Den lummiga djungeln är en behaglig bakgrund när jag joggar uppför slänten. Tydligen var ön guvernör inte helt entusiastisk över att jag försökte besöka honom utan anständig klädsel. Man brukar säga att hatten gör mannen och det är en huvudbonad jag är ute efter samt är anledningen till att jag nu forcerar regnskogen.

Hoppas mannen med det eftertraktade klädesplagget är villig att ge upp den utan allt för mycket bråk. Något säger mig att oddsen för detta inte ser allt för bra ut.

Risen fick inte en helt övertygande mottagning när det släpptes för snart två år sedan. Det var dock inte handlingen i sig som drog ned betygen utan det var snarare det tekniska genomförandet som gjorde att kritikerna drog öronen åt sig.

Nu vill i alla fall Deep Silver ge spelet och dess utvecklar Piranha Bytes (vilka även gjort Gothic-serien) en ny chans att fixa till det som var ett lovande rollspel.

Risen 2: Dark Water tar vid strax efter första spelet och den odöpte hjälten från föregångaren är åter tillbaka. Hans livssituation ser däremot smådyster ut. Under en seglats attackeras båten han färdas med av ett havsmonster och förliser på en lummig djungelbeklädd ö befolkad av pirater och annat löst folk. Det är nu upp till honom att göra det bästa av situationen.

Jag fick se spelet spelas på PC och det såg riktigt bra ut för att vara i ett så pass tidigt stadium. Den lilla byn passar in i bilden jag får när jag tänker på en pittoresk utpost eller pirathåla, och den omkringliggande djungeln var lagom lummig - så där lite Pirates of the Caribbean-mysig.

Men turligt nog är detta inte ett actionlir med Johnny Depp utan ett modernt rollspel med allt vad det innebär. Ön är öppen att utforska lite som du vill även om det finns en övergripande historia som ska leda dig igenom denna atmosfäriska värld. Jag fick se en hel del springande fram och tillbaka vilket gör det viktigt med en underhållande spelvärld och pirat-temat känns fortfarande tillräckligt oexploaterat inom spelindustrin för att kännas spännande.

Intressant var också striderna som faktiskt lyckades med att vara både actionfyllda och taktiska på samma gång. Du tvingas planera din strid och balansera mellan attack, försvar samt manövrering och inte bara klicka på en knapp om och om igen.

Spelvärlden, tillsammans med stridssystemet, får bli det som lockar mig mest med Risen 2. De lite träiga huvudkaraktärerna samt uppdragen vilka följer någon slags standardmall kan de gärna putsa lite på. Visserligen var det en tidig sekvens i spelet men ska spelet visas upp tycker jag man kan slå lite på stora trumman.

För att förstöra lite av den ändå rätt positiva känsla jag fick av spelet visade utvecklarna även upp ett mycket tidigt bygge av Xbox 360-versionen och den var inte att mycket att hurra för. Det grafiska var relativt nära PC-versionen i detta stadium men det hackade något otroligt. Hela spelet gick i ultrarapid. De kunde lika gärna hoppat över denna del i demonstrationen och visa upp 360-versionen när koden var spelbar.

Nåväl, med flera olika öar att utforska, mystiska monster och en huvudhistoria med en längd på runt 40 timmar kanske detta kan bli något att sätta tänderna i när det släpps till PC, PlayStation 3 och Xbox 360 under 2012.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (0)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.