Vi får ständigt höra om hur PC-spel håller på att dö - men det sker också ganska ofta att dessa negativa röster tystas ner av överraskande resultat.

PC Gaming Alliance gick under gårdagen ut med att vinsten för PC-spel globalt ökat med 19 procent under 2010. Kina står ensamt för en femtedel av marknaden men europeiska och amerikanska marknader fortsatte också uppåt, mycket tack vare en stark digital försäljning.

Än mer imponerande är att inget område i världen visade på någon nedgång, vilket begraver myten om PC-spelandets nära förestående bortgång. Tyvärr redovisar inte PCGA exakt hur de fått fram data gällande Steam som med sina 30 miljoner kunder har ett järngrepp om formatet men som vanligtvis inte redovisar sin ekonomi - och det får därför antas att PCGA uppskattat siffran.

Positiva nyheter en dag som denna då demot av Crysis 2 äntligen släpptes till PC - med aim assist, motion blur som inte går att stänga av, mouse smoothing som inte går att stänga av, inga grafikinställningar förutom tre generella nivåer, låsta konfigurationsfiler, trasig serverbläddrare, massiva serverproblem, ingen rekyl och slutligen extremt snälla hitboxes - puh. Kort sagt visar det sig att Crytek inte alls hållt sina löften.

Jag är fortsatt positiv till att PC kommer att kvarstå ända fram till dagen då vi alla streamar vårt spelande från valfri maskin - och det verkar ju som att siffrorna tyder på detsamma. Samtidigt är det mycket tråkigt när flerformattitlar i princip alltid kommer ut sist till PC och behandlas som - rent ut sagt - skit.

Det har vi sett mycket av den senaste tiden med nämnda Crysis 2 - men även Bulletstorm som är låst till 62 bilder i sekunden och har mouse smoothing och inte fungerar på en hel del datorer men även Dead Space 2 som inte får något DLC och så vidare.

Förhoppningsvis kan en organisation som PC Gaming Alliance på allvar visa att PC är ett format att räkna med även ekonomiskt och att det inte alls bara är pirater som spelar. Rätt väg att gå är inte att strunta i portningarna av flerformattitlarna och frågan är om det inte nästan alltid är lättare att utgå från PC för att porta till konsolerna likt DICE gör med Battlefield 3 och CD Projekt Red med The Witcher 2. Det beror ju förstås på hur mycket jobb det är att få spelen att fungera på konsoler (i fallet BF3 är det tydligen mycket) och hur mycket tid man är villig att lägga.

Men - en sak är säker - och det är att PC-spelare stödjer de som stödjer formatet närmast fanatiskt. Det kommer visa sig tydligt i försäljningssiffror av Crysis 2 gentemot Crysis och senare under året då Battlefield 3 släpps.

Frågan är också vad du tycker, kära läsare? Vad tror du om formatets framtid - och vad säger dessa siffror dig?

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (5)

About the author

Christian Rydberg

Christian Rydberg

Contributor