Skämshögen: Reloaded

• Sida

av 4 First / Last

föregående
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 24 Jan 2012 12:54:24 711 inlägg
    Senast online 2 dagar sedan
    Registreringsdatum 3 år sedan
    Efter att ha tittat på min bokhylla inser jag att det är dags att börja beta av skämshögen på något strukturerat sätt. Jag tänker köra dem i bokstavsordning, och när jag är klar postar jag ett kortare omdöme i denna tråd. Detta inkluderar även spel som jag av någon anledning inte har spelat klart. Kanske du också kan börja med något liknande?

Jag kan inte garantera att jag spelar klart samtliga titlar, för ifall det är riktigt dåligt avbryter jag det helt enkelt.

Titlar som är uppföljare har digital version av ettan framför sig (ifall jag inte har spelat dem), och övriga digitala titlar är bortsorterade. Det här är listan på de spel som ska liras (inkl. spel på nya format):

3D Dot Game Heroes
    The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn
    Alice
    Alice: Madness Returns
    Army of Two: 40th Day
    Burnout Paradise
    Mass Effect 3
    Tornado Outbreak
    Touch my Katamari
    The Saboteur
    London 2012
    Asura's Wrath
    Uncharted 3
    Driver: San Francisco
    Darksiders II
    Skylanders Giants
    Max Payne 3
    Sonic & All-Stars Racing: Transformed
    Far Cry 3

Assassin's Creed: Revelations
    Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts
    Battlefield 2
    Blue Dragon
    Blur
    Brink
    Bully
    Buzz: Svenska genier
    Captain America: Super Soldier
    Carnival Games: Action!
    Castlevania: Lords of Shadow
    Champion Jockey
    The Club
    Create
    CrossBoard 7
    Crysis
    Crysis 2
    The Darkness
    Dark Souls
    Dark Void
    Dead Premonition
    Dead Rising
    Dead Rising 2
    Dead Space: Extraction
    De Blob 2
    Demon's Souls
    Deus-Ex: Human Revolution
    Dragon Age: Origins
    Duke Nukem Forever
    EA MMA
    Earth Defense Force: Insect Armageddon
    The Elder Scrolls IV: Oblivion
    The Elder Scrolls V: Skyrim
    El Shaddai: Ascension of Metatron
    Fallout 3
    Fallout: New Vegas
    FIFA Street
    The Fight
    Fight Night Round 4
    Final Fantasy XIII-2
    Green Day Rockband
    Gravity Rush
    Gray Matter
    Golden Eye 007: Reloaded
    Grand Theft Auto IV
    Gran Turismo 5
    Guitar Hero: Metallica
    Guitar Hero: Van Halen
    The Gunstringer
    Harry Potter och halvblodsprinsen
    Homefront
    Hunted: Demon's Forge
    Ico
    Infinite Undiscovery
    Kung-Fu: High Impact
    Kung-Fu Panda
    L.A. Noire
    Left 4 Dead
    Left 4 Dead 2
    Lego Pirates of the Caribbean
    Lego Star Wars III
    LittleBigPlanet
    LittleBigPlanet2
    Lord of the Rings: Aragorn's Quest
    Lord of the Rings: War in the North
    Lost Oddyssey
    Mafia II
    Medieval Moves
    Metro 2033
    Modnation Racers
    Mortal Kombat
    Motorstorm: Apocalypse
    Motorstorm: Pacific Rift
    MX vs ATV: Reflex
    Naughty Bear
    NBA 08
    Need for Speed: Hot Pursuit
    Need for Speed: Shift
    Need for Speed: Shift 2
    Ninja Blade
    Ninja Gaiden 3
    No More Heroes: Heroes' Paradise
    The Orange Box
    Perfect Dark Zero
    Phineas & Ferb: Across the Second Dimension
    PlayStation Move Heroes
    Portal
    Portal 2
    Prey
    Prince of Persia: Forgotten Sands
    Prince of Persia Trilogy
    Project Gotham Racing 3
    Prototype 2
    Pure
    Rage
    Rapala for Kinect
    The Ratchet & Clank Trilogy HD Collection
    Red Faction: Armageddon
    Red Faction: Guerilla
    Resistance 3
    Sega Superstar Tennis
    Shadows of the Damned
    Shadow of the Colossus
    The Shoot
    The Sims 3
    Sonic: Free Riders
    Space Marine
    Spec Ops: The Line *
    Splinter Cell: Conviction
    Splinter Cell Trilogy
    Split/Second: Velocity
    Star Ocean: Last Hope
    Stranglehold
    Street Fighter x Tekken
    Super Street Fighter IV
    Syndicate
    Table Tennis
    Team Fortress 2
    Thor: God of Thunder
    Time Crisis: Razing Storm
    Tomb Raider Trilogy
    Tony Hawk's Proving Ground
    Tony Hawk's Shred
    Toy Story 3
    Transformers: Dark of the Moon
    TV Superstars
    Vanquish
    Virtua Tennis 4
    Viva Piñata
    Watchmen
    X-men: Destiny
    Yakuza 3
    Yakuza 4

