Uncharted 3: Drake's Deception är utan tvekan en av höstens största titlar till PlayStation 3 och Sony vilket gjorde att kön för att testa spelet under E3 var lång.

Jag fick dock flera tillfällen att testa flerspelarläget under mässan. Det första tillfället blev direkt efter Sonys presskonferens då de öppnade upp hela kulissen för att lämna plats åt flera spelmontrar.

Det andra tillfället var på Sonys egna interna lilla möteslokal där pressrepresentanter fick testa flera av de stora exklusiva spelen företaget har på gång. Där hoppade jag in och spelade mot både Sonys personal och andra besökare under bättre delen av en timme.

Vi fick spela Team Deathmatch på två kartor. Den inledande kartan kändes rätt klassiskt Uncharted och utspelade sig i en djungelruin i något tropiskt land. Initialt såg jag ingen direkt skillnad mot hur det såg ut i förra delen av serien men efter ett tag påpekade en Sony-representant som stod och tittade att jag hade samlat på mig skatter för uppgraderingar.

Till och från öppnas en av de skattkistor som finns utspridda på kartan. Den som först tar sig dit och hämtar upp skatten får ett radiomeddelande om att det finns en uppgradering att utnyttja. I denna version av demot var den enda uppgraderingen en klustergranat. Aktiverar du den blir din nästa handgranat en bomb med flera explosioner på en större yta. Det är mycket användbart i kniviga situationer mot flera motståndare.

Jag har inte fått någon information om det kommer att finnas andra uppgraderingar, men jag skulle inte bli överraskad om vi kommer att få se många fler i den slutgiltiga versionen.

Dessa skatter tillför även en liten taktisk möjlighet. Antingen tar du den till dig själv eller så lurpassar du på motståndarna som säkerligen kommer att dras till den på samma sätt. Detta gör att striderna till och från kommer att centreras runt dessa platser.

Den andra banan var lite annorlunda och roligt uppbyggd. Den börjar med att ett lag startar ombord på ett flygplan på väg att lyfta. Det andra laget startar på ett antal lastbilar som hela tiden förflyttar sig runt den utfällda rampen bak på planet. Ni tvingas därmed konstant att röra er mellan lastbilarna och själva planet.

Det hela blir en hektisk situation då du måste ha koll på både motståndarna och hur de olika fordonen förflyttar sig för att inte hoppa till en neslig och säker död. Det är kaotiskt men också riktigt underhållande. Denna karta, som för övrigt heter "Drake on a Plane" om jag inte missuppfattade det hela, är i två delar och efter den inledande flygplanssektionen befinner sig de två lagen på en flygplats där de får tampas mot varandra under lite mer normala förhållanden.

Utöver det jag nämnt ovan tycker jag inte att det är någon större skillnad från de lägena vi såg i Uncharted 2: Among Thieves. Kontrollen är exakt densamma som i föregångaren, och det gäller även några av de lite irriterade delarna. Din karaktär har fortfarande lite svårt att hamna i rätt position under hektiska situationer. Flera gånger gjorde min figur ett dyk istället för att ställa sig i skydd, viket inte är helt idealiskt i eldstrid.

Men intrycket som helhet är dock positivt och gillade du flerspelarläget i Uncharted 2 kan jag säga att du antagligen inte behöver oroa dig. Litar du inte på mig får du ställa upp i det betatest som startas senare i år eller vänta tills dess Uncharted 3: Drake's Deception släpps till PlayStation 3 i november.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.