Jag var lite av en rollspelsnörd back in the days. Det började med att en kille ute på Ljusterö utanför Stockholm pratade om ett spel där du inte hade spelplan utan lekte ut spelet. Spelet heter Mutant och jag fattade inget alls, det gjorde nog ingen av oss. Detta var i mitten av 80-talet.
Kort därefter köpte en nära kompis Drakar och Demoner och vi gav det ett seriöst försök att fatta vad det hela gick ut på. Därefter följde åratal av spel, inköp av moduler och andra rollspel.
Det gick från DoD till DoD Expert till Mutant och Mutant 2. Någonstans där tog jag över kontrollen och stod för SL-rollen och pluggande av regler.
Ereb Altor blev lite som ett andra hem och jag hade koll på alla länder och vad invånarna hade för inriktning. Jag började skapa egna tilläggsregler och äventyr samt utökade spelvärlden.
En annan grupp som jag umgicks med började spela "Nya" Mutant (Mutant 2089) och jag hakade på. Dessa gick över till DoD -91 med det nya regelsystemet och Äventyrsspel formligen spottade ur sig moduler till höger och vänster. Handböcker stod ett tag som spön i backen och varje modul, häfte eller box, införskaffades.
Kult kom och moralpaniken nådde nya höjder. Nu var rollspel inte längre världsfrånvarande fantasy eller sci-fi. Nu var det "verkligheten" som skildrades och den var inte nådig. Politik, religion och resterande samhället var ett infekterat mörker och inget var heligt.
Mutant slogs ihop med Kult och blev Mutant Chronicles men nu var rollspelen på dekis. Glänsande stora häften ersatte dyra boxar.
Man försökte med ännu en reviderad DoD i och med Cronopia men det misslyckades och efter ett gäng moduler till de senaste upplagorna av Mutant Chr. och DoD tog det slut. Det klassiska rollspelet med penna och papper ersattes av datorspelen och förpassade sig i någon slags limbo.
Visst kom det nya svenska rollspel men inga har lyckats nå samma grad som Äventyrsspel/Target Games gjorde under sin storhetstid.
Jag sålde av hela min rollspelssamling för 6 år sedan eller så vilket jag ångrar idag och har lite smått börjat bygga upp den igen. Vet inte riktigt vad jag ska göra med dem då inga jag känner spelar rollspel. Det är lite mer nostalgi snarare än något annat.
Kult var senaste inköpet men har en del DoD i forma av Svavelvinter-sviten och lite sköna moduler som Svartfolk, Kopparhavets kapare och Krigarens handbok. Ser jag en modul för en billig peng (vilket kan vara svårt idag då fler verkar tänka som mig) slår jag till och får lite flashback tillbaka till ungdomens dagar.
Edit: Damn, vad långt det blev... Sorry för The Wall of Text.
// G
Ändrad av Galten75 den 17:57:37 11-03-2012
"Jump on my sword while you can Evil! I won't be as gentle."