* betyder att jag spelar det för fullt, överstruket när en titel är klar.

Ändrad av mrjonas78 den 11:49:38 02-12-2012
  • pablomoney Personal 24 Jan 2012 13:04:50 13 inlägg
    Senast online 1 vecka sedan
    Bully! Jag hoppas att du tänker dig PS2-versionen, för 360-porten är ingen skojig historia. Det är däremot själva spelet. Jag brukar säga att det är mitt favoritspel någonsin. 1UP fick med det mesta i sin recension: http://www.1up.com/reviews/bully
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 24 Jan 2012 13:24:01 711 inlägg
    @pablomoney Det är 360-versionen. Förhoppningsvis är problemen bortpatchade. :)
  • Underhill Personal 24 Jan 2012 13:32:57 935 inlägg
    Senast online 19 timmar sedan
    Argh, vilken jättelista. Har du roat dig än med att summera de förväntade timmarna för vart och av spelen för att räkna veckorna det tar om du spelar 12 timmar om dagen? :)

Jag ska fila på min egen lista och pubbar inom kort.

Redaktör på Eurogamer.se och bloggar på spelpappan.se.

• mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 24 Jan 2012 13:38:08 711 inlägg
    @Underhill Jag räknar med att bli klar när PlayStation 5 släpps.
  • pablomoney Personal 24 Jan 2012 13:42:20 13 inlägg
    Senast online 1 vecka sedan
    Säg bara till annars, så får du låna mitt PS2-ex. Det är både stabilare och - faktiskt - mycket snyggare.
  • Killerbunny Moderator 24 Jan 2012 13:42:35 1,035 inlägg
    Senast online 5 dagar sedan
    Blir det inte lite konstigt att hoppa från AssCreed: 2 till AssCreed: Revelations utan att köra Brotherhood?

I övrigt så kan jag bara önska lycka till!

I'm here to kick ass and chew bubble gum, and I'm all out of gum.

• Nanonine 24 Jan 2012 13:47:36 40 inlägg
    Senast online 2 timmar sedan
    Registreringsdatum 6 år sedan
    Jag nöjer mig med de spel från förra året som jag vill hinna med innan årets storspel börjar dyka upp.

Warhammer 40k: Space Marine
    Dark Souls
    Resistance 3
    Bulletstorm
    Saints Row: The third
    Oddworld: Strangers Wrath HD
    The Ico and Shadow the collossus
    Total War: Shogun 2
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 24 Jan 2012 13:55:09 711 inlägg
    @Killerbunny har med tvåan eftersom jag har spelat det på ett annat format. Brotherhood är alltså spelat, fast där är det fortfarande samma plattform.
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 24 Jan 2012 13:56:09 711 inlägg
    @pablomoney Blev av med min PS2-funktionalitet när min PS3:a gick sönder, och den riktiga PS2:an är numera hos min syster.
  • feki Personal 24 Jan 2012 13:58:32 1,730 inlägg
    Senast online 1 timme sedan
    Registreringsdatum 10 år sedan
    Jag angriper samma problem ur ett lite annat perspektiv. Just nu fokuserar jag på utvecklare - att arbeta mig igenom deras discografi, så att säga.

