Tar statistik död på spelglädjen?

Vad bevisar siffrorna egentligen?

I dagens spel förs statistik över allt och alla och du kommer inte ifrån det.

Har du satt en kula i huvudet på en person i Call of Duty finns det en siffra som representerar detta i en databas någonstans. Har du ramlat ned från en plattform och dött finns det uppgifter om hur långt du föll på en server i en mörk datahall någonstans på okänd ort. Och eldar du upp murlocs i Word of Warcraft kommer du att förföljas av siffran som visar hur mycket skada du gör per sekund. Alltid lika kul att titta på, eller?

Ni känner säkert igen Mark Twains talesätt kring "lögn, förbannad lögn och statistik" och detta återspeglas även i spelens statistik där en del siffror kan bli direkt missvisande. Jag tänker nog först och främst på Kill/Death-ration samt liknande siffror som visar hur "duktig" en spelare är. Siffran visar helt enkelt hur ofta någon blivit dödad i förhållande till hur många de själva dödat, varken mer eller mindre.

Detta funkade alldeles utmärkt i gamla spel där det endast fanns ett spelsätt. Skjuta eller skjutas - inget mellanting. Antingen dödade du din motståndare eller så dödade han/hon dig. Idag har de flesta skjutspel flera olika klasser med distinkt annorlunda uppgifter. Den vanlige soldaten längst fram vid fronten får ofta ta mest stryk men har även större chans att plocka flera motståndare.

1
Varför dela ut plåster och luktsalt när man kan peppra fienden full av hål?

Fältläkaren eller ingenjören kanske inte har samma framträdande roll men kan göra mycket för striden som helhet och får nuförtiden ofta poäng för att göra det den ska. Trots att du numera oftast får poäng för annat än att ta livet av en motståndare har supportklasser en tendens att hamna i en situation där det i statistiken kan se ut som om de åker på däng oftare än de själva delar ut en burk med stjärtspark.

I förlängningen bidrar detta till att du ser dessa klasser strunta i sina roller och agerar frontsoldat bara för att inte se dåliga ut på pappret.

De allra flesta verkar tittar på K/D-ration och ignorerar de mer obskyra siffrorna som faktiskt visar nyttan av rollen. I sin tur kan detta leda till att folk undviker spelstilar de egentligen kanske vill spela, eller i värsta fall till och med undviker att spela online överhuvudtaget, av rädsla för att inte vara tillräckligt bra i andras ögon.

Jag kan faktiskt dra egna paralleller i min roll som spelrecensent. Även om jag spelat många spel genom tiderna har jag få titlar jag spelat tillräckligt mycket för att klassa mig som riktigt bra på. Jag har inga problem att ta upp kontrollen och lira ett skjutspel online men jag vet också att jag kommer att åka på rejält med smisk innan jag satt mig in i det aktuella spelets flerspelarlägen och lärt mig banornas upplägg.

När min K/D-ratio så smått börjar hyfsa till sig är det dags att byta till nästa spel att recensera och det är dags att rasa ner på botten igen. I vardagsrummets mörker kan tvivlet ibland visa sitt fula nylle och jag börjar ifrågasätta min spelförmåga.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (4)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.

Relaterat material

FeatureTrailern - spelvärldens samhällsfara nummer ett?

Alex om ständigt krossade förväntningar i spelvärlden.

FeatureThrowback Thursday: Eternal Sonata

Så mycket mer än bara ett spel.

FeatureThe Witcher III: En värld utan kompromisser

Adam har fått chanen att intervjua Witcher-teamet om spelvärlden i deras efterlängtade rollspel.

Tävling: Vinn massor av Fallout-prylar

Prylar och loot - vi tävlar ut ett härligt Fallout-paket.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading