I och med att vi inväntar nyårsfestligheterna och det inte släpps särskilt många nyheter i spelvärlden så sammanfattar vi 2010 och laddar inför vad som ser ut att bli ett fantastiskt 2011.

Redaktionen på Eurogamer.se har gått samman och listat några av de viktigaste sakerna som hänt, med kategorierna Årets största överraskning, Årets bästa uppföljare, Årets största besvikelse, Årets spel, Bästa trenden för 2011 och 2011 års mest spännande spel.

Idag: Årets största besvikelse.

Christian Rydberg:

Mafia II. Originalet Mafia kom 2003, och jag sålde faktiskt mitt PlayStation 2 för att ha råd med ett nytt grafikkort för att kunna se spelet i all dess underbara skönhet. Det var också helt fantastiskt, som ett seriöst GTA med en av spelvärldens även idag bästa handling. Märk då min besvikelse när jag upptäckte att Mafia 2 i princip var originalet i ny skrud, och till råga på allt med alla de numer totalt förlegade system som var moderna för sju år sedan. Det var som att ingenting hade hänt, och med ett kort enspelarläge som gick på räls från a till b fanns det inte så mycket att glädjas över. Tyvärr, kan jag bara säga, då det hade potential att bli precis hur bra som helst.

Markus Thulin:

Buggar! Så här sent på året har jag lagt fantastiskt många timmar på storspelen Fallout: New Vegas och Call of Duty: Black Ops, och även om jag hör till de spelare som har klarat mig bra ifrån de allra värsta typen av buggar så märker man dock av en del fel. Har hetsen att få ut spel i tid gått ut över spelbarheten? Vissa spel går minsann inte att spela innan de blivit omplåstrade en 2-3 gånger.

Jonas Aronsson:

Jag förstod redan från början att pro-instrumenten till Rock Band 3 skulle vara dyrare än de nuvarande, men att det skulle bli ett så pass högt pris trodde jag aldrig. Om du ska köpa de tre instrumenten får du pröjsa över 3 500 kronor, och då ingår inte ens själva spelet. Ouch!

Mikael Åkesson:

PlayStation Plus - Tjänsten som fortsätter att inte leverera någonting som motiverar den extra kostnaden.

Gabriel Johansson:

Spel som Dark Void och Lost Planet 2 var besvikelser, men de kan inte mäta sig med Mafia II. Jag längtade så efter denna fantastiska gangstervärld och så landade ett spel vars speluppbyggnad hörde hemma på 90-talet snarare än år 2010, en taxisimulator med några skjutinslag som lovade runt men höll tunt.

Jimmy Wilhelmsson:

Kinect och Move. Naivt kanske, men jag trodde Microsoft och Sony skulle ha lärt sig av Nintendos små och få misstag när de lanserade Wii för fyra år sedan. Bland annat tänkte vi att Kinect och Move skulle komma till en helt ny räcka spel som skulle utnyttja kroppen som kontroll på helt nya och fantastiska vis. Men belackarna - som menar att standardiserad hårdvara som inte följer med vid konsollanseringen heller inte slår - kanske får rätt igen; jag ser nämligen bara de vanliga dans-, sport- och partyspelen vi spelat tusen gånger och som plockas fram till i genomsnitt 4,5 förfester per år. För mig är Kinect/Move med några dagar kvar av 2010 redan dött, tjatigt och dessutom bökigt att plocka fram.

Kristoffer Nyrén:

Final Fantasy XIV.Att utmana spel som Cataclysm med en produkt som knappt är klar för en öppen beta känns bara korkat, och hur FFXIV ens kom igenom någon som helst kvalitetskontroll får förbli årets största gåta.

Robert Johansson:

Medal of Honor: EA gjorde ett helhjärtat försök att återuppliva sin gamla spelserie Medal of Honor och hänga på den moderna krigsföringstrend som nu råder. De gick så långt att de till och med tog hjälp av DICE för att designa flerspelar-delen. Spelet blev hypat till skyarna och media pratade om att talibanerna fick en närvaro i spelet. I slutändan blev allt ett enda stort "meh". Synd.

Toby Lee:

PlayStation Move. Sony höll först väldigt tyst om sin rörelsekänsliga manick, och sen när de väl släppte den så fanns det i princip inga roliga spel alls. Jag har spelat och recenserat en hel drös med Move-spel, och det är inte förrän nästa år med Killzone 3 som det börjar bli intressant. Tillbehöret säljer tydligen bra, men vad spelar det för roll när det är hur omständligt som helst att plocka fram och kalibrera det varje gång man ska spela. Kinect har åtminstone ett bra spel.

Linus Josephson:

Lost Planet 2. Jag som verkligen uppskattade det första Lost Planet var naturligtvis förväntansfull inför uppföljaren, som enligt utsago skulle vara större och bättre på samtliga punkter. Men när jag väl skulle sätta mig ner och skjuta några enorma Akrid-insekter, möttes jag av en sorglig soppa av lustiga designbeslut. Slutresultatet var ett okej spel som kunde kunde ha blivit så mycket mer.

Vilket spel tyckte du var årets största besvikelse?

Kom tillbaka imorgon för nästa del!


Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (5)

About the author

Eurogamer.se

Eurogamer.se

Contributor