Michael Jackson: The Experience

Ubisoft låter vem som helst bli popens konung

Tokyo Game Show fick Eurogamer.se en privat uppvisning av Ubisofts kommande spel med Michael Jackson i huvudrollen. Eftersom undertecknad både är ett gammalt Michael Jackson-fan, och dessutom gillar musikspel i allmänhet, såg jag fram emot att ta del av vad Ubisoft hade kokat ihop.

Michael Jackson: The Experience använder sig av Ubisofts teknik för spelarprojicering som följer spelarens rörelser. Wii-versionen (som vi fick ta del av) får stöd för upp till fyra samtidiga spelare som kan hoppa in och ut ur spelet oberoende av varandra.

"Tanken är att det här ska vara ett musikspel som vem som helst ska kunna ta del av. Mindre erfarna spelare får ta på sig rollen som en av bakgrundsdansarna, medan mer avancerade spelare får axla rollen som Michael", berättar Felicia Williams, varumärkesansvarig hos Ubisoft.

Trots att spelet i första hand verkar rikta sig till en publik som sällan spelar, måste jag dock medge att jag till en början inte är helt på det klara med hur upplägget fungerar. Bollar med siluetter föreställandes poser rullar längs med bildskärmen, och när de når skärmens överkant ska spelaren utföra just den posen. Men det faktum att spelet bara använder sig av en Wiimote gjorde mig fundersam över kring med vilken precision dansandet kan betygsättas.

Uppenbarligen känner Wiimoten av huruvida spelaren rör sig i takt med musiken eller inte, men hur exakt den klarar av att läsa av spelarens kroppsrörelser exakt vågar jag bara spekulera i (det är en kraftigt regisserad uppvisning /red. anm.). Det är dock uppenbart att det är Michael Jacksons egna rörelser som legat till grund för hur spelaren ska röra sig i spelet. Till och med den karakteristiska moonwalken finns med. Enligt Felicia har riktiga koreografer varit med i utvecklingsarbetet.

PlayStation 3-versionen får stöd för Move, och Xbox 360-versionen för Kinect, där kameran används för att importera spelarens fotografi in i spelet. Ytterliga detaljer av de övriga versionerna var ganska knapphändiga, men enligt Felicia fungerar de "på ett totalt annorlunda sätt". Hon berättar även att spelaren får sjunga i de versionerna av spelet. I PS3-varianten finns det ett renodlat karaokeläge, medan spelaren i 360-versionen får möjlighet att göra "full performance", dvs. dansa och sjunga på samma gång. I Wii-versionen visas visserligen texterna till låtarna samtidigt som man spelar, men spelet håller inte koll på huruvida den som spelar faktiskt sjunger med eller inte.

Musiken kommer inte bara från hans solokarriär, utan ni kan även räkna med låtar från diverse duetter och givetvis Jackson 5.

Felicia berättar också att spelet bjuder på en dansskola, där koreografer lär spelaren hur några av Michael Jacksons mest berömda danser. Men när jag frågar om det är ett extra spelläge så förklarar hon att så inte är fallet, utan dansskolan är bara renodlat videomaterial som stoppats in som en bonus.

Under GamesCom avslöjade Felicia för Jonas Aronsson att Ubisoft inte kommer att nöja sig med bara ett Michael Jackson-spel, utan att de faktiskt har köpt licensen för hans namn. Hon ville inte säga något mer om det, men vi kan helt klart förvänta oss framtida utannonseringar för konsolspel.

Vi fick även testa Nintendo DS-versionen av spelet, som påminde väldigt mycket om mitt favoritspel Ouendan (Elite Beat Agents i väst), där spelaren ska peka på numrerade bollar i takt med musiken. Faktum är att Ubisofts spel lånade upplägget till punkt och pricka, med såväl polygonbaserade karaktärer på den övre bildskärmen som de spelmoment där spelaren så snabbt som möjligt ska snurra med pennan över skärmen. Fans av Ouendan och Michael Jackson lär uppskatta spelet, men huruvida iNiS (som utvecklade Ouendan) blir lika förtjusta låter jag vara osagt.

Michael Jackson: The Experience släpps till PSP, DS och Wii den 25 november. PS3 och Xbox 360 får sina versioner under första kvartalet 2011.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Said Karlsson

Said Karlsson

Japankorrespondent

Said är inte bara Japankorrespondent åt Eurogamer.se, utan även åt Sydsvenskan och RES. När han inte tar snygga foton pluggar han japanska och spelar på sitt alldeles eget rytmactionspel till iOS-plattformarna.

Relaterat material

Recension: Obscuritas

Alex har kämpat sig igenom tysk skräckis. Plågades han av skräck eller tristess? Svaret finner ni här.

RekommenderatRecension: Just Cause 3

Solstolar och explosioner.

Square Enix på E3, live

Klockan 18.00 drar Nintendos presskonferens igång. Vi på redaktionen streamar konferensen och kommenterar den i vår live-chatt som du hittar nedan. Häng gärna med!

RekommenderatRecension: Far Cry Primal

Tillbaka till stenåldern.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading