Vad tycker du om den vita, plastiga designen som Wii U hade under E3-mässan? Låt oss hoppas att dina intryck var positiva, för Nintendo har berättat att designen troligtvis inte kommer att förändras mer innan releasen nästa år.

Det var Nintendo of Americas chef Reggie Fils-Aime som berättade detta under en intervju med VentureBeat, där han menade att både konsolens och kontrollens former och utseende i stort sett är helt färdigställda.

"Wii U-konsolens basenhet ser ut som en grövre version av Wii, medan den läsplatteliknande kontrollen har en stor pekskärm. Men den är inte alls som en iPad" menade Fils-Aime. "Vi var långt in i utvecklingen med Wii U innan tablet-datorerna föddes" fortsatte han samtidigt som han klargjorde att Wii U är allt annat än en iPad. Ett av argumenten till detta var att kontrollen måste befinna sig inom en viss räckvidd till basenheten för att kunna användas, samt att den inte har någon överintelligent processor i handkontrollen som renderar grafik och liknande utan låter basenheten sköta grovjobbet.

I samma intervju dök även frågan upp om det kommande Zeldaspelet Skyward Sword kommer att få en högupplöst konvertering till den nya konsolen, eller kanske släppas på bägge format simultant precis som föregångaren Twilight Princess gjorde till GameCube och Wii. Svaret blev dock ett stenhårt "nej", med motiveringen att "Legend of Zelda: Skyward Sword är utvecklat för att spelas med en Wii-kontroll".

En underlig motivering i mitt tycke då Wii U kommer att ha fullt stöd för Wiimoten tillsamans med vidareutvecklingen Wii Motion Plus som spelet använder sig av.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Kristoffer Nyrén

Kristoffer Nyrén

Skribent

Speltok från den stora ön i väst som just nu klädd i läderlappsdräkt varvar svettande i dansspel till Kinect med bilspel och galen japansk strategi.