Adrift

Vi kikar på ett lovande spelkoncept

Facebook, Twitter, smarta telefoner, GPS och Google. Det vi tar för givet idag var för inte så länge sedan ren science fiction. Att vara nåbara dygnet runt, att konstant meddela vad man gör och var man befinner sig är för många lika naturligt som att äta och sova. Men när kommer vi till punkten då privatlivet inte längre är privat utan tillgänglig för alla som kan utnyttja och manipulera all trafik vi ger ifrån oss varje dag?

Detta är bakgrunden för franska studion Dontnod Entertainments kommande spel som just nu går under arbetsnamnet Adrift. Spelet är studions, som skapades för just denna titel, första spel som omkring 70 personer jobbar på just nu. I slutändan kommer det att bli ett actionspel i tredjepersonsvy men med lugnare, utforskande delar inkorporerat i upplevelsen. Även om det kommer att vara ett enpersonsspel ska det finnas onlinefunktioner, men exakt vad är ännu inte helt bestämt.

Adrift utspelar sig i Neo-Paris år 2084 och det är en dyster framtid vi möts av. Med hjälp av inplantat kopplade direkt till den mänskliga hjärnan kan du spela in och exportera ut tankar, känslor och upplevelser för distribution till en väntande marknad. En marknad som bara väntar på att få utforska dina erfarenheter och som kanske inte alltid har rent mjöl i påsen.

Ni som sett filmen Strange Days med Ralph Fiennes vet ungefär vad jag menar. Dina minnen och upplevelser är både en konsumentvara men även ett sätt att kunna manipulera människor. Allt är till salu och konspirationsteorier slår som spön i backen, men trots det använder folk tekniken. Den som kontrollerar informationen kontrollerar världen.

Att spelet utspelar sig år 2084 är ingen slump, utan det är en liten vink till George Orwells klassiska roman 1984. En framtid där vänner förråder vänner och barn anger sina föräldrar, där Storebror ser dig och rädsla för den totalitära makten styr samhället.

I Adrift har vi något som skulle kunna kallas Storebror 2.0, fast vi mer eller mindre frivilligt har gett upp våra liv i kommersens tecken. Dontnod vill dock inte använda pekpinnar, utan har skapat sin framtid på vad som skulle kunna hända om vi inte tänker efter.

Neo-Paris är heller inte det en slump då studion huserar i Frankrikes huvudstad och kan direkt hämta inspiration bara det går ut på gatan, och personligen tycker jag att det är ett rätt spännande val. Hur ofta får vi chansen att springa omkring i Paris och leka med vapen?

Man har satsat rätt mycket på spelets bakgrundshistoria och flera stora franska science fiction-författare har varit med i processen. Konceptbilderna har tagits fram av Aleksi Briclot, som jobbat med flera stora serier och gett ut en bok med sin konst. Jag inte säga något om spelet än så länge, men konceptbilderna är läckra.

Adrift är som sagt i sin linda rent utvecklingsmässigt, men är planerad att släppas i handeln till Xbox 360 och PS3 under hösten 2012.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Mikael Åkesson

Mikael Åkesson

Artikelredaktör

Prylnörd som spelat tv- och datorspel sedan början av 80-talet. Har en förkärlek till spel med mycket smyg- och stealth-inslag och håller Thief II som höjdpunkten i genren och ett av de bästa spelen genom tiderna.

Relaterat material

RekommenderatRecension: Quantum Break

Tillbaka till framtid... Nutid... Adam har spelat Quantum Break!

FeatureFörtitt: LEGO Marvel's Avengers

Vi har lekt bland dansk plast och amerikanska superhjältar.

Följ Eurogamer.se på Närcon Vinter 2016!

Med packade väskor slänger sig Gabriel iväg till Närcon Vinter 2016.

FeatureSåhär var PC Gaming Show

Det här är vad sjutton PC Gaming Show var.

FeatureAndréas krönika #6: Om Jonas Pettersson

Det sker lite ändringar på redaktionen och Andréas berättar om vad som sker, rent praktiskt.

Andra saker på sidan...

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!

Hide low-scoring comments
Ordna
Threading