blinka i 99% av fallen skulle hjälpa dessa papperslösa om de behöver. För att klargöra vad jag menar: det är nog inte många läkare som röstat på Sd. Och nej, politisktinkorrekt är inte en trovärdig källa. Inte utan foliehatt.

Jag vet inte vad svensk kultur är. Så varför är frågan dum? Svara på frågan först: vad är svensk kultur? Vad är denna kultur som du så prompt vill bevara? Är det att åka österut, till Turkiet, Ryssland mm som vikingarna eller Karl XII och hämta hem mat som kåldolmar? Är det som Raoul Wallenberg när han räddade judar i Ungern? Harald Edelstams insatser i Chile som sedermera ledde till bra relationer mellan länderna samt att många chilenare bor i Sverige? Jag vet inte vad som är svenskt, inte heller vad som är arabiskt. Möjligtvis om vi snackar arkitektur men jag har då inte sett några souks i Sverige. Fast det hade varit kul...

5% är säkert muslimer men långt ifrån alla är invandrare. Jag känner svenskar (om än få) som konverterat till islam. Vad ska du göra med dem? En invandrarfientlig politik rår inte på svenska medborgare.

Jag har inte sagt att du är positiv till inavel. Du har lätt att missförstå och tolkar fritt så som det passar. Svarar inte på frågor. Precis som resten av Sd. Anpassa verkligheten så att den passar sina syften, sätt sig i martyrroll. Men ingen kan svara på vad som är svenskt. Det beror på att de är rädda för det okända, skyller sina misslyckanden och tillkortakommanden på andra eller har hamnat i bråk med en invandrare och drar alla över en kam. Negativa spiralen är igång.

• Spritpenna 24 jan 2011 15:46:43 754 inlägg
    screwjack wrote:
    Jag tycker inte att det är bullshit när ett parti som hävdar att de klippt banden från sina rasistiska rötter sitter och sjunger rasistiska ramsor och nedsättande ramsor om (socialisten) Palme. Det hade varit en sak om någon skrek nåt i vredesmod men ingen verkade vidare arg. Det är f ö inte det enda reportaget som visar på Sd:s verkliga intentioner. Bl a har Mustafa Can skrivit ett intressant reportage från tiden innan de kom in i riksdagen.

Sju är ett medianvärde och för vissa går det ännu snabbare. Vad vill du ha sagt med att peka på de som det tar längre tid för? Dessa sju år lär vara nån form av snitt för arbetslöshet bland Sd-anhängare också (eftersom socialbidrag vid undersökningar har visat sig vara en ganska betyande inkomstkälla för många Sd-anhängare). Dessutom har du fortfarande inte analyserat varför det tar sju år. Många behöver psykisk vård, tid att etablera sig, många är minderåriga och så den underbara byråkratin som förbjuder folk att jobba.

Nej, det heter papperslösa. Vad menar du med att folk inte kan läsa, skriva eller ens har sett en toalett? Det var det dummaste jag har hört. Många som kommer till Sverige tillhör det översta samhällsskiktet i sina hemländer. De har haft makten, utbildningen och/eller pengarna att kunna fly. Utbildningsnivån är ofta väldigt hög. Att de sen kör taxi här är en annan femma. Lyckligtvis krävs liknande utbildningsnivå och intelligens för att bli vårdare även i Sverige, då dessa utan att blinka i 99% av fallen skulle hjälpa dessa papperslösa om de behöver. För att klargöra vad jag menar: det är nog inte många läkare som röstat på Sd. Och nej, politisktinkorrekt är inte en trovärdig källa. Inte utan foliehatt.

Jag vet inte vad svensk kultur är. Så varför är frågan dum? Svara på frågan först: vad är svensk kultur? Vad är denna kultur som du så prompt vill bevara? Är det att åka österut, till Turkiet, Ryssland mm som vikingarna eller Karl XII och hämta hem mat som kåldolmar? Är det som Raoul Wallenberg när han räddade judar i Ungern? Harald Edelstams insatser i Chile som sedermera ledde till bra relationer mellan länderna samt att många chilenare bor i Sverige? Jag vet inte vad som är svenskt, inte heller vad som är arabiskt. Möjligtvis om vi snackar arkitektur men jag har då inte sett några souks i Sverige. Fast det hade varit kul...

5% är säkert muslimer men långt ifrån alla är invandrare. Jag känner svenskar (om än få) som konverterat till islam. Vad ska du göra med dem? En invandrarfientlig politik rår inte på svenska medborgare.

