Ubisoft har "all rätt i världen" att använda DRM (Digital Rights Management, hantering av digitala rättigheter) för att skydda pc-spel från vad som kallas "helt otroliga" nivåer av piratkopiering. Detta enligt utvecklaren av Driver: San Fransisco, Ubisoft Reflections.

Bolaget fick hård kritik när de bestämde sig för att använda sig av en form av DRM som kräver att spelaren alltid är uppkopplad mot internet i Driver: San Fransisco. De har sedan dess ändrat sig till förmån av en mindre sträng form av DRM som kräver inloggning vid uppstart.

Grundaren av Ubisoft Reflections, Martin Edmonson pratade med Eurogamer.net.

"Det är helt enkelt så att piratkopiering på PC är på de mest otroliga nivåer. Det här spelet har kostat en enorm mängd pengar att utveckla, och det måste med rätta, helt moraliskt korrekt, skyddas.", säger Edmonson.

"Om det var väldigt små problem med piratkopiering skulle vi inte behöva det".

Det kan också diskuteras om piratkopieringen verkligen är på de otroliga nivåer som Ubisoft säger. Tidigare i år rapporterade Eurogamer.net att PC Gaming Alliance säger att piratkopiering är på nedgång, och inte på grund av DRM.

Som anledning till minskningen nämns till exempel att utvecklare nu inkluderar saker som achievements (belöningar) och liknande som sparas online och höjer spelvärdet på köpta spel.

"Så även om du piratkopierar spelet får du fortfarande inte äran. Det finns alla de här extra sakerna i spelet där du inte får ut samma spelvärde om du piratkopierar det", går det att läsa.

De säger att resultatet av DRM i vissa fall är att spelare använder pirathackande för att kunna använda spelen som de vill. Därmed ökas till och med efterfrågan på sådana illegala lösningar eftersom att det inte bara är piraterna som vill ha dem.

"En av de första sakerna de gör är att de tar bort kopieringsskyddet på deras köpta kopia och laddar över det på en hårddisk. Och på så sätt kan de ta det till en annan PC som de har köpt", berättar PC Gaming Alliance.

"Den drivande faktorn är att de vill ha den extra nivån av flexibilitet som kommer med det, när du inte behöver en skiva som snurrar i din optiska läsare. Men du har fortfarande köpt spelet, eller hur?"

"Men sedan när de laddar ner den här lösningen kommer det att lysa upp i vissa av dessa forum, 'åh, det är 50 000 nedladdningar av det här pirathacket'. Och det jag säger är att en andel av de människorna har också köpt spelet", avslutar de.

Ubisoft gör också försök att minska andrahandsvärdet på spelet genom sitt Uplay Passport. Det fungerar så att du får en engångskod med ditt köpta exemplar, och den koden används online för att låsa upp elva flerspelarlägen och andra funktioner.

När du sedan säljer spelet kommer köparen att vara tvungen att köpa en ny engångskod för åtta euro för att få tillgång till hela spelet. Ungefär som att jag skulle sälja en skiva begagnad och köparen var tvungen att betala Sony Music pengar för att få gitarrspåret.

Tidigare i veckan skrev jag en artikel om varför jag anser att DRM bara skadar köparna. Till den vill jag nu tillägga att Ubisoft kanske anser att de har all rätt i världen att skydda sina investeringar. Själv anser jag att jag har all rätt i världen att äga mitt köpta exemplar.

Att äga det jag köpt innebär att jag ska kunna spela det när och var jag vill. Och allt jag äger ska jag också kunna sälja när som helst till vem jag vill. Annars är det bara en dålig hyrtjänst och det kommer jag aldrig betala fullpris för.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (2)

About the author

Håkan Öberg

Håkan Öberg

Skribent

Håkan tycker ofta att det var bättre förr, gillar djupa diskussioner och slutar spela World of warcraft en gång i kvartalet.