Bloggen Kotaku har under den gångna veckan haft sin PC Week, där de uppmärksammat plattformen jag och många andra gillar allra, allra mest. I denna skara kan vi nu inkludera Ken Levine, som skrev en gästkrönika hos just Kotaku om framtiden för spel, där han valde att fokusera på just PC.

Anledningen till det är att Levine säger att de nya idéerna dyker upp just på PC, och det är där vi hittar innovationen. Levine säger att han själv inte vet vad framtiden för PC-spel är, men att det är där vi kommer att hitta nästa Minecraft, Steam eller DOTA.

Detta på grund av att PC inte har några mellanhänder, nej-sägare eller PR-människor. Levine säger dock att de flesta av idéerna är värdelösa just på grund av detta, men ibland gräver utvecklarna guld på grund av att det inte finns några inträdeskrav eller begränsningar.

Själv är jag benägen till att hålla med Levine, och det är också just därför jag älskar plattformen så mycket - förutom att spel alltid gör sig bäst i hög upplösning och hög skärmuppdatering, såklart. Det är när det inte finns några gränser som magin uppstår, och det ger också mer ekonomisk frihet för utvecklare när mellanhänderna elimineras.

Gällande framtiden för PC-spel tror jag att mindre spel utvecklade av färre personer kommer fortsätta göra succé, och att så kallad freemium i både MMOs och andra genrer kommer fortsätta att utvecklas.

För att återigen ta upp Minecraft (det kommer snart en artikel om detta fenomen) så är runt 60 % av spelarna gratisspelare, men mer och mer går över till den betalda varianten då den ger nyare versioner och mer funktionalitet. När skaparen Notch bestämde sig för att göra spelet gratis för en helg när hans registreringsservrar gått ner, drog han in omkring 2,4 miljoner kronor på en enda dag då servrarna gick upp igen.

För spel med lite högre budget och från större utgivare kommer konsolportarna att fortsätta att komma, där de allra flesta är av bra kvalité - så länge de går att tjäna pengar på. Hur som helst ser framtiden ljus ut för PC-spelandet, och ryktet om dess död är kraftigt överdriven.

Håller du med Levine? Vad tror du om PC-spelandets framtid?

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Christian Rydberg

Christian Rydberg

Contributor