Diablo III

På tal om infernaliska svårighetsgrader

Ju längre ned på trappan jag kommer desto varmare blir luften runt mig. När jag tar det sista steget dallrar luften runt omkring mig av värmen och svettdropparna i pannan torkar sekunden efter de dyker upp. Katakomben ger ifrån sig ett dovt gyllene sken som bara förstärker känslan av extrem hetta.

Någonstans vrålar en eld men det som har fått min uppmärksamhet är de mässande humanoida varelserna i långa rockar med uppdragen huva. Något säger mig att dessa inte kommer att vara vänligt inställda till mitt intrång. För att inte tappa initiativet frammanar jag en mongrol för att hålla mina fiender på avstånd för att i nästa stund skicka iväg en giftpil mot den närmsta varelsen.

Mina förberedelser var inte förgäves när flera av varelserna lyfter från golvet med ett vrål. Stämningen i korridoren har helt plötsligt gått från kvävande förväntan till het handlingskraft.

Jag har haft förmånen att få testa Blizzards kommande och mycket efterlängtade actionrollspel Diablo III. På Gamescom måste detta ha varit ett av de mest populära spelen på mässan - tillsammans med titlar som Battlefield 3, Star Wars: The Old Republic och Mass Effect 3 - då jag fick kämpa för att få testa spelet. Datorerna var konstant upptagna.

Men jag fick tillslut tag i en ledig PC och fick äntligen välja klass jag ville spela. Jag valde häxdoktorn som är en av de nya klasserna i spelet och fick, som nivå tio, hoppa in i en relativt tidig katakomb. Då jag spelade en karaktär med låg nivå hade jag inte så många färdigheter att välja på men gav ändå en försmak av vad som komma skall.

Häxdoktorn förlitar sig på avstånd och använder sina giftpilar för att nöta på flera fiender samtidigt samt använder sig av framkallade varelser för att hålla fiender på avstånd. Detta har sina fördelar och nackdelar i de trånga utrymmena jag fick spela på.

Å ena sidan kan mina underhuggare stänga av korridoren medan jag hela tiden låter giftpilar och andra besvärjelser föra min talan. Å andra sidan kan det bli lite lurigt då striden helt plötsligt kan försvinna runt ett hörn där mina framkallade hjälpredor blir slaktade då jag under en kort stund inte kan hjälpa till.

Har du spelat tidigare spel i serien eller spel som Torchlight kommer du att känna igen dig i kontrollerna. Diablo är och förblir en actionspel med rollspelstendenser och del tre för denna tradition vidare. Vi pratar snabba strider i konstant ström i diverse olika miljöer med stor variation på fiender. Vi pratar även om att göra din karaktär till den grymmaste killen/tjejen i stan genom att samla på sig vapen och utrustning, vapen och utrustning i mängder.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (3)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.

Relaterat material

Recension: Pro Cycling Manager 2016

Petter har lekt taktiker på Frankrikes landsvägar.

RekommenderatRecension: Lara Croft GO

Portabla Lara Croft är bästa Lara Croft.

EssentielltRecension: This War of Mine: The Little Ones

Barn kommer alltid vara barn, även i krig.

FeatureGrattis på födelsedagen, Game Boy!

25 år gammal! Motorcykel nästa, eller?

Andra saker på sidan...

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading