Tom Francis, som skriver för brittiska PC Gamer, hittade på en regel för sig själv när han spelade Minecraft.

Så fort han dog fick han inte fortsätta att spela i samma värld längre. Det inspirerade spelets skapare och huvudsakliga utvecklare, Notch, till att lägga in ett hardcoreläge i vilket du inte får fortsätta spela när du väl dött.

''Jag ska definitivt lägga till ett hardcoreläge där döden innebär att världen förstörs'', skrev Notch på Twitter och la även till en tanke om flerspelarläget: ''Jag vet inte riktigt hur det skulle fungera i flerspelarläget - kanske kan man bli portad från servern medan den återställer sig''.

Ett oerhört jobbigt sätt att spela Minecraft om du spelar mig - men för den som vill ha mer utmaning i sitt utforskande är det nog ett välkommet inslag.

Tilltaget ger dock upphov till en intressant metafysisk fråga. Bör döden vara lika obarmhärtig och oförlåtande i spel som den är i verkligheten?

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)