Rollspel - En tråd om nostalgi och moralpanik.

• Sida

av 2 First / Last

föregående
  • Galten75 11 mar 2012 17:56:57 1,733 inlägg
    Senast online 5 dagar sedan
    Registreringsdatum 3 år sedan
    Till och från dyker vi in på ämnet rollspel. Jag vet att flera av er som hänger hår på EG har eller har haft kontakt med detta fenomen och ämnet är värd en egen tråd.

Jag var lite av en rollspelsnörd back in the days. Det började med att en kille ute på Ljusterö utanför Stockholm pratade om ett spel där du inte hade spelplan utan lekte ut spelet. Spelet heter Mutant och jag fattade inget alls, det gjorde nog ingen av oss. Detta var i mitten av 80-talet.

Kort därefter köpte en nära kompis Drakar och Demoner och vi gav det ett seriöst försök att fatta vad det hela gick ut på. Därefter följde åratal av spel, inköp av moduler och andra rollspel.

Det gick från DoD till DoD Expert till Mutant och Mutant 2. Någonstans där tog jag över kontrollen och stod för SL-rollen och pluggande av regler.

Ereb Altor blev lite som ett andra hem och jag hade koll på alla länder och vad invånarna hade för inriktning. Jag började skapa egna tilläggsregler och äventyr samt utökade spelvärlden.

En annan grupp som jag umgicks med började spela "Nya" Mutant (Mutant 2089) och jag hakade på. Dessa gick över till DoD -91 med det nya regelsystemet och Äventyrsspel formligen spottade ur sig moduler till höger och vänster. Handböcker stod ett tag som spön i backen och varje modul, häfte eller box, införskaffades.

Kult kom och moralpaniken nådde nya höjder. Nu var rollspel inte längre världsfrånvarande fantasy eller sci-fi. Nu var det "verkligheten" som skildrades och den var inte nådig. Politik, religion och resterande samhället var ett infekterat mörker och inget var heligt.

Mutant slogs ihop med Kult och blev Mutant Chronicles men nu var rollspelen på dekis. Glänsande stora häften ersatte dyra boxar.

Man försökte med ännu en reviderad DoD i och med Cronopia men det misslyckades och efter ett gäng moduler till de senaste upplagorna av Mutant Chr. och DoD tog det slut. Det klassiska rollspelet med penna och papper ersattes av datorspelen och förpassade sig i någon slags limbo.

Visst kom det nya svenska rollspel men inga har lyckats nå samma grad som Äventyrsspel/Target Games gjorde under sin storhetstid.

Jag sålde av hela min rollspelssamling för 6 år sedan eller så vilket jag ångrar idag och har lite smått börjat bygga upp den igen. Vet inte riktigt vad jag ska göra med dem då inga jag känner spelar rollspel. Det är lite mer nostalgi snarare än något annat.

Kult var senaste inköpet men har en del DoD i forma av Svavelvinter-sviten och lite sköna moduler som Svartfolk, Kopparhavets kapare och Krigarens handbok. Ser jag en modul för en billig peng (vilket kan vara svårt idag då fler verkar tänka som mig) slår jag till och får lite flashback tillbaka till ungdomens dagar.

Edit: Damn, vad långt det blev... Sorry för The Wall of Text.

// G

Ändrad av Galten75 den 17:57:37 11-03-2012

"Jump on my sword while you can Evil! I won't be as gentle."

• bezt 11 mar 2012 18:26:06 49 inlägg
    Senast online 2 timmar sedan
    Själv har jag aldrig spelat rollspel utan mer förundrats över de som har spelat då de verkat helt uppslukade och allt cirkulerar runt spelen. Detta har fått mig att undvika rollspelen för jag skulle säkert gilla de men vill inte bli uppslukad på det sättet för jag är lite kontrollfreak och känner att jag inte skulle ha kontroll över detta.

Samma anlednings som jag har undvikit WOW, jag skulle säkert älska spelet men det skrämmer mig med spel som inte tar slut.
  • Killerbunny Moderator 11 mar 2012 19:01:17 1,035 inlägg
    Jag har spenderat massvis med dagar, kvällar och nätter med DoD -91 och för nåt år sen köpte jag in en hel massa regelböcker och moduler pga nostalgi men nu har jag varken tid eller sällskap för att spela dem.

Jag följer även Darths and Droids som är en spinn på Star Wars från ett traditionellt rollspelsperspektiv.

I'm here to kick ass and chew bubble gum, and I'm all out of gum.

• feki Personal 11 mar 2012 19:56:49 1,729 inlägg
    Senast online 3 timmar sedan
    Registreringsdatum 10 år sedan
    Vår spelgrupp gav upp hoppet om Äventyrsspel strax efter att Drakar & Demoner '94 (som utspelade sig i Chronopia) kom ut. Eller så var det redan i och med D&D '91. Innan dess hade vi äventyrat väldigt mycket i Ereb Altor, mött och besegrat Siratsia, rest igenom Trakorien och Torshem, utforskat Nidhem och antagligen stoppat ett antal kastrofala konfluxer.

Men, vi var inte monogama. Vi provade det mesta: Mutant, Mutant 2, Mutant 2089, Western och Kult, för att nämna de svenska.

Dock, det system vi fastnade bäst för var inte svenskt. Vi snöade in ganska hårt på White Wolfs spel - Vampire: The Masquerade, Mage: The Ascension och Werewolf: The Apocalypse. En betydligt mer intressant approach till karaktärsskapande och mer friform storytelling var den avgörande faktorn. När en strid i Rolemaster (Roll-master) kunde involvera ett 50tal tärningsslag och gärna tog en halvtimme så kunde stridigheter i White Wolfs spel destilleras ner till ett fåtal, eller inga, tärningsslag.

Reglerna hamnade i baksätet till förmån för berättandet. En karaktärs förmågor hamnade i baksätet till hur väl spelaren kunde argumentera för varför han skulle lyckas, eller hur bad-ass ett lyckat resulat skulle kunna vara.

Men favoriten bland de svenska rollspelen är utan tvekan Kult. Mutant 2089 + Techno 2090 + Cyberzonen på tät andra plats.

Har dock inte rört rollspel på ett antal år - det finns varken tid eller möjlighet att organisera ihop spelgruppen. Senast det hände något var väl när vi (ett par högst diaboliska) människor utsatte ett par nyare förmågor för ett friformäventyr inkl. props, utomhusvistelser och hemmahackade visual basic-program de fick använda för att researcha information. Det var nog 8-9 år sen....
  • motz 12 mar 2012 07:24:50 871 inlägg
    Senast online 4 timmar sedan
    Registreringsdatum 4 år sedan
    Uj. Ja, som för så många andra började det med Mutant och Drakar & Demoner. Men det har blivit ett otal regelsystem och settings genom åren.

Dungeons & Dragons (1st, 2nd, 3rd, 3.5, 4th editions), Ars Magica, Phoenix Command, Paranoia, Call of Cthulu, Recon, Rolemaster, Star Wars, Vampire, hemgjorda system och världar, etc osv.

Just nu spelar jag i en D&D 3.5-kampanj där DM har en egenutvecklad värld och houserules för att passa världen och en D&D 4th-kampanj "vanilla".

Jag har spelat rollspel från och till sedan mitten på 80-talet, och just nu är ambitionsnivån "ett speltillfälle i månaden", så det är lika mycket en social grej som själva spelandet.
  • Galten75 13 mar 2012 11:42:17 1,733 inlägg
    Såg ett nyare ex av Kult ute på tradden om någon känner suget:

Kult Kult.

// G

• Killerbunny Moderator 13 mar 2012 14:24:47 1,035 inlägg
    Hmm, jag bor ju i en studentstad så jag kanske skulle kunna jaga rätt på en grupp spelare...

• simpaon 13 mar 2012 16:16:00 12 inlägg
    Senast online 1 timme sedan
    Registreringsdatum 2 år sedan
    Jag märker att jag tillhör en senare rollspelsgeneration :P

Visst har jag provat på Mutant, Gurps och D&D men det spel som varit överlägset populärast bland de rollspelsvänner jag har/har haft är svenska Eon.

Nu har jag inte spelat sen gymnasiet men jag gillade spelvärlden och kände mig bekväm med regelsystemet i stort. Har dock svårt att jämföra det med andra spel då jag lagt ned fler timmar på Eon än på alla andra system sammanlagt.
  • Galten75 14 mar 2012 09:04:55 1,733 inlägg
    Appropå nya rollspel, vad tror ni om Svavelvinter.?

Rollspelet är, om jag fattar det rätt, baserat på böckerna av Erik Granström (Svavelvinter och Slaktare små) som i sin tur är baserat på Drakar och Demoner-kampanjen om den femte konfluxen (Svavelvinter, Oraklets fyra ögon, Kristalltjuren och Den femte konfluxen).

// G

• Killerbunny Moderator 14 mar 2012 09:51:41 1,035 inlägg
    Det verkar rätt coolt med ett tillhörande brädspel som utspelar sig parallellt med äventyret ;)

• feki Personal 14 mar 2012 10:04:16 1,729 inlägg
    Jag borde kanske ta mig i kragen och plocka upp både Granströms böcker och rollspelet Svavelvinter. Detta trots att jag inte har några direkta minnen alls av Svavelvinter som äventyr (alldeles för länge sedan), men Oraklets fyra ögon minns jag bättre. Bäst minns jag dock Barbia-kampanjen - Siratsias vita formelbok. (Smått influerat av Diana Wynne Jonas bok Howls Moving Castle, kanske?)

... Såvida det inte var spelledaren som tyckte det var kul att jävlas med oss, dvs.
  • Galten75 14 mar 2012 10:10:59 1,733 inlägg
    Kristalltjuren är ju trippy som tusan. Jäkligt underlig och verkar vara rena LSD-hallisen.

// G

• Killerbunny Moderator 17 mar 2012 12:07:14 1,035 inlägg
    Jag blev inspirerad av denna tråd och plockade fram mina böcker för fotografering

Drakar och demoner

• Galten75 25 aug 2012 12:54:43 1,733 inlägg
    Plockade upp Svavelvinter och har börjat kolla på hur reglerna är uppsatta. Snacka om att ha en annan vinkel på detta med rollspel. Lite mer difus, lite mer öppet och det verkar vara ett större samspel mellan Berättare (fd. SL) och Karaktärerna.

// G

• feki Personal 25 aug 2012 13:04:12 1,729 inlägg
    Låter som det påminner en del om White Wolfs Storytelling-regelverk? Alltså, inte så jättehård fokus på tabeller, regler och jävelskap utan mer fokus på bra berättande som för handlingen eller karaktärerna framåt.

Oj. Jag kollade lite på snabbstarten so mfinns att ladda ner från http://frialigan.se/svavelvinter/ - och det låter ju onekligen intressant. Om inte annat ser det ut att vara snyyyyygga böcker. Måste köpas. :-D
  • Killerbunny Moderator 25 aug 2012 14:28:36 1,035 inlägg
    Jo det ser riktigt nice ut. Men dessvärre skulle ett inköp sluta med att de samlar damm på nån hylla ;/

• Galten75 26 aug 2012 06:39:25 1,733 inlägg
    @Killerbunny Så är det säkert för mig också. Sannolikheten att jag kommer att spela är i princip 0. Men jag ser det som att främja en nichad hobby jag en gång älskat. Dessutom är det en kvalitetsprodukt. Jag köpte faktiskt den fläskiga kartan också av någon anledning...

// G

• Galten75 1 jan 2013 11:16:55 1,733 inlägg
    Har börjar med med min återkommande artikelserie om svenska rollspel. Än så länge bara två delar och en prolog, men tanken är att varje måndag ta upp ett svenskt rollspelsobjekt.

Nu blir det mest Drakar och Demoner men Kult, Mutant, Western, Sinkadus (jaja inte ett rollspel i sig men nog så intressant) mfl. kommer få lite utrymma.

Rollspelsmåndag.

// G

• feki Personal 2 jan 2013 08:55:24 1,729 inlägg
    @Galten75 - Hur stor är sannolikheten att du kommer ge dig på lite mer obskyra Khelataar, Viking, Neotech eller Eon?

(Såg för övrigt att det arbetas på en ny version av både Eon och Neotech. Spännande! Aldrig spelat något av dem.)
  • Galten75 2 jan 2013 09:22:07 1,733 inlägg
    @feki Kommer absolut ta med dessa om jag får tag i dem till rimligt pris. Har även sneglat lite på Coriolis.

// G

• feki Personal 2 jan 2013 10:33:14 1,729 inlägg
    @Galten75 Jag är mest lite nyfiken eftersom jag knappt rört något av dem själv. Khelataar vet jag att vi försökte ge oss på, men det var så vansinnigt komplicerade regler och karaktärsblad att vi helt enkelt gav upp. Lite samma sak med Western. (Och då hade vi ändå kört en hel del Rolemaster och andra knepiga tabellslagarspel...)
  • Galten75 22 mar 2013 11:33:17 1,733 inlägg
    Fria ligan kommer att ge ut en ny version av Mutant med undertiteln År Noll. Kommer under nästa år. Här är teasern:

// G

• feki Personal 22 mar 2013 13:35:03 1,729 inlägg
    RiotMinds, nuvarande ägarna av Drakar & Demoner-rättigheterna, ger bort (i princip) alla de gamla böckerna i PDF-format. Svavelvinter är undantaget, då det fortfarande existerar fast i annan form.