Jag har inte sagt att du är positiv till inavel. Du har lätt att missförstå och tolkar fritt så som det passar. Svarar inte på frågor. Precis som resten av Sd. Anpassa verkligheten så att den passar sina syften, sätt sig i martyrroll. Men ingen kan svara på vad som är svenskt. Det beror på att de är rädda för det okända, skyller sina misslyckanden och tillkortakommanden på andra eller har hamnat i bråk med en invandrare och drar alla över en kam. Negativa spiralen är igång.
    Nidvisan om Palme skapades av MUF, antar att de också är "rasister"?
    Du anser alltså att det tar sju år för folk att etablera sig? Att det är en lämplig tid?

Det är "nog inte så många läkare", du kan ju inte sitta här och gissa. Då kan jag också gissa. Antagligen är det den akademiska eliten som röstar på SD, förmodligen är det nog så.
    Politisk Inkorrekt är en utmärkt källa, de länkar också till artiklar i dalademoraterna på sidan. Förövrigt har jag inte sett dig länka till en källa. Har du inga källor för din påstående? Jag vill se en källa på att majoritet av SDs väljare tar emot socialbidrag.

Du kan inte komma ifrån att muslimer påverkar samhället allt mer, som sagt. Att folk konvertera till islam är ju ett bevis på det. Könssegration, vad tycker du om det? Är det positivt?

Du svara inte hellre på frågor. Dessutom skrev du "Kan vi inte avsätta nån urskog i Jämtland där SD, dess anhängare och gelikar kan inavla sig"- Jag antar det betyder att du anser att vi i SD vill det?

Kåldolmar är svenskt, precis som falukorv. Det har blivit svenskt, islam kan dock aldrig bli svenskt. Det särskiljer sig för mycket från Sverige. Svensk kultur och värderingar undrar du över? Jag tycker Jan Mild förklarar det hela rätt bra: http://www.janmilld.se/ms03/m6.html
  • feki Personal 24 jan 2011 16:09:55 1,729 inlägg
    Spritpenna wrote:
    Jag vill se en källa på att majoritet av SDs väljare tar emot socialbidrag.
    Tja. Varför ska vi börja med väljarna. Vi kan väl börja med partiet och dess funktionärer istället.
    Deras politik går ju ut på att folk inte ska utarma sverige och belasta sveriges sociala välfärdssystem.
    Bidrag är ju fult. Alla ska ju jobba. Det fick vi ju se. Bidrag dåligt, pension bra var väl mottot för den omdebatterade och censurerade reklamfilmen?

"På sverigedemokraternas mandat sitter i dag 246 personer. 204 av dessa, 82,9 procent, är i arbetsför ålder. Av dessa 204:
    har 26 en taxerad inkomst på mindre än 50 000 kronor.
    uppbär en av fem (19,6 procent) sjuk- och aktivitetsersättning.
    är en tredjedel (34,3 procent) beroende av bidrag för sin försörjning."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article491941.ab

Detta var då 2007. Jag föreställer mig siffrorna trots detta är någorlunda aktuella. Det här gäller dessutom inte kommunpolitikerna, vad jag förstått.
  • Spritpenna 24 jan 2011 17:41:07 754 inlägg
    Det där gäller ju kommunpolitiker(SD hade bara mandat i kommuner då, plus några landsting men i landstingen satt de politikerna som sitter i riksdagen idag för SD) Vilket inte är samma sak som riksdagspolitiker. Sen är jag inte helt säker på att det stämmer, de har fått många fler mandat idag. Så statistiken kan antigen ha gått upp eller ner. Som sagt, statistik är klurigt.
  • screwjack 25 jan 2011 10:14:07 565 inlägg
    Så nu är statistik klurigt? Det är inte osannolikt att det är partiets "toppnamn" som tar de första platserna när ett parti får mandat någonstans. Är det en förmildrande omständighet om det handlar om kommunpolitiker? Typiskt SD. Statistik används för att skapa martyrroll. När statistiken inte går att manipulera är den inte korrekt.

Medger ett fel, syftade (som feki sedan visade) på SD-politiker och inte anhängare vad gäller bidrag i olika former. Men 2007 är inte länge sedan. Minns inte exakta siffran men det var några av riksdagsledamöterna som 2009 inte heller hade någon vidare inkomst. Å andra sidan finns väl arbetslösa i alla partier och jag ser inte det som något fel. Det enda det påvisar är att SD kryllar av den sortens folk de själva anser parasiterar på Sverige och Sveriges tillgångar. Anhängarna har jag dock större förhoppningar om. Jag tror de flesta är lurade. Det är lätt att älska en martyr som dessutom kan peka ut någon annan än sig själv som orsak till ens problem.

Exemplet med läkare är grundat på det faktum att det inte finns en läkare som jag har träffat (och jag jobbar ändå inom vården) som tycker att det vore en bra idé att förbjuda vård för papperslösa eller som skulle stödja en sån lag.

Jag har inte sett några exempel på könssegregation men självklart är det inte bra. Men är det skäl att dra alla som inte råkar vara födda i Sverige över en kam bara för att vissa kräver det?

Jag har dock aldrig sagt att SD gillar inavel. Bara att det finns gott om plats i Sverige och vi borde väl kunna avsätta något litet reservat för ert folk där ni kan sitta och spela nyckelharpa, dansa folkdans och dricka mjöd dagarna i ända. Kanske bygga ett vikingaskepp också. Fullt skyddade från den riktiga världen.

Kåldolmar är en svensk variant av den turkiska vinbladsdolmen. Hur svenskt är det?

Och när började allt handla om islam? Vad har islam gjort Sverige? Självmordsbombaren (lika misslyckad som mördaren i Scary Movie)? En person som åsamkat mindre skada än gotländska terrorister (Tingström). De flesta muslimer i Sverige är inte radikala.

Alla tider har sina problem men är det något historien lärt oss är det att utestängande inte löser något.

Som Jan Mild själv säger så är egenskaperna vare sig reserverade till svenskar eller någon annan. Hur är det då svensk kultur? Vad som oftast missas i kulturbegreppet är att kulturer alltid är i förändring.

Vad SD:s anhängare inte verkar förstå är att det inte finns enkla lösningar. Problemet ligger inte i någon som kommit hit och kan inte lösas genom att stänga gränserna. Invandrarna som betecknas som problem är oftast de som kommer hit som flyktingar. Har du satt dig in i den personens liv någon gång? Du växer upp i ett land, drabbas av krig, förföljelse. Ser folk våldtas, lemlästas och dödas. Blir torterad. Ger upp allt, flyr till Sverige för där är det säkert. Blir utfryst. Misstänkliggjord. Har trauman från hemlandet, får mardrömmar av att okända människor hatar dig för att du råkar vara från ett annat land. Du bad inte om att få komma hit men ber om att få skapa ett liv här ändå. Kom du själv får du höra att dina anhöriga inte är välkomna om du inte skaffar ett jobb och kan försörja dem (hade du varit svensk hade andra regler gällt). Hur ska du göra det när du inte tillåts jobba ens med det enklaste av arbeten? Först ska du lära dig svenska i en skolsal. Fattar inte folk att bästa sättet att lära sig svenska är tidigt efter ankomst i arbete? Istället blir du deprimerad, kanske apatisk (och får höra att du bara spelar) och tappar livslusten.

På andra sidan sitter självgoda infödingar och säger "du är orsaken att jag inte har jobb, tjej, ny bil eller kan åka till Thailand i vinter".

En orsak är att svenskar födda efter typ 1970 över lag haft det så otroligt bra. Många har aldrig behövt kämpa för nåt och får under sin uppväxt höra att du kan bli vad du vill. Sanningen svider när det visar att du bara kan bli vad som eftersöks. Verkligheten blir en chock när ingen längre tar hand om en och man tvingas anstränga sig mycket hårdare än man är van vid. Drömvärlden tynar bort. Ingen vill väl sänka sin livskvalitet och då hittar man en syndabock: invandrare! Vill du ha bevis för hur extremt bra vi har det i det här landet? Kolla in julklappstrådarna runt om på nätet. Det är ett välbeställt folk som får så mycket och så dyra saker. Dock ett folk som inte är vana att kämpa och arbeta hårt och när verkligheten knackar på blir det som sagt en otrevlig upptäckt för vissa. Kanske är det därför SD har störst stöd bland unga män. Förhoppningsvis och troligtvis är det något de flesta växer ifrån.

• screwjack 25 jan 2011 10:14:10 565 inlägg
    Inlägg borttaget

• Borttagen användare 25 januari 2011 17:32:07
    Kunde bara inte låta bli att bli medlem igen när jag ser detta helt urkorkade uttal av Screwjack att Svenskar skulle vara ett folk som inte arbetar hårt. Du är ju isåfall lika trångsynt som "folket" du verkar ogilla. Skulle vara roligt ifall du kan backa upp just det uttalandet med någon form av fakta eller det bara är en allmän uppfattning hos dig och dina jämlikar att Svenskar inte jobbar hårt. Min uppfattning är tvärtom att Svenskar har ett väldigt högt värde på arbetsmarknaden och inte minst utomlands.
  • feki Personal 25 jan 2011 22:24:01 1,729 inlägg
    Svenskar är ganska uppskattade på arbetsmarknaden utomlands, det är helt korrekt. Förvisso ganska beroende på vad man arbetar med.

Men, "ett folk som inte är vana att kämpa och arbeta hårt" tolkar jag som ett litet angrepp på (senare-delen-av-70)-80-90talsfödda 'ungdomar'. Och det är ett angrepp som är ganska rättfärdigad.
    Vi HAR haft det relativt lätt, jämfört med äldre generationer. Vi har aldrig varit i krig. Vi har egentligen inte råkat så jäkla illa ut i ekonomiska svackor, och vi har från relativt tidig ålder fått höra att vi kan bli vad vi vill bli. Vi har haft en jäkligt bra skola, med i princip hur fria tyglar som helst att utbilda sig till vad man vill, utan en tanke på vad samhället behöver för arbetskraft. Vi har väldigt sällan "tvingats" ut i jobb som vi kanske inte velat ha. Och det har väl litegrann dragits till sin spets i dagens ny-utskolade ungdomar.

Kollar vi lite kort på ett par olika sammanställningar av "drömyrken" så hittar vi:
    Arkitekt, psykolog, sjuksköterska, sjukgymnast, civilekonom, baskettränare, professionell magiker, ögonläkare, barnmorska, polis, journalist, beteendevetare, musiker, speldesigner enligt en helt informell undersökning som en andra årets gymnasieklass genomförde.

E24 publicerade en undersökning i februari förra året: ingenjör, entreprenör, författare, personalchef, ekonom, musiker, managementkonsult, pilot, äventyrare, fotograf.

Det är ju all fine and well. Bra, stabila (?), välavlönade yrken. Men vad med resten av de relativt samhällskritiska funktionerna? Ingen vill väl bli bagare, sophämtare, städare, polis, industriarbetare, brandman, kassörska, osv. Nej, idag är det nog snarare musiker, bloggare, kändis, fotograf, och så vidare. Ungdomar fostras överlag både hemma, och av media, att de måste "bli något". De förväntar sig påbörja sin drömkarriär så snart skolan är slut. De såkallade "skitjobben" får väl någon annan ta? Argumentationen "invandrare stjäl våra jobb" klingar ganska falskt när dessa arga ungdomar inte arslar sig söka jobb som inte har tillräckligt hög status, eller är fina nog.

Och vi är absolut inte ensamma om detta. Under rätt många år när jag pendlade dagligen till Danmark ( för att jobba ) så var det väldigt många svenska ungdomar som också pendlade. Danmark led inte av ungdomsarbetslöshet, utan snarare brist på ungdomar. De danska ungdomarna ville inte ha "skitjobb" såsom cafearbete, servitör, bartendrar, butiksarbete på deltid. Det var inte glamoröst nog. Det fanns således en "brist" på "underbetald" (med danska mått mätta) arbetskraft. Och så gör väl även Norge nuförtiden. För att den inhemska befolkningen inte "pallade", eller hellre gjorde andra sysslor. Jag är rädd att vi är på väg på samma håll här hemma. Average 18åring vill nog snarare bli känd än att faktiskt utföra ett "klassiskt hårt" jobb.

Naturligtvis finns det undantag. Och visst generaliserar jag litegrann här, men inte mer än någon annan i forumtråden. Men, det är åtminstone den uppfattningen man ganska lätt kan få.
  • Borttagen användare 25 januari 2011 22:59:32
    Jaha betyder ordet folk "personer födda på 70-80-90-talet?"

Din verklighet feki finns inte. Jag har varit bagare och blir det gärna igen men det finns inga jobb. Så sluta upp med att tro att svenskar inte tar vilka jobb som helst, det är skitsnack. Förlåt om jag säger det, men tror du en person är så dum så att han/hon skiter i ett jobb och missar en inkomst?
  • Borttagen användare 25 januari 2011 23:03:28
    Ta det lite lugnt Banditen.
  • Borttagen användare 25 januari 2011 23:05:10
    Jaha vad sa jag nu då som var så farligt?
  • Borttagen användare 25 januari 2011 23:08:44
    Du beter dig väldigt ursinnigt tycker jag. Men nog om det. Nu fortsätter vi med On-Topic. :)
  • Borttagen användare 25 januari 2011 23:15:54
    Säger ju bara sanningen, feki verkar tro att alla som inte har toppyrken i sverige och är födda under nämda perioder, ja de vill inte jobba.
  • Sida

av 13 First / Last

föregående
logga in för att svara