Alice: Madness Returns

Tillbaka till underlandet

Alice springer genom stålkorridorerna, vinden viner genom hennes hår och piskar det mot henne ansikte som om det lever ett eget liv. Och bara tjugo meter bort breder den svavelgula himlen ut sig.

Tänk vad fort tiden går.

Det är nog något alla kan hålla med om, i synnerhet i detta fall. Jag befinner mig på Electronic Arts presentation av sina vårspel i London, och det har gått över ett halvår sedan jag fick se en ytterst tidig och oslipad version av uppföljaren Alice: Madness Returns på Tokyo Game Show 2010. Fast det är ju bara en loska i havet för både utvecklaren och spelets huvudperson.

Elva år har gått sedan American McGee's Alice släpptes till PC, och lika lång tid har förflutit i spelet. Stackars Alice mår inte så bra, och hennes interna underland har infekterats av illvilliga varelser som vill henne illa.

Så Alice bestämmer sig för att leta reda på den galne hattmakaren och få en del svar på sina frågor, och det är denna inledande bana jag har spelat. Denna uppföljare är ett actionäventyr i tredjepersonsperspektiv med lite problemlösning, men fokus ska ligga mer på stämningen, berättelsen och strider.

Det var främst striderna som hamnade i fokus under förhandstestet, men som tur var kändes de rätt gedigna. Alice har en handfull vapen till sitt förfogande; en maskingevärsliknande pepparkvarn, en löparformad lie, kaninbomber och tekannegranatkastaren. De må se exotiska ut, men deras funktioner är uppenbara.

Målet går att låsa mot vissa fiender och sedan avfyra ens te- eller pepparsalvor mot de bestickformade vättarna, och de flesta andra kan nedläggas med diverse närstridsvapen. Spelmekaniskt känns det väldigt likt många andra plattformsspel, och actioninslagen känns igen oavsett om det rör sig om striderna mot bestickvättarna eller det spindelliknande tekannemonstret i slutet av nivån.

Det är främst designen som har fått Alice: Madness Returns att sticka ut från mängden. Utöver den snygga paletten som går i blått, lila, rött och svart bjuds det även på en snygg och passande gotisk design, men även här märks det att tiden har hunnit ikapp Alice litet grand, allra främst med tanke på Tim Burtons Alice i Underlandet-film som släpptes för cirka ett år sedan.

Därför hoppas jag att Spicy Horse har lagt ned gott om arbete på själva grundberättelsen och sagan om den unga damens mentala ohälsa, och av intervjun att döma med herr McGee kan så vara fallet. Missa inte den.

Vi får se hur det slutar den 16 juni när Alice: Madness Unleashed släpps till PC, Xbox 360 och PlayStation 3.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Toby Lee

Toby Lee

Contributor

Relaterat material

FeatureAndréas krönika #8: Vad vill du se på Eurogamer Sverige?

För att Eurogamer Sverige ska bli bättre behövs din åsikt.

FeatureHär är det bästa från årets GDC

Lucas plockar ut godbitarna från mässan.

FeatureDärför ska du vara taggad på Quantum Break

Vi berättar anledningarna till varför du ska hålla koll på Remedys kommande tredjepersonsskjutare.

Fallout 4: fusk och konsolkommandon

Alla kända konsolkommandon för PC-versionen av spelet.

Recension: Resident Evil: Revelations 2

Alex har som vanligt köttat ner zombie-horder. Börjar han ledsna?

Andra saker på sidan...

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading