När det pratas om Rockstar och arbetsförhållanden brukar det vara väldigt negativa saker som sägs om dem, men när det handlar om samarbetet med Team Bondi och dess hyllade deckarspel L.A. Noire är det snarare så att Rockstar är föredömet.

Två före detta anställda hos Bondi har pratat ut med vår systersajt Gamesindustry.biz, och mot löftet om att få vara anonyma har de avslöjat hur pass illa ställt det var hos dem under utvecklingen av spelet. Så pass att Rockstar sägs ha "förakt" mot dem.

Detta har resulterat i ett löfte om att Rockstar absolut inte vill sköta distributionen för deras nästa projekt.

"Jag har hört väldigt mycket om Rockstars förakt mot Team Bondi, och det har blivit väldigt tydligt att de inte ska distribuera Team Bondis nästa spel", säger vår anonyma källa.

Allt verkar handla om hur Brendan McNamara, regissör och manusförfattare för L.A. Noire, behandlade sina anställda.

"Team Bondi söker efter en ny distributör för deras nästa titel, men förhållandet med Rockstar har blivit allvarligt skadat. Brendan agerar som att L.A. Noires succé beror på hans vision, men jag tror att Rockstar är de som räddade projektet. De fortsatte att pumpa in pengar till L.A. Noire samtidigt som deras marknadsföring var fantastisk. Utan deras fortsatta stöd hade Team Bondi gått under för flera år sedan".

Utvecklarna var tydligen ombedda att jobba 110 timmar i veckan (!!!) i slutet, ofta utan övertidsersättning. Chefen McNamara var anklagad för att ha varit mycket elak mot sina anställda, samtidigt som 130 stycken har utelämnats från eftertexterna - en lista som ska innehålla samtliga personer som har bidragit till spelet.

Vår källa fortsätter. "Rockstar hjälpte också till med utvecklingen; deras producenter blev inflytelserika under de två sista åren av spelets utveckling, och körde över många beslut som togs av ledningen hos Team Bondi."

"Rockstar hjälpte även till att slussa in programmerare, animerare och många fler yrkesgrupper, då en del av konflikten mellan Team Bondi och Rockstar var distributörens frustration över regin, som till slut gjorde att Team Bondis ledning blev missnöjda över att Rockstar tog över massvis med kreativ kontroll."

Källan avslutar allt med att säga hur Rockstar faktiskt ville göra Team Bondi till en del av familjen, men ju mer de jobbade med dem, desto tydligare blev det att detta skulle vara en mycket dålig idé.

För den som vill veta mer om detta och även läsa de mejl som skickades mellan ledningen, utvecklarna och Rockstar, kan klicka vidare till Gamesindustry.biz. För att kunna läsa hela artikeln måste du bli medlem, vilket går mycket fort att ordna. Och tro mig, du vill inte missa detta.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (3)

Kommentarer (3)

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading

Relaterat material

L.A. Noire

På rätt sida av lagen

Spelkonserten Score kommer till Dalarna

Boka den 18 och 19 januari i Djurås respektive Falun

Whore of the Orient släpps inte förrän 2015

Lång väntan på L.A. Noire-skaparens nya

Rockstar ger ut Rockstar Games Collection

En bunt spel med stjärna i kanten

FeatureEurogamer.se lägger ner - tack för att du läste

Vi har kommit till vägens ände. Nu vänder vi blad.