Min lista blir därmed lite kortare. Fokus på sistone har legat på spel utvecklade av, eller utgivna av AQ Interactive, Marvellous, Game Republic eller From Software. Studios är oftast Cavia, Artoon, feelplus eller internt.

Spel med * efter är avklarade.

Listan:
    PS2:
    Drakengard (Cavia) *
    Drakengard 2 (Cavia) (Påbörjat)
    Kings Field IV (From Software) (Påbörjat)

PS3:
    Clash of the Titans (Game Republic)
    Knights Contract (Game Republic) *
    Majin and the Forsaken Kingdom (Game Republic)(Påbörjat)
    Nier (Cavia)*
    No More Heroes (Marvellous/Grasshopper) *

Xbox360:
    Blue Dragon (Mistwalker/Artoon)
    Bullet Witch (Cavia) (Påbörjat)
    Last Odyssey (Mistwalker/feelplus) *
    Ninja Blade (From Software) *
    Vampire Rain (Artoon)
    Deadly Premonition (Marvellous/Access Games) *
    Mindjack (feelplus) (påbörjat)

Wii:
    Little Kings Story (Marvellous/Cing)(Påbörjat)
    Muramasa: The Demon Blade (Marvellous/Vanillaware)
    No More Heroes 2: Desperate Struggle (Marvellous/Grasshopper)

Just nu ligger fokus mest på Last Odyssey, för att bygga förståelse för Sakaguchis Mistwalker-studio inför The Last Story. Måste säga att jag är hyfsat imponerad av det hittills.

Nu ska jag sätta mig och gå igenom hela spelsamlingen för att se vilka spel jag klarat och inte. God damnit...

Ändrad av feki den 11:50:00 27-02-2012

Ändrad av feki den 00:44:51 10-03-2012
  • OhNoSpyware 24 Jan 2012 13:59:04 171 inlägg
    Senast online 6 månader sedan
    Registreringsdatum 2 år sedan
    Ser en heeeel del intressant på den där listan! Jag kör också min backlog i ungefärlig bokstavsordning just nu, men vissa genrer har företräde och de olika plattformarna går lite separat (Kan alltså köra igenom A-D på PS3/TVn, men vara kvar på B på PCn).

Just nu är det Alan Wake (X360, bara DLCn kvar) och And Yet it Moves (PC) som bollas samtidigt som jag gör daily quests i Guild Wars. Så det går sakta, sakta :P
    mrjonas78 wrote:
    Däremot är jag kluven gällande de titlar som jag har spelat på andra plattformar. Ska jag ta bort dessa eller ska även dessa spelas eftersom de inte har lirats på just den plattformen som jag har spelet till?
    Beror helt på om det känns som de ingår i Skämshögen. Ligger de där och gnaaaager i samvetet som ospelade spel, då ja då ska de spelas tycker jag :P Om det mest känns som "äh, nån gång kanske möjligvis typ, betyder ju inte så mycket" så nej :P
  • motz 24 Jan 2012 14:07:02 877 inlägg
    Senast online 15 sekunder sedan
    Registreringsdatum 4 år sedan
    Min skämshög består till stor del av halvspelade spel som lagts åt sidan när något nytt hett dykt upp... Kursiva är helt ospelade...

PS3-Spel:
    3D Dot Game Heroes
    Assassin's Creed Revelations
    Band Hero
    The Beatles - Rockband
    Bioshock 2
    Buzz Quiz TV
    Buzz Quiz World
    Call of Duty 3
    Catherine (US)
    Dead Island
    DJ Hero
    EyePet
    Final Fantasy XIII
    Ghost Busters
    God of War III
    Guitar Hero 5
    Guitar Hero Metallica
    Guitar Hero Van Halen
    Heavenly Sword
    LEGO Harry Potter: Years 1-4
    LEGO Rock Band
    LEGO Star Wars III: The Clone Wars
    Marvel: Ultimate Alliance
    Metal Gear Solid 4
    Mirror's Edge
    Motorstorm
    Oblivion
    Orange Box
    Ratchet & Clank - Tools of Destruction
    Red Dead Redemption
    Rock Band
    Rock Band 3
    Sing Star
    SingStar: Abba
    Singularity
    Team ICO Collection
    The Eye of Judgment (inkl. Playstation Eye)
    Uncharted 3: Drake's Deception
    Valkyria Chronicles

XB360-spel:
    Dance Central
    Darksiders
    Eternal Sonata
    Fable II
    Gears of War 2
    Halo: Reach
    Halo Wars
    Kinect Adventures
    Kinectimals
    Kinect Sports
    Left 4 Dead 2
    LEGO Batman
    Pure
    Rayman: Origins
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 24 Jan 2012 14:08:24 711 inlägg
    @OhNoSpyware Då måste jag köra även dem!:biggrin:
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 24 Jan 2012 14:08:50 711 inlägg
    Idag startar jag med 3D Dot Game Heroes!
  • gabeish_ Personal 24 Jan 2012 14:29:08 563 inlägg
    titlar som är uppföljare har digital version av ettan framför sig (ifall jag inte har spelat dem)
    Är inte säker på att jag förstår vad du menar. Är det så att du sorterat bort alla nedladdade spel förutom om de har en uppföljare du har på skiva (typ Crysis)?

Sedan ser jag inte poängen i att spela om ett spel man redan spelat på annan plattform. Om du t.ex. spelat Dead Space 2 på Xbox 360, varför spela det på PS3? Det är samma spel! Då kan man lika gärna spela om det på Xbox 360...helt poänglöst enligt mig.

Detta kan ju bara vara intressant om spelet skiljer sig åt på något sätt. God of War Collection II kan ju vara värt att spela även om man lirat PSP-versionerna, då spelen uppdaterats och upplevelsen blir annorlunda på tv:n. Andra exempel kan vara Resident Evil 5 om man nödvändigtvis vill spela med Move, eller om spelen på annat sätt skiljer sig mycket mellan de aktuella plattformarna, säg ett spel man spelat på DS men också har till någon HD-konsol.

Annars intressant med bokstavsordning som någon slags struktur, även om det nog inte skulle hjälpa mig att beta av min skämshög. Jag vill lira ett spel för att jag är sugen, inte för att jag känner att jag måste eller att det står på tur.

Men kul om fler kan börja spela 3D Dot Game Heroes, det är ett trevligt spel!
  • captain_sugg 24 Jan 2012 14:43:39 60 inlägg
    Senast online 5 minuter sedan
    Om du har ett någorlunda normalt liv och fixar den där listan innan du dör så är det tappert kämpat.
    Det kommer aldrig gå, du kommer se nya spel släppas som du faktiskt bör ge chansen istället för exemeplvis The Bourne Conspiracy. Lita på mig, jag körde igenom den titeln för ett par månader sen. Hade jag då inte andra, bättre titlar hemma? Jo... det hade jag, så på sätt och vis förstår jag dig också. Ibland måste man spela dåliga spel också faktiskt. Det sätter saker i perspektiv och det känns ändå bra att ha avverkat. Och takedowns är ganska fräckt. Spela ett kapitel eller nåt då.

Helt meningslöst att spela samma spel på olika plattformar om du inte är fånge på livstid och inga andra underhållningsmöjligheter tillgängliga. Skippa det. Skippa även L4D och LBP när du har tvåan på båda spelen eftersom uppföljarna mest är finslipningar och utökade varianter av föregångaren. Är bokstavsordning verkligen att föredra? Kommer du vara sugen på mera racing (Motorstorm) omedelbart efter att du gått igenom första spelet?

Sen gillar jag inte begreppet skämshög. Man spelar det man vill och om man har många spel så har man många valmöljligheter för att plocka fram precis den typ av spel man är sugen på för stunden. De är vilande möjligheter som man kan ta del av om man så önskar.

