Sanningen wrote:
Jag tycker det är tragiskt att "gamers" bara bryr sig om hårdvara och inte spelen. Det är jävligt mycket snack om nya maskiner men vilka spel som kommer till de nya maskinerna är det ingen som pratar om.
I Nintendo-fallet har du nog missförstått - här är det gamers som bryr sig om spelen och Nintendo som bara bryr sig om (att producera och sälja) hårdvara.
Jag hittar väldigt få intressanta spel (för mig) till Wii. Jag bryr mig ungefär noll öre om fitness eller gimmick-party-spel. Var är spelen till mig? Nowhere.
Var är uppföljarna till Legend of Zelda, Metroid Prime eller stationära Golden Sun-spel?
Var är Nintendos normala nytänkande? En ny Pikmin? Finns inte. Istället fokuseras det på Wii Music, Wii Party, Wii Sports 1, 2, 3, 67. Jag tänker inte återköpa nyutgåvor av Mario Kart igen - jag äger det redan till tre eller fyra andra Nintendo-plattformar.
Det är klart att "gamers" ser "ny hårdvara" som en möjlighet eller ett hopp om omstart. Att Nintendo återigen kanske börjar fatta att det finns en publik som känner sig förbisedd, och att partyspelsmarknaden kanske var lite för labil för att hänga hela julgranen på.
Precis som NDS inledningsvis var en riktigt skräpmaskin utan tredjepartsutvecklarstöd så är Wii i den situationen nu. Det kommer få spel, och de spel som kommer är oftast ren shovelware. Att det kommer 1, kanske 2 rejäla Nintendo-spel per år duger inte i längden.
Sanningen wrote:
I UK ligger Zumba Fitness till Wii etta på multiformatslistan. Spel till Wii säljer inte, eller hur var det nu?
Case in point. Zumba Fitness. De enda spel som verkar sälja till Wii, om vi går på statistik är:
* Spel med 'Wii' i titeln.
* Spel med 'Mario' i titeln.
* Fitness / dans.
För att vara en maskin med ~86 miljoner enheter ute på marknaden så är spelförsäljningen ganska dålig.
Vågar vi använda vgchartz så ser vi att det enda spelet på topplistan för 2010 som bryter mot det mönstret är Donkey Kong Country Returns. Det hamnade på 22:e plats. Ingenstans på listan hittar vi ett spel som är tredjepartsutvecklat eller icke-fitness. Finns inte.
Alltså. Spel säljer. Problemet är att det är samma 10 spel som säljer varje år, och det kannibaliserar dessvärre andra spels möjligheter att sälja. Spel jag hade varit intresserad av. Så kom inte och säg att "gamers" bara bryr sig om "hårdvara".