Ubisofts verkställande direktör av produktionstjänster vid firmans Monstrealstudio är av den åsikten att artificiell intelligens blir det stora teknologiska steget som kommer tas med nästa generations spelkonsoler.

Enligt Yves Jacquier kommer inte nästa generations konsoler fokusera främst på grafikhårdvara tack vare att Wii bevisade att bättre grafik inte nödvändigtvis säljer hårdvara.

- AI har alltid varit ett riktigt stridsfält, utmaningen är att om du ser en AI komma så har du misslyckats. Och det är ett problem vi måste komma över när vi skapar intrycket av felfria och realistiska världar, sa Yves till GI.biz.

Han fortsatte med att förklara hur grafik är bra mest i marknadsföringssyfte eftersom att du kan visa grafik men inte en AI. Men generellt sett förväntar han sig att bättre AI är nästa stora steg.

- Vår utmaning med Playstation 3 och Xbox är att vi är extremt begränsade i vad vi kan göra. Det är en stor utmaning för våra programmerare att förse spelaren med bra grafik, bra AI och bra ljud med en väldigt liten mängd minne och beräkningstid, sa Yves.

Men han tror inte att nästa generations konsoler kommer ha dessa begränsningar. Han säger att spel kanske kommer ha mer realistisk grafik och mer som händer på skärmen. Men han frågar: Vad är värdet med att göra någonting mer realistiskt och bättre animerat om du har dålig AI?

Som en investering i framtiden har Jacquier jobbat med studenter vid Montreal University. Ubisoft har lovat ge universitetet 200 000 dollar per år i fem år för att hjälpa studenterna att komma på "andra sätt att tänka på när det gäller spelutveckling".

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Håkan Öberg

Håkan Öberg

Skribent

Håkan tycker ofta att det var bättre förr, gillar djupa diskussioner och slutar spela World of warcraft en gång i kvartalet.