http://www.riotminds.se/drakar-och-demoner/tiden-innan-trudvang/
  • Quint 22 mar 2013 15:37:02 356 inlägg
    De Drakar & demoner-pdf:erna blev tydligen riktigt populära, inlägg från igår på deras facebook sida:
    Helt galet! Serverhotellet RINGDE precis med panik i rösten.. "Ni har stängt ned alla webbplatser som ligger på samma server med er nedladdning!!!"
    Nu kommer det bli ett kort avbrott i och med att vi måste flytta filerna till en ny plats (som serverhotellet erbjöd gratis:) TACKAR för det om ni läser detta).. Så ni som inte kommer åt sidan.. ha tålamod, framåt kvällen ska flytten vara ordnad!
    Mycket nostalgi-känsla när man kollar igenom alla böckerna de lagt ut.
  • feki Personal 22 mar 2013 19:27:53 1,729 inlägg
    @Quint - jag satt och ögnade igenom Barbia-boken förut idag. En rejäl nostalgitripp. Jag mindes fortfarande delar av de gåtorna vår spelledare delade ut för att vi skulle kunna hitta Siratsias vita formelbok och hennes slott. Och det var ändå nästan 20 år sedan vi spelade det. Dammit. :)
  • Galten75 22 mar 2013 21:44:32 1,733 inlägg
    @Quint Är inte speciellt förvånad, kollar man på hur begagnatmarknaden på svenska rollspel det senaste året så ser man ett tydligt sug på Äventyrsspels/Target Games gamla rollspel.

Men den rollspelserie som haft ett ännu större uppsving, prismässigt, är Mutant: Undergångens Arvtagare som gått från knappt säljbara till moduler i 1000+ kronorsklassen på bara något år eller så.

// G

• Quint 22 mar 2013 21:54:11 356 inlägg
    Enda av de äventyren jag med säkerhet kan säga att jag spelat igenom är "Ärans väg" trilogin. Minotaur-bröderna Grim & Grums "Vi skaffa ära!" blev något av en standardfras för oss under många år efter att ha stött på dem och jag minns än hur våran spelledare kämpade för att få ihop en rimmande ledtråd från vindjungfrun :)

Fått för mig att jag även spelat spindelkonungens grotta & djupets fasor (eller snarare, delar av djupets fasor), men känner inte direkt igen mig när jag kollar på äventyren, så antingen hade spelledaren gjort om dem mycket innan vi spelade eller så känns bara namnen bekanta för att han hade dem i sin samling.

Mesta äventyren vi spelade var annars sådana som spelledaren skapat själv.
  • Quint 22 mar 2013 22:02:26 356 inlägg
    Mutant spelade vi nästan bara det ursprungliga, gjorde några försök med 2089 också, men blev bara något enstaka äventyr.

Måste erkänna att jag inte ens hade hört talas om Undergångens Arvtagare, men var egentligen aldrig den som letade så mycket efter nya spel. Var mer intresserad av att spela än att spelleda, så överlät åt andra att hålla koll på vad för spel som fanns :)
  • feki Personal 23 mar 2013 10:33:59 1,729 inlägg
    @Galten75 "%()!¤/#

Där får man för att man varit borta från hobbyn ett tag. Det fanns alltså ett företag som skapades, gav ut en "nyversion" av Mutant och sen dog utan att jag lade märke till det.

Helvete. Mutant: Undergångens Arvtagare ser ju högintressant ut. Får ta och jaga runt lite när jag känner mig rikare.
  • Galten75 23 mar 2013 10:46:10 1,733 inlägg
    @feki Jupp, så är det. Undergångens Arvtagare, för er som inte vet, är nyutveckling av Äventyrspels första Mutant och Mutant 2 med Pyrisamfundet, muterade djur och allt. Alltså inte cyberpunks varianten, Mutant 2089.

Det var Järnringen (döpt efter ett av de första Mutantäventyren från 80-talet) som gav ut dessa och gick sedan i graven.

Mutant: Undergångens Arvtagare - Regelbok (finns en reviderad utgåva också)
    Zonernas Zoologi
    Spelledarskärmen & Hotel Hote
    Spelarboken (Samlingsbok med Spelarbok 1-4)
    Spelarbok 1 - Härskaren och Ättlingen
    Spelarbok 2 - Rebellen och Överlevaren
    Spelarbok 3 - Väktaren och Vidundret
    Spelarbok 4 - Tjänaren och Underverket
    Vid Regnbådens Slut
    Pirit - Den Innersta Kretsen
    Nordholmia - Kaisers Testamente
    Hindenburg - Min Älskade
    Kalabaliken i Karle
    Göborg - Encyklopedistens Klagan
    Österhavets Otämjda Riken
    Ulviriket - Det Eviga Kriget
    Ulvriket - Den Längsta Marchen

Vill man införskaffa samtliga moduler så får man lägga många tusenlappar, skulle tippa på ett snittpris på 5-600:-/styck. Några går för 200-300 medan en del går för 2000(!) på Tradden.

// G

Ändrad av Galten75 den 11:48:51 23-03-2013

• Sida

av 2 First / Last

föregående
logga in för att svara