Debatten om DRM är rättfärdigad

Var tredje spelare upplever problem

Debatten kring DRM (Digital Rights Management) är i full gång.

Framför allt är det speljätten Ubisoft som får smaka på piskan efter att de påstått att From Dust inte skulle kräva konstant uppkoppling för att spelas. Någonting som visade sig vara fel - och som spelare världen över hävdar var en ren lögn för att sälja fler spel.

Markus Pettersson, även känd som Notch gav sig förra veckan in i debatten med ett Twitterflöde.

"Tips från proffsen: Ifall du piratkopierar Ubisofts spel istället för att köpa dem kommer de fungera fint när din internetuppkoppling är nere. Jag är medlem i svenska Piratpartiet, och jag har officiellt gått ut mot överdriven rädsla för piratkopiering flera gånger.

Med det sagt så SKADAR piratkopiering faktiskt utvecklarna. Men min poäng var att en lösning som UPPMUNTRAR piratkopiering är sinnessjuk",

Enligt Ubisoft själva är deras DRM en succé. Förra månaden sade en representant från Ubisoft till Pcgamer att de har sett "en klar minskning av piratkopieringen av deras titlar som kräver en konstant internetuppkoppling".

Som journalist och spelare måste jag ställa mig tveksam till Ubisofts uttalanden.

I skrivande stund ligger From Dust på The Pirate Bays topplista över de mest nedladdade pc-titlarna och det tog mindre än 24 timmar att knäcka. Enligt all logik kan inte en DRM-lösning som enbart straffar den som köpt spelet resultera i färre illegala nedladdningar. Utan bara öka den. De som piratkopierar spel behöver nämligen inte vara uppkopplade mot internet.

Problemen med DRM är inte heller sällsynta eller små. En undersökning på Gamefaqs.com visar att en av tre har haft något slags problem med legalt köpta spel på grund av olika sorters DRM. För nästan en femtedel har problemen varit så stora att de flertalet gånger inte kunnat spela sitt spel.

Om vi bara räknar de som haft kraftiga problem, det vill säga de som blivit helt utelåsta från spelet eller bara temporärt hindrade, är det ändå 8,65 procent av kunderna som får en fullkomligt trasig produkt. Jag har svårt att komma på någon annan bransch där sånt här skulle accepteras.

Medieföretag är snabba på att jämföra piratkopiering med stöld av andra fysiska föremål. Kampanjen med slagorden "You wouldn't download a car" har väl alla hört vid det här laget?

Om vi vänder på det så är frågan hur många som skulle köpa en bil ifall mer än var tjugonde bil låser ute dig för evigt, om var femtionde bil stannar hela tiden och om var tionde bil helt slumpmässigt vägrar fungera från gång till gång.

Betänk dessutom att det då inte handlar om några mekaniska fel på produkten, utan enbart händer på grund av att tillverkaren vill vara säker på att du inte använder några piratkopierade reservdelar i bilen. Det företag som utvecklade den bilen skulle aldrig få utveckla en bil igen.

Med det sagt så kanske DRM genom konstant internetuppkoppling är någonting bra, i framtiden.

I framtiden när det fungerar felfritt, i framtiden när absolut alla har stabilt internet även om de befinner sig ute på ett kalhygge i de djupaste norrländska skogarna, och i framtiden när spelen strömmas direkt till din dator.

Men det är i framtiden det. I nutiden vill vi inget mer än att kunna spela de titlar vi faktiskt betalat pengar för.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Håkan Öberg

Håkan Öberg

Skribent

Håkan tycker ofta att det var bättre förr, gillar djupa diskussioner och slutar spela World of warcraft en gång i kvartalet.

Relaterat material

RekommenderatRecension: Quantum Break

Tillbaka till framtid... Nutid... Adam har spelat Quantum Break!

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

Följ Eurogamer.se på Närcon Vinter 2016!

Med packade väskor slänger sig Gabriel iväg till Närcon Vinter 2016.

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

FeatureAndréas krönika #6: Om Jonas Pettersson

Det sker lite ändringar på redaktionen och Andréas berättar om vad som sker, rent praktiskt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (0)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading