Gearbox-chefen Randy Pitchford är upprörd över att Borderlands 2 inte utannonserades på det sätt han ville.

Efter att källor hade läckt information om att spelet var under tillverkning publicerade Eurogamer.net nyheten i förrgår.

Pitchford säger på Twitter att ”kass journalistik inte är en utannonsering”, och att ”släppa en nyhet är ok, men gör det på rätt sätt”.

3D Realms George Broussard svarade Pitchford med att säga att ”Det handlar bara om antal träffar [för spelsajter]. Förtroende existerar inte, bara träffar”.

Jag funderar lite över innebörden av Broussards uttalande. Ska nyheter enbart skapas genom PR-utskick och inte på något annat sätt? Skulle vi dra paralleller till andra nyhetsområden kan vi konstatera att inte mycket hade kommit fram om allt exempelvis gått genom politikers presstalespersoner.

Broussards uttalande får mig att fundera på om spelbranschen generellt har en annan agenda - som skulle vara finare än ”att bara tjäna pengar”?

Har spelsajter blivit gratis reklampelare som styrs av spelföretagen - och är det verkligen så vi vill att det ska vara?

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (4)

About the author

Roberth Läckström

Roberth Läckström

Skribent

Har spelat sedan Vic-20:s glansdagar och anser att Benefactor är DICE:s bästa spel hittills, utan någon som helst konkurrens.