Om vi ska vara extremt generaliserade finns det två slags rollspel på konsol och dator; det västerländska och det japanska - här i väst benämnda som rpg och jrpg.

Det japanska rollspelet har inte förändrats särskilt mycket genom åren och jag ser fortfarande grundelementen från till exempel Phantasy Star - som jag spelade på Sega Master System någon gång för länge sedan - i dagens rollspel från den uppåtgående solens land.

I dessa spel blir ofta den unga protagonisten illa behandlad av antagonisten men lyckas fly, träffar krigaren, trollkarlen och det intelligenta djuret/hybriden. Antagonisten visar sig så gott som alltid vara manipulerad av en ännu högre och ondare kraft som till slut förintas efter timmar av monsterslakt för att komma upp i rätt nivå. Och så slutar det; nu såväl som på 80-talet.

När det gäller det västerländska rollspelet har dock utvecklingen varit annorlunda.

1
Några klassiska svenska rollspel från Target Games som startade sin resa år 1980.

Jag har hängt med sedan mitten av 80-talet och har förutom tv- och datorspel sysslat en hel del med traditionella rollspel som spelas med penna, papper och träningar - spel som Drakar och Demoner, Mutant och Kult med sina tjocka regelböcker innehållandes tabeller och staplar för allt och ingenting. Detta var under en lång tid min definition av västerländska rollspel.

När det kommer till rollspel på dator började allt för mig med SSI:s rollspel baserade på Advanced Dungeons & Dragons, vilka till en början inte var helt lätta att förstå sig på för en ung spelare. Men i och med titlar som Dungeon Master och Eye of the Beholder började en era av tunga men relativt användarvänliga rollspel ta sin form.

1997 släppte Interplay det legendariska Fallout och storhetstiden för rollspel av den gamla skolan fick sin början med isometrisk vy av världen, turordningsbaserade strider, långa dialoger med flera val och öppna världar. Samma år släppte även Blizzard första delen av Diablo-serien som blev något av en motpol till de tyngre rollspelen med sin mer actionbetonade och lättillgängliga spelstil.

Året efter fick vi även se Fallout 2 - men det som verkligen kom att påverka rollspelens popularitet det året var ett spel skapat av ett litet företag som heter BioWare; du kanske hört talas om dem? Spelet jag pratar om är givetvis Baldur's Gate som även det bygger på det ursprungliga regelverket från Advanced Dungeons & Dragons.

2

Det som gjorde Baldur's Gate speciellt bra var hur de lyckades baka in det tunga regelverket och samtidigt göra alltihop användarvänligt utan att förlora djupet. Lägg därtill att spelvärlden och grundberättelsen är massiv med mängder av sidouppdrag och minnesvärda karaktärer. Vem minns inte Minsc och hans stridshamster Boo, barndomsvännen och tjuven Imoen, det gifta paret Khalid och Jaheira samt den galna magikern Xzar. Alla dessa karaktärer var väl uppbyggda och hade en ofta en lång bakgrundshistoria, vilket fick oss att bli engagerade i vad som hände våra kamrater.

Det är inte fel att säga att Baldur's Gate släppte lös en flodvåg och de efterföljande åren fick vi flera hyllade rollspels från bland annat BioWare. Titlar som Planescape Torment, Icewind Dale, Nevervinter Nights och givetvis uppföljaren Baldur's Gate II: Shadows of Amn fick oss att spendera tid och pengar på rollspel som aldrig förr. Baldur's Gate II räknar jag - och många med mig - som ett av de bästa rollspelen genom tiderna.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (8)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.