AMD:s utvecklingschef för grafikkortsdelen i företaget, Richard Huddy, har sagt i en artikel på bit-tech.net att "det ofta är tio gånger så mycket kraft i ett modernt grafikkort till en PC än vad det är i en Xbox 360 eller Playstation 3, men ändå ser inte spelen till PC tio gånger så bättre ut".

Han menar själv att en av anledningarna är att DirectX är i vägen för utvecklarna. Att de hämmas i sin innovation då de måste använda ett standard-API för att programmera sina spel. Givetvis ger DirectX även många fördelar som att spelen exempelvis går att köra på en mängd olika plattformar.

Men genom att programmera direkt mot hårdvaran istället kan man klämma ut mer grafisk prestanda ur spelen. Samtidigt blir det betydligt mer testande för spelföretagen på en mängd olika plattformar för att det skall fungera så buggfritt som möjligt. Men som Richard även nämner är det här inte något som passar alla spelföretag.

Så frågan är till slut - hur snyggt hade Crysis 2 egentligen kunnat se ut om Crytek inte arbetat mot DirectX? Bara tanken får det att vattnas i munnen på mig.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (4)

About the author

Roberth Läckström

Roberth Läckström

Skribent

Har spelat sedan Vic-20:s glansdagar och anser att Benefactor är DICE:s bästa spel hittills, utan någon som helst konkurrens.