Ändrad av captain_sugg den 14:53:40 24-01-2012

Ändrad av captain_sugg den 15:03:17 24-01-2012
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 24 Jan 2012 15:18:49 711 inlägg
    @captain_sugg Ibland kan det hända att jag justerar ordningen ifall jag blir jättesugen på en viss titel i listan, annars kör jag enligt schema. Vissa titlar kan avbrytas ifall spelet är för dåligt. Det nämns i så fall i omdömet.
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 24 Jan 2012 15:21:01 711 inlägg
    @gabeish_ Exakt, de nedladdade spelen i listan är sådant som har en uppföljare bland ospelade titlar.

Blir mer och mer osäker på omspelningar av speltitlar med nytt format. Du och captain_sugg har bra argument.
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 24 Jan 2012 15:23:39 711 inlägg
    Nä, jag stryker sådant som jag faktiskt har spelat klart på ett annat format. Då finns det hopp om att listan blir färdig innan 2020.
  • OhNoSpyware 24 Jan 2012 16:11:12 171 inlägg
    Jag har oftast en anledning till att köpa samma titlar på olika format när jag gör det (vilket är sällan). Oftast gäller det Bethesdas titlar som jag moddat om totalt på PC och sedan kör i GotY/Ultimate Edition/whatever-version på konsol för att få den där "originalupplevelsen" och hejas på av achievements som får mig att spela på sätt jag annars inte skulle spelat på. Även exempelvis GoW Collection då jag sålt PS2-originalen och det var sjukt längesedan jag spelade dem. Behöver se dem igen så att säga. Då ingår de spelen i min skämshög.

...som f.ö. är ett ord jag gillar. Det finns spel i min "backlog" (som jag oftast kallar den ändå, eftersom jag använder sajten backloggery) som jag så att säga "skäms över att inte ha gett tid". Folk ser för negativt på ordet! Klart man ska spela det man är sugen på, det kan man definitivt göra med en skämshög. Man behöver inte heller automatiskt stressa eller känna sig pressad att gilla/klara(/sånt) alla spel i högen. Det är mer en inre känsla av att "shit vad mycket spel jag har som bara ligger där och samlar damm, dags att SPELA dem och UPPLEVA dem!". För jag skäms faktiskt lite över att ha en bunt spel som jag vill spela men inte tagit tag i. Det kan jag ju inte vara ensam om.

Att jag personligen kör på i bokstavsordning beror på att jag helt enkelt inte är mer sugen på ett specifikt spel. Jag är sugen på mina spel, allihop, och att strukturera upp det känns prima. Blir mer fokuserat. Annars bollar jag runt spelen och försöker spela alla samtidigt ;D Skulle det bli för lika spel i rad och jag känner att jag inte har lust för mer sånt så hoppar jag över dem. Finns ingen anledning att vara för strikt. Ska ju vara roligt! Tror ingen kör enligt nån lista om det inte känns bra.

Jonas, ang L4D så är det väl 360 du har det till? Har de gjort samma sak på 360 som på PC, att L4D ingår helt i L4D2? hittar ingen info på la google (jag är lite lat idag också, inte kollat så noga).
    I så fall kan man lätt skippa ettan då alla banor och karaktärer och sånt är med i tvåan (med snäppet skönare spelsystem). Om inte så rekommenderar jag en genomspelning av alla banor i ettan. Karaktärerna är härliga!

Puh. Random tankar och åsikter och sånt! Hey-o!
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 24 Jan 2012 16:34:32 711 inlägg
    @OhNoSpyware Jag tror inte att ettan följer med i tvåan på 360. Men jag lär väl märka. :)
  • OhNoSpyware 24 Jan 2012 17:01:31 171 inlägg
    Skulle vara nåt DLC i så fall. Kanske är onödigt att köpa när man har ettan då ;)
  • screwjack 25 Jan 2012 02:58:26 565 inlägg
    Senast online 3 timmar sedan
    Hrm, har nog bara Demon's Souls och Folklore på min lista. Det första har jag testat (fastnade inte) och det andra påbörjade jag. Det var kul men av nån anledning föll det i glömska igen.

Har iofs inte spelat igenom Ico eller Okami på PS2 heller. Ico kom jag en bit i men det spelet är ärligt talat inte vidare kul. Okami började jag på men det försvann likt Folklore. Det var snyggt och verkade intressant men hade inte tid.

I sleep on my back because it's good for my spine and coffin rehearsal.

• captain_sugg 25 Jan 2012 09:12:07 60 inlägg
    Jag har också en lång lista spel som ligger köade eller spelade på en bit. Och bland dom finns det ett gäng väldigt långa singleplayerspel som Yakuza 4, Mass Effect 2, Demon's Souls och Fallout 3 GOTY Edition. Teoretiskt skulle jag nog kunna gå igenom dom under året kanske eller nästa år men i praktiken går det ju inte så bra när man fastnar för nåt som man älskar och därför spelar igenom kampanjen flera gånger och neverending online på det (läs Space Marine)...
    Och så startade jag upp min andra genomspelning av Arkham Asylum också. Tro fan man aldrig blir klar då :)
  • motz 25 Jan 2012 09:59:17 877 inlägg
    Senast online 15 sekunder sedan
    Registreringsdatum 4 år sedan
    Jag har lyckats intala mig själv att det får räcka med en genomspelning. Det blir inte så mycket platinum-trophys eller 100% gamerscore, men på det sättet får man uppleva fler spel.

Det ryckte ordentligt i New Game+ tarmen för Arkham City, men jag lyckades motstå frestelsen.
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 25 Jan 2012 20:37:20 711 inlägg
    @motz Låter förnuftigt. Kör också på den principen, annars skulle jag aldrig bli klar med ett gigantiskt spel som 3D Dot Game Heroes (är i andra slottet just nu).
  • captain_sugg 26 Jan 2012 10:43:09 60 inlägg
    @mrjonas78
    Ett hett tips som garanterat kommer förhöja spelupplevelsen för Brink är att så snart du låser upp en ny audio-log så går du dit och lyssnar på dom. Lägg dom inte på hög. Dessa spelar en mycket större roll för helhetsupplevelsen och storyn av Brink än vad audio-logs i andra spel gör. Jag vet att många som inte tagit till sig Brink på detta sätt sen klagat på "obefintlig story" och annat. För övrigt är dessa audio-logs de mest kvalitativa jag upplevt i något spel. De är väldigt välspelade och väldigt trovärdiga.

RF:Armageddon --> spela på hard annars blir det för lätt och det förtar spelglädjen i detta spel
    NFS:HP --> missa inte att gå för troféen "land speed record". Det fetaste man kan göra i det spelet är att köra i 415 km/h på motorvägsrakan. Det spelar ingen roll att motorvägen är bred och trafiken sparsam i sådana hastigheter, det är läskigt ändå :)

Ändrad av captain_sugg den 10:56:18 26-01-2012
  • screwjack 26 Jan 2012 12:22:18 565 inlägg
    Senast online 3 timmar sedan
    motz:

Ang New Game+ i Arkaham City så är det inte sådär jättekul tycker jag. Jag påbörjade det men i grund och botten blev det bara mycket längre slagsmål och redan från början kändes det mest utdraget. Istället gjorde jag helt tvärtom och började spela om på easy istället :) Funderar om det inte är läge för en tredje genomspelning nu.

mrjonas78:

3D dot game heroes är skitkul men det slog mig nu att jag aldrig blev klar med det. PS3an gick sönder när jag var i vad som möjligen var sista slottet (men jag antar att det väntade nån form av plot twist där). Ett tips är att "fuska". Med det menar jag kolla upp lite hemligheter på nätet. Det finns en hel del hemliga gångar, portaler etc som kan ge dig lite starkare/nya vapen/redskap. Som att gå in i en skåra i en bergvägg på ett specifikt ställe. Precis som det var förr i tiden :)

I sleep on my back because it's good for my spine and coffin rehearsal.

• mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 27 Jan 2012 09:44:34 711 inlägg
    Tack för alla bra tips! :D
  • Sida

av 4 First / Last

föregående
logga in för att svara