Virtual Reality är väldigt knepigt. Det borde kännas som någonting futuristiskt och spännande.

Men det jag tänker på är Virtual boy, huvudvärk, The Power Glove, obekväma hjälmar och dåliga Stephen King-filmer. Virtual Reality har kommit och gått flera gånger nu och varenda gång har det varit en fullständig besvikelse.

För det har inte varit perfekt, och det måste nog VR vara innan det blir bra. Vad som släppts hittills kan bäst jämföras med bilar med fyrkantiga hjul. Tanken kanske varit bra men det har varit fullkomligt oanvändbart.

Därför förvånar det mig lite att Mick Hocking från Sony i en intervju med Develop-Online går ut med att de jobbar på en Virtual Reality-produkt.

"Vi har också en ny huvudmonterad skärm som vi visade upp på CES, som kan visa väldigt högkvalitativ 3d och ge en helt uppslukande spelupplevelse", säger Hocking.

"För tillfället är det bara en huvudmonterad skärm; huvudet spåras inte än. Men det är någonting vi forskar och utvecklar just nu. Jag måste säga att det vi lyckats utveckla hittills har varit helt fantastiskt. Vi jobbar med några spel på Sony som experimenterar med Virtual Reality".

När jag tänker på det kan jag faktiskt se att vi kan ha kommit så pass långt att äkta VR är möjlig. PlayStation 3 är mer än kapabel att rita upp nog övertygande grafik, och huvudspårning har till och med privatpersoner lyckats göra själva i hemmet med en Wii-remote. Men kommer det verkligen räcka för få fram känslan att man verkligen är inne i spelet?

Det problem jag har med till exempel PlayStation Move är att jag är så pass medveten om att jag står framför en tv och ser ut som en idiot när jag spelar att vad som händer i verkligheten hela tiden delar uppmärksamheten med själva spelandet.

Jag kan jämföra med till exempel att spela Quakelive i ett nedsläckt rum med lurarna på och volymen uppdragen till elva - då finns ingenting annat än spelet.

Det är det som de måste lyckas med för att jag ska bli intresserad. Det ska inte finnas någonting annat än spelet. Ifall de misslyckas med det ligger jag hellre i min tv-spelsposition, det vill säga kejsarställning med handkontrollen bakom huvudet i min bekväma soffa.

Vad de också måste lyckas med är att få de stora spelen att implementera det, ungefär som det är idag där vissa spel som till exempel Crysis 2 eller Killzone 3 stöder 3D-teknologi.

Ifall det krävs speciella spel tillverkade just för Virtual Reality kommer det aldrig gå. Jag vill inte spela Wii-sports i VR, jag vill inte kasta bollar på en vägg i VR och jag vill inte Bowla i VR. Kasta bollar mot en vägg gjorde jag när jag var åtta och ifall jag vill bowla går jag till bowlinghallen.

Jag vill spela riktiga högbudgetshooters i Virtual Reality. Jag vill boxa en Covenant i ansiktet eller såga ihjäl någon i Gears of War. Jag vill hålla upp min arm framför mitt ansikte och se Master Chiefs gröna rustning på min arm.

Och det kommer bara vara möjligt antingen om ALLA köper Virtual Reality-tillbehöret eller om det är så lätt att implementera att speltillverkarna tycker det är värt det. Det är pengarna det handlar om.

Virtual Reality ligger i Sonys händer nu. Det är det här som bestämmer om Virtual Reality kommer vara framtiden eller om jag för evigt kommer se det som den där sunkiga 90-talsgrejen.

För nästa gång kommer vara sista gången jag ens kommer fundera på om VR kan bli verklighet. Vinna eller försvinna.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (6)

About the author

Håkan Öberg

Håkan Öberg

Skribent

Håkan tycker ofta att det var bättre förr, gillar djupa diskussioner och slutar spela World of warcraft en gång i kvartalet.