Spelanalytikern Michael Patcher påstod för vår modersajt strax innan helgen att piratkopiering förstör PC-spel och tvingar ut dem på Internet. Samma sak hände i Asien, menar Patcher, där motreaktionen blev free-to-play-modellen av spel.

Presidenten för PC Gaming Alliance, Matt Ployhar, förklarar att modellen har blivit stor i Asien på grund av flera anledningar. En av dem är att lokala speltillverkare inte kunde sälja spel om de inte gav ut dem gratis, och sedan hoppades de att mikrotransaktioner skulle betala deras löner.

Detta visade sig sedan så effektivt att det i princip ersatte den äldre försäljningsmodellen, som vi är mest vana vid här i väst.

Eurogamer har fått erfara att, av de absolut största PC-titlarna, är det upp till 80 procent som är piratkopior. Men att få dessa potentiella konsumenter att köpa spelen bara genom att tillämpa kopieringsskydd verkar något svårare.

Capcoms amerikanske vicepresident Christian Svensson förklarar: "Det är en stor samling människor som, oavsett vad du än gör, aldrig kommer att bli en betalande konsument." Han fortsätter: "Det har en del med kultur att göra, men även utbildning, möjlighet att betala och den enkla anledningen att kunna få tillgång till materialet - det kanske inte ens säljs i deras land lagligt?"

Good Old Games Guillaume Rambourg säger att "Piratkopiering har alltid existerat och kommer alltid att existera. I dag är det också mycket lättare att kopiera spel i jämförelse med 80- och 90-talet då enda sättet var genom vänner i skolan."

Christian Svensson säger till oss att vissa av dem som piratkopierar har relativt goda anledningar. "Om dom inte kan få tag i spelet på något annat sätt så kommer de att försöka piratkopiera det."

Patcher säger att piratkopiering föddes ur lättja. Att alla datorer i dag har en hårddisk och en internetuppkoppling och med tanken att det är helt ok att dela med sig av spelen på sin dator. "Lösningen ser ut att vara kopieringsskydd, och även om det inte fungerar, får det spelutgivarna att känna sig bättre."

Personligen anser jag inte att kopieringsskydd är lösningen, utan har själv suttit och svurit åt problemen de skapar med mina lagligt inköpta spel. Den enda som drabbas är du som köper spelen.

Vad anser du om den här debatten om kopieringsskydd? Vad ska man göra?

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (1)

About the author

Roberth Läckström

Roberth Läckström

Skribent

Har spelat sedan Vic-20:s glansdagar och anser att Benefactor är DICE:s bästa spel hittills, utan någon som helst konkurrens.