Det bepansrade fordonet börjar sakta rulla mot fiendens kommandoskepp och den markbaserade basen den har länkat sig samman med. Målet är att slå ut länken och på så sätt oskadliggöra motståndarnas kontroll av planeten. Men motståndet är för starkt och något måste göras för att minimera förlusterna.

Med mitt implantat startar jag en konversation med ett av rymdskeppen som utkämpar ett slag högt ovanför den ödsliga planeten. Ordern om ett bombardemang från omloppsbanan tas emot och jag får upp en översiktskarta över slagfältet. Då jag har lokaliserat den största koncentrationen av fiender pekar jag snabbt ut var jag vill ha elden. Piloten ger klartecken och några sekunder senare hörs ett dovt muller från skyn.

Ännu ett par sekunder senare slår ett bländande ljus genom de gråa molnen på himlen och ner på de koordinater jag för en stund sedan pekade ut. Detta borde ha mjukat upp de legoknektar som trodde att de hade övertaget.

MMORPG:s har sedan 2004 mer eller mindre dominerats av Blizzards mastodont World of Warcraft.

Kloner, eller nästan rena kopior, av detta spel har under åren kommit och gått på löpande band. Men det finns de som har gått sin egen väg och aldrig riktigt korsats eller krossats i tidigare nämnda ångvält. 2003 släppte det lilla isländska företaget CCP ett ambitiöst och mycket komplext rymdspel vid namn EVE Online: Second Genesis och skapade sin egna lilla nisch i en växande genre.

I EVE tog islänningarna konceptet från det gamla kultspelet Elite med uppföljare och skapade ett spel i vilekt spelarna tog rollen som en pod-pilot - namnet har de fått för den vätskefyllda enhet de befinner sig i när de integrerar med rymdskeppet. Efter en kort genomgång släpps de lösa med endast kläderna på kroppen och ett litet rymdskepp till sitt förfogande i en spelvärld öppen att utforska och exploatera som de vill. Ett koncept som lever och frodas än i dag, åtta år efter lanseringen.

CCP har lyckats hålla sitt MMORPG levande och har släppt flera större expansioner under åren samt uppgraderat grafikmotorn vid några tillfällen. De senaste expansionerna har även tillåtit korporationer, spelet motsvarighet till gillen, att ta över solsystem och exploatera enskilda planeter för att samla resurser. Det är här företaget vill inkorporera sitt nya och lika ambitiösa projekt, Dust 514.

Dust 514 kommer att vara ett skjutspel i förstapersonsvy men med ett helt nytt tankesätt bakom sig. Istället för att göra ett fristående spel kommer de att koppla samman Dust 514 och EVE Online på ett sätt vi aldrig tidigare sett i spelvärlden.

Samarbete och konflikter kommer att spänna över plattformarna och över två helt olika genrers. Ett grepp som lika gärna kan bli en katastrof som det kan revolutionera spelandet i grundvalarna. Ingen kan anklaga CCP för att inte ta risker.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (10)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.