Skämshögen: Reloaded Sida 4

• Sida

av 4 First / Last

• Khaidu Personal 25 jul 2012 14:40:10 9 inlägg
    Senast online 12 timmar sedan
    Registreringsdatum 4 år sedan
    feki wrote:
    motz wrote:
    feki wrote:
    bra röstskådespelad av Liam O'Brien.
    Of course! Nu vet jag vad jag hört honom. Det är ju Illidan i World of Warcraft! :)
    Yep. Han är det. :-)
    Han har haft ett par riktigt bra år med starka roller i Asura's Wrath (Asura), Catherine (Orlando), Nier (Grimoire Weiss), och War i Darksiders. Och typ ett par dussin till. Mer produktiv än Nolan North. :D
    Jag gillade honom rejält i Darksiders. Han gav ett väldigt kallt intryck samtidigt som han lyckades förmedla makt i rösten. Sista sekvensen i Darksiders är riktigt episk på grund av hans leverans.
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 6 aug 2012 09:16:24 709 inlägg
    Senast online 59 minuter sedan
    Registreringsdatum 3 år sedan
    Asura's Wrath

Spelet ändrar betydelsen för begreppet "over the top" med sin totala galenskap den kompromisslösa kontrollen. Jag älskar Asura's Wrath lika mycket som jag hatar det, fast med en gnutta kärlek till. Vad du än gör - lägg ALDRIG ifrån dig handkontrollen. Det kan när som helst bli action som kräver bra reaktioner.

7/10

Speltid: sex timmar

-------

London 2012

För en gångs skull har SEGA gjort rätt med sin OS-licens och skapat ett generellt sett en riktigt bra OS-spel. Det finns några dalar, till exempel kommentatorerna och bordtennis, men London 2012:s glädjefyllda flerspelarläge gör att jag vill bara spela en gren till. Och en gren till. Okej då, en sista gren också.

8/10

Speltid: åtta timmar

--------------

Nu blir det att avsluta spelandet av Uncharted 3. Har ju spelat genom cirka hälften sedan tidigare.
  • feki Personal 9 aug 2012 11:48:43 1,728 inlägg
    Senast online 9 timmar sedan
    Registreringsdatum 10 år sedan
    mrjonas78 wrote:
    Asura's Wrath

Spelet ändrar betydelsen för begreppet "over the top" med sin totala galenskap den kompromisslösa kontrollen. Jag älskar Asura's Wrath lika mycket som jag hatar det, fast med en gnutta kärlek till.
    Japp. Det är svårt att inte falla för den kompromisslösa galenskapen som spelet bär med sig. Ilskan, det skruvade narrativet och den stora "Du tror du vet vad ett spel är? Tänk om"-attityden. Det är (som jag skrev) svårt att inte tappa hakan. När man tror sig ha sett det största, värsta, jävligaste spelet har att erbjuda kommer det snart något betydligt mer bad-ass.

Vissa av DLC-paketen är faktiskt värre - i synnerhet de Streetfighter-inspirerade där man slåss mot Ryu eller Akuma. Genialiskt, men ack så jädra frustrerande.
  • basheri82 10 aug 2012 06:35:28 147 inlägg
    Senast online 1 månad sedan
    Nu ser jag frammemot att spela det ännu mer har lagt det i spelhögen att mogna medan jag tar tag i ff13 :)
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 12 aug 2012 20:32:52 709 inlägg
    Uncharted 3: Drake's Deception

Ytterligare ett tekniskt mästerverk från Naughty Dog, och ytterligare en gång är det en ursvag tredje akt utifrån ett berättarperspektiv. Måste en handling alltid spelifieras med nya fiender som tål mer och mer per kapitel? Jag vill ha en bra story OCH bra spelmekanik!

8/10

Speltid: Nio timmar

--------------

Gamescom till veckan, men när jag kommer tillbaka kör jag på en snabb omröstning via twitter om vad som ska spelas.
  • Killerbunny Moderator 13 aug 2012 08:30:08 1,035 inlägg
    Senast online 19 timmar sedan
    Jo jag har nog samma uppfattning av U3. Det var riktigt snyggt gjort och bra berättande men vid flera tillfällen satt jag mest och svor åt strider som var onödigt svåra och enformiga.

I'm here to kick ass and chew bubble gum, and I'm all out of gum.

• mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 20 aug 2012 08:16:30 709 inlägg
    Efter en omröstning på Twitter och Facebook blir det... Driver: San Francisco!
  • feki Personal 21 aug 2012 11:14:59 1,728 inlägg
    Istället för att göra någonting konstruktivt med min växande skämshög så har jag fortsatt andra varvet (NG+) i Dark Souls. Jag tror spelklockan sade någonting om 129 timmar senast jag kollade. *host*
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 22 aug 2012 22:30:04 709 inlägg
    Driver: San Francisco

Snacka om skillnader! Jag och andra journalister fick spela detta några månader innan det sköts upp, och vi var alla överens om att detta skulle bli skräp. Icket! Ett år senare släpptes detta, och det visade sig att jag hade fel. En ambitiös berättarteknik läggs till i en underbart designad öppen stad. Detta är utan tvekan första gången vi får se en riktig utmanare mot Burnout!

8/10

Speltid: Åtta timmar (har hundratals sidouppdrag kvar)

--------------

Demokrati är oftast väldigt trevligt, men nu väljer jag ett spel som alldeles nyss landade hos mig - Darksiders II
  • Khaidu Personal 17 sep 2012 08:02:00 9 inlägg
    Senast online 12 timmar sedan
    Registreringsdatum 4 år sedan
    Jag avslutade Sleeping Dogs i helgen, och passade även på att ta platinumtrophyn. Mycket underhållande spel med bra röstskådespel samt en vettig story.

8/10

Speltid hamnade på lite drygt 30 timmar pga trophyjakt.
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 17 sep 2012 21:29:37 709 inlägg
    Kan snabbt meddelade att det är uppehåll med Darksiders II (har hunnit med 20h) just nu eftersom Resident Evil 6 kräver all vaken tid när jag inte jobbar administrativt.
  • captain_sugg 18 sep 2012 10:40:20 59 inlägg
    Senast online 10 timmar sedan
    Registreringsdatum 2 år sedan
    Jag tycker du jobbar på rätt bra med högen. Blir lite inspirerad att starta upp en egen hög för att få bukt på alla halvfärdiga och ospelade spel :)
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 15 nov 2012 23:36:38 709 inlägg
    Så, nu är jag tillbaka på allvar. Jag har hunnit lira klart två spel, och har genast hoppat på Max Payne 3.

Darksiders II

Ettan kom helt oväntat tog mig på knock med sin underbara hybrid mellan God of War och Zelda. Förväntningarna på tvåan var höga, och dessvärre infriades dem inte. Inte nog med det - spelet är dessutom en gigantisk besvikelse pga en sämre berättelse, men främst för att det är utdraget in i absurdum. Allt går ut på att du ska åka runt och hämta några bitar av diverse och sedan ge alla till någon.

5/10

Speltid: 25 timmar

Skylanders Giants

Ett helt fantastiskt familjespel som jag mer än gärna lirar med andra bredvid mig. Att det sedan ger en rejäl utmaning vid högre svårighetsgrader uppskattas enormt. Som jag skrev i min krönika - det här är den nya generationens Super Mario Bros.

9/10

Speltid: 15 timmar

-------------------

Under resten av året blir det att lira GotY-kandidater, och först ut är Max Payne 3.
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 21 nov 2012 14:50:06 709 inlägg
    Max Payne 3

Bortsett från nästan spelförstörande buggar i de två sista kapitlen levererar Rockstar en gedigen spelmekanik tillsammans med en skön hämndberättelse. Men detta är inte i närheten av magin som Remedy lyckades skapa för tio år sedan.

7/10

Speltid: Nio timmar

-------------

Hoppar nu på Sonic & All-Stars Racing: Transformed!

Ändrad av mrjonas78 den 14:50:17 21-11-2012
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 27 nov 2012 12:43:15 709 inlägg
    Sonic & All-Stars Racing: Transformed

Sumo Digital har äntligen lyckats skapa ett kartingspel som faktiskt är lika bra som Mario Kart, fast på olika sätt. Här är det mer variation både bland vapen och körsätt som sticker ut. Billigare och nyare körunderhållning går inte att hitta!

9/10

Speltid: Testade i cirka tio timmar. Finns mycket mer att få ut av detta.

---------------

Näst på tur - Far Cry 3
  • schneier 1 dec 2012 23:17:10 164 inlägg
    Super Mario Galaxy 2

Landade på ca 60-65 stjärnor. Ska finnas 120 totalt, stämmer?

Inte omöjligt att jag tar upp jakten, men det finns ju andra spel kvar i skämshögen...

9/10

Speltid: Ungefär nio timmar enligt sparfilen. Finns som sagt var ungefär hälften till av stjärnorna att fånga in.
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 2 dec 2012 11:48:17 709 inlägg
    Far Cry 3

Ett helt fantastiskt fps som har ett högst intressant manus samtidigt som den öppna världen bjuder på lika variation som djup. Bryr mig inte om flerspelarläget, utan kampanjen i sig är värd alla pengar.

9/10

Speltid: 30 timmar (inkl. samlande och väldigt många sidouppdrag)

----------------

FPS-trenden fortsätter med Spec Ops: The Line!

Ändrad av mrjonas78 den 22:53:56 04-12-2012
  • schneier 4 dec 2012 21:15:47 164 inlägg
    Far Cry 3 lär hamna på inköpslistan. Är det mer varierat än Far Cry 2? Tyckte det var väldigt underhållande i början, men sen blev det lite samma samma, med väldigt långa avstånd på kartan...
  • mrjonas78 Editor-in-Chief, Eurogamer Sweden 4 dec 2012 22:57:28 709 inlägg
    Det är numera snabbresor i det så fort du har låst upp en utpost. Då kan du alltid resa mellan dem så länge du inte är mitt i ett huvuduppdrag. Variationen är definitivt högre denna gång, då är en hel del olika sidouppdrag samtidigt som den riktiga berättelsen alternerar kraftigt mellan att smyga eller bara kötta på.

Själv älskar jag att vandra omkring och samtidigt jaga en tiger eller två. Men du kan som sagt välja vad du vill.
  • feki Personal 2 jan 2013 08:23:02 1,728 inlägg
    Far Cry 3: Herregud, vilket katastrofalt (men underbart) spel. Jag gillar upplägget - fri, öppen värld och allt det där mysiga grafiska och den sjuka storyn. Men seriöst, mer handhållande spel går nog inte att hitta. Konstant blinkande saker som pockar på ens uppmärksamhet, NPCer som gärna i kör berättar för mig i tid och otid vad jag skall göra härnäst samtidigt som stor del av premissen är att utforska öarna. (Okej, inte lika irriterande som Navi, men inte långt ifrån...)

Ungefär halvvägs igenom spelet kände jag mig mätt på det, och resterande del av resan kändes mest som ett tvång och ett hetsande för att rensa utposter och klättra i torn. Att klättra/hoppa i torn hade gått betydligt enklare om Brody hade haft ett par fötter.

Och att i en öppen värld plötsligt komma dragande med "du är på väg att lämna uppdragets område. Gå tillbaks eller misslyckas med uppdraget" känns som ett jäkligt märkligt designbeslut.

Sorry, det här hamnar inte i närheten av min topp 10-lista för året.

Spec Ops: The Line: För att vara ett spel som enligt utsago ska berätta för oss hur hemskt krig är så förhärligar det skjutandet så till den milda grad att det känns lite fel. Men det kanske är meningen. Jag har nog aldrig haft så roligt i en förstapersonsskjutare på ett bra tag - mest för att vapnen, siktet och själva skjutandet känns klockrent. Vapnen har tyngd, gör den skada man förväntar sig och min soldat känns hyfsat överjävlig. På alla sätt och vis. Men, den mörka, tunga storyn kommer till sin rätt. Det är jävligt snyggt inramat och berättat. Och kanske ett av årets snyggaste användanden av musik för att förhöja stämningen.

Halo 2 och Halo 3: Här blir det lite blandad påse. Jag körde igenom Halo 2 på normal mest för att ta mig igenom storyn - och det var ganska lugna puckar. Jag dog inte så fasligt mycket. Lärde mig ganska väl hur jag skulle hantera de nedrans covenanterna. Sen kom då trean. Rätt mycket snyggare i och med generationsskiften, men tempot är ju kraftigt förstört.

Vissa sektioner kändes bara onödigt artificiellt förlängda ( köra bil över saker som faller sönder, repetera samma lilla loop ett par gånger, tills det som borde varit en jävligt spännande och episk scen blev kraftigt gäspframkallande. Särskilt om jag stannar bilen och all förstörelse plötsligt upphör...)

Och, behöver jag slåss mot Flood i Reach/ODST eller fyran så låter jag nog hellre bli de spelen. Så roliga är inte de sektionerna. Vare sig i ettan, tvåan eller trean.

Halvvägs igenom trean, när jag var inlåst i ett ganska litet rum med ett gäng brutes började styrningen och taktiken falla på plats slutligen, och jag kunde se var den stora gameplaybiten alla snackar om var. Och när jag väl fick köra tank var det svårt att inte sitta och fånle åt all förstörelse.

Edit: Halo 3 får dock lite pluspoäng för dual wielding. Dubbla spikgevär var en bra kombination mot det mesta, lärde jag mig.

Ändrad av feki den 08:24:24 02-01-2013
  • captain_sugg 4 jan 2013 12:47:47 59 inlägg
    feki wrote:
    Far Cry 3: Herregud, vilket katastrofalt (men underbart) spel. Jag gillar upplägget - fri, öppen värld och allt det där mysiga grafiska och den sjuka storyn. Men seriöst, mer handhållande spel går nog inte att hitta. Konstant blinkande saker som pockar på ens uppmärksamhet, NPCer som gärna i kör berättar för mig i tid och otid vad jag skall göra härnäst samtidigt som stor del av premissen är att utforska öarna. (Okej, inte lika irriterande som Navi, men inte långt ifrån...)

Spec Ops: The Line: För att vara ett spel som enligt utsago ska berätta för oss hur hemskt krig är så förhärligar det skjutandet så till den milda grad att det känns lite fel. Men det kanske är meningen. Jag har nog aldrig haft så roligt i en förstapersonsskjutare på ett bra tag - mest för att vapnen, siktet och själva skjutandet känns klockrent. Vapnen har tyngd, gör den skada man förväntar sig och min soldat känns hyfsat överjävlig. På alla sätt och vis. Men, den mörka, tunga storyn kommer till sin rätt. Det är jävligt snyggt inramat och berättat. Och kanske ett av årets snyggaste användanden av musik för att förhöja stämningen.
    Det där som du skriver om Far Cry med blinkande och så tycker jag också förstör känslan som när det i spel är en stor fet pil "hoppa upp här", "gå dit" o s v. Ibland kan det vara skönt att slippa leta men det är aldrig dom spelen som jag i slutänden kommer ihåg som fantastiskt bra.

Angående Spec Ops och (även om du inte nämner det) Journey så är det ett evinnerligt tjat om hur bra dom är. Jag tror inte på någon av dessa men folk slutar aldrig ösa beröm över dessa och båda har ansetts GOTY (Spec Ops av The Escapist) så jag kommer nog helt enkelt få skaffa dom och spela igenom bara för att få facit på hand.

Och om dom inte är så fantastiska som folk säger, då....
  • feki Personal 4 jan 2013 17:11:01 1,728 inlägg
    captain_sugg wrote:

Angående Spec Ops och (även om du inte nämner det) Journey så är det ett evinnerligt tjat om hur bra dom är. Jag tror inte på någon av dessa men folk slutar aldrig ösa beröm över dessa och båda har ansetts GOTY (Spec Ops av The Escapist) så jag kommer nog helt enkelt få skaffa dom och spela igenom bara för att få facit på hand.

Och om dom inte är så fantastiska som folk säger, då....
    Jag kan inte direkt jämföra Spec Ops med andra populära militärskjutare - har inte spelat något sådant sen första Modern Warfare, men det är (i mina novisögon) inte i närheten av så mediokert "spelmässigt" som många målar ut det som.

Skjutandet är åtminstone kapabelt. Fienderna ger ett bra, taktiskt motstånd. Att jag till viss del kan beordra mina medsoldater att göra vissa taktiska manövrar är kul och ibland livsnödvändigt. Miljöerna är helt outstanding vackra. Nolan North gör en riktig paradroll som Walker och hans resa ner i det mörka är vacker, och otäck. Game of the year? Kanske inte. Men det är absolut ett relevant inlägg i debatten om våldsförhärligande spel. Vilket nog är syftet med det.

Till viss del tror jag Spec Ops hyllas för att vi som spelare är så vansinnigt svältfödda på handlingar med någon form av substans annat än "You're the hero, go kill, survive and be the most badassest badass". Så när saker dyker upp som faktiskt presenterar någonting i handlingsväg som med enkelhet hade kunnat göras i ett annat medium blir vi slagna med häpnad.
  • captain_sugg 9 jan 2013 15:51:19 59 inlägg
    När man talar om vargen (Spec Ops) så blir det bra pris på Steam: €4.99

Så köpt nu trots allt.
  • Sida

av 4 First / Last

logga in för att svara