Eurogamers utsända (Toby, Jonas och Mikael) är ju i Los Angeles på E3 2011 - världens viktigaste spelmässa. Här kommer en kort sammanfattning av deras upplevelser på mässan. Denna gång täcker de den sista mässdagen på onsdagen.

Mikael Åkesson

Så var det då slut. Onsdagen var klart lugnare än den hektiska tisdagen och schemat innehöll lite mindre titlar samt ett besök på Bethesdas bås. Morgonen bestod av test av actionspelet Inversion, titt på japanska Binary Domain samt strategispelet End of Nations från Trion, skaparna av MMORGP:t Rift.

Samtliga dessa titlar var till en början sådana jag inte hade allt för mycket förhoppningar på. Det var med viss förvåning jag upptäckte att alla tre har potential att bli bra spel. De kanske inte kommer att bli några massiva succéer med flera miljoner sålda exemplar men det har kvaliteter som kan skapa en trogen skara fans.

Efter dessa tre titlar hade jag lite tid över och gick över till Electronic Arts för att testa Battlefield 3 samt titta på presentationen av Mass Effect 3. Battlefield 3 var precis vad jag hoppats på och kommer med största sannolikhet att leva upp till hajpen.

Bethesda bjöd på en stor genomgång av Elder Scrolls V: Skyrim samt Prey 2. Det var planerat en test av RAGE men de två första drog ut på tiden och när presentationen av Prey 2 var över stängde mässan för i år. Prey 2 fick dock står för den största överraskningen för min del under E3. Spelet har nu gått från att vara en obskyr prick i utkanten av min spelradar till att vara en stor blobb mitt i blickfånget.

Dagens kändis får bli, trots att jag inte hört talas om dem innan, gruppen We Are Heroes som har vunnit någon stor talangtävling här i USA. Stötte även på Daniel Kaiser från SpikeTV och Gametrailer.com under Skyrim-presentationen. Men det räknas knappt.

Jonas Aronsson

Mässgolvets allra sista dag fick inledas med brutalt snygga El Shaddai: Ascension of the Metatron, som får mig att längta ordentligt tills jag får sätta tänderna i en större förhandskod. Ibland är en bana helt enkelt inte tillräckligt.

Annars har dagen gått i treornas tecken med tanke på att jag fick se och spela UFC: Undisputed 3, Battlefield 3 och Call of Duty: Modern Warfare 3 inom loppet av bara några timmar. Bland andra höjdpunkter måste jag nämna att jag äntligen fick spela Batman: Arkham City, men skönast var ändå då jag fick avsluta dagen med en visning som erbjöd La-Z-Boy-fåtöljer - en gigantisk skillnad mot de sedvanliga plaststolarna som distributörerna och utvecklarna har att erbjuda.

Det kändes vemodigt att gå ut från LA Convention Center strax efter klockan 17 lokal tid. Toby kunde trösta sig med att det delades ut goda energisnacks till alla som lämnade området, men jag fällde en mental tår över att årets största spelhändelse gick över lika snabbt som jag hinner säga E3 Expo. Ses vi nästa år?

Toby Lee

Då var det över då. Dag tre startade snabbt med en macka och två stora energidrycker; sedan avverkades det ursvåra Dark Souls, följt av Anarchy Reigns och Resistance 3. Jag hade även sett fram emot att få intervjua Tim Schafer, men det visade sig att han redan lämnat mässan när jag kom till Warners monter på utsatt tid.

Men det fanns ingen tid att sura över det, så jag bestämde mig för att göra det bästa av situationen och drog till Sonys presslounge för att spela Uncharted: Golden Abyss och prata lite med en av spelets producenter. Efter det nalkades en snabb genomspelning av Square Enix 3DS-spel Heroes of Ruin.

Mässans sista inbokade möte bestod av en presentation av Gears of War 3, som hölls av självaste Cliff Bleszinski, men det var när jag tog en sista tur runt Microsofts monter precis vid stängning som mässans höjdpunkt uppenbarade sig. I ett hörn stod en spelenhet med Insanely Twisted Shadow Planets, som skapats av tecknarvirtuosen Michel Gagné.

Att det sedan visade sig att det var självaste herr Gagné som stod vid montern och presenterade spelet uppenbarades inte förrän efter en stund, men det var då jag blev alldeles fanboyig och inte riktigt visste vad jag skulle ta mig till. Spelet bjöd på tajta kontroller och läcker design, och släpps någon gång i juli under Xbox Lives Summer of Arcade. Förvänta er en recension nästa månad.

Smått mörbultad av den långa mässan begav jag mig till utgången. Nu väntade vara en sista natts arbete, följd av 20 timmars resande till Sverige.

Och nu är vi alla hemma igen. Glada, trötta och med tillräckligt med material för att ge er gott om läsning ett bra tag framöver.

Tack Los Angeles och E3. Och tack till er för att ni hållt oss sällskap här på Eurogamer.se under veckan som gått.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (5)

About the author

Eurogamer.se

Eurogamer.se

Contributor