I och med att vi inväntar nyårsfestligheterna och det inte släpps särskilt många nyheter i spelvärlden så sammanfattar vi 2010 och laddar inför vad som ser ut att bli ett fantastiskt 2011.

Redaktionen på Eurogamer.se har gått samman och listat några av de viktigaste sakerna som hänt, med kategorierna Årets största överraskning, Årets bästa uppföljare, Årets största besvikelse, Årets spel, Bästa trenden för 2011 och 2011 års mest spännande spel.

Idag: Årets bästa uppföljare

Jimmy Wilhelmsson:

Donkey Kong Country Returns. För ett år sedan visste vi inte ens om att apan skulle komma tillbaka i sin gamla spelserie. Vi visste heller inte att det skulle dyka upp redan ett halvår efter avslöjandet på sommarens E3-mässa. Det vi däremot anade, eftersom Nintendos titlar generellt sett håller hög klass, var att en uppföljare till Donkey Kong Country måste vara något alldeles extra. En del sade sig ha problem med kontrollen och ville inte sitta och skaka den för att rulla eller slå i marken men det tycker jag är lite gnälliga kommentarer till det första recensionsspel jag någonsin gett full pott.

Christian Rydberg:

Mass Effect 2 gjorde precis det en bra uppföljare ska göra: ta bort allting som var dåligt med föregångaren och se till att addera nyheter fräschar upp. Originalet präglades av ett halvtrist stridssystem som inte riktigt visste om det var ett rollspel eller actionspel, vilket Mass Effect 2 såg till att fixa då BioWare såg till att göra striderna mycket snabbare, enklare och mer utmanande. Handlingen och spelets uppbyggnad var också klart förbättrade, och jag ser fram emot hur seriens avslutande del Mass Effect 3 kan utveckla detta ytterligare.

Markus Thulin:

Fallout: New Vegas. Allting som gjorde Fallout 3 till det bästa spelet någonsin alla kategorier har gjorts igen. Inte så mycket har ändrats grafiskt och utseendemässigt, men det är inte alltid en nackdel. Man känner igen sig i det mesta redan när man tar steget ut från sjukstugan, och sen rullar det bara på. Ett fantastiskt spel, och efter ett antal omplåstringar är det till och med en aspirant på titeln: årets spel.

Mikael Åkesson:

Battlefield: Bad Company 2 - Svårt att motivera ett annat spel då jag har denna titel bland mina topp tre. DICE visar vart skåpet ska stå med det utmärkta flerspelarläget och matiga nedladdningsbara paket till detta, framför allt med den nya Vietnam-expansionen.

Gabriel Johansson:

Super Mario Galaxy 2 - Nintendo och deras huvudmaskot i sitt esse. Efter det lite trötta New Super Mario Bros Wii så återvänder Mario i 3D och all fantasi, kreativitet och skaparlusta som verkar ha skurits bort från förstnämnda spel har fått plats här och skapar ett koncentrat av fri fantasi och sann spelglädje.

Linus Josephson:

Bioshock 2. Att skapa en perfekt uppföljare handlar om en balans, att inte gå ifrån grundkonceptet samtidigt som man måste förfina och utveckla det. Bioshock 2 lyckades galant med detta genom att introducera de skräckinjagande Big Sisters, en ny strålande handling samt en mer finputsad spelmekanik. Rapture har aldrig varit mer spännande.

Mathias Holmberg:

Mass Effect 2 - Som uppföljare gjorde Mass Effect 2 väldigt många rätt och få fel. Det hela kändes fräscht, men fortfarande som Mass Effec. En rad spelmässiga brister från originalet fixades i uppföljaren - brister som man inte ens hade uppfattat om man inte hade spelat Mass Effect 2 och upplevt skillnaden. Samtidigt presenterades många nya funktioner som gör det väldigt svårt att gå tillbaka till originalet idag.

Robert Johansson:

Starcraft II: Wings of Liberty: Det krävdes 12 år och födelsen av världens största MMORPG för att Blizzard skulle orka spotta ur sig Starcraft 2. Uppföljaren till den stora rymdsagan från 1998 om ett ett gäng bråkiga kolonister visade sig bli lika varmt mottagen som orginalet. Det är nu bara en tidsfråga innan vi ser koreanerna bygga skala 1:1-modeller av byggnaderna och fordonen för att slutligen integrera dem i deras redan Starcraft-tokiga land. Nord ska nog börja spana efter Battlecruisers.

Jonas Aronsson:

I och med att jag anser att Battlefield: Bad Company 2 är årets bästa spel känns det ganska logiskt att detta också är årets bästa uppföljare. Åter igen, bara onlineläget förtjänar en elva i betyg.

Toby Lee:

Shin Megami Tensei: Persona 3 Portable. Det har visserligen inte släppts här i Sverige än, men Atlus bärbara version av Persona 3 är så bra att den har en given plats i min PSP. Här finns allt som gjorde spelet så beroendeframkallande, och dessutom har innehållet anpassats för bärbart bruk med snabbnavigering och ett tempo som aldrig släpper taget. Måtte det komma till Europa snart, för det här är årets absolut bästa PSP-spel.

Vilket spel tyckte du var årets bästa uppföljare?

Kom tillbaka imorgon för nästa del!

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (5)

About the author

Eurogamer.se

Eurogamer.se

Contributor