Jag befinner mig på en restaurang tre timmar från Paris. Vi väntar på efterrätten som enligt menyn består av "laminerat äpple och dess blomma av salt". Personalens kunskaper inom det engelska språket är ungefär likvärdiga med mina kunskaper inom det franska.

Efter ett långt besök i baren där jag till slut lyckas förklara att jag ville ha en stor öl, "Le grande big bierre merci!", sätter jag mig åter igen med två kollegor från ryska MTV och en polsk tidningsskribent.

Den pågående diskussionen handlar om hur ingen av dem hört talas om Tintin och att de är kraftigt förundrade över varför de flyger folk från hela Europa för det här spelet. Diskussionen avbryts häftigt och styrs istället in på frågor om hur jag lyckats beställa en öl i baren.

1
Utanför Chateau de Cheverny

Morgonen därpå åker vi buss till Chateau de Cheverny, slottet som stått som förebild för Hökeborg (Kapten Haddocks slott). Det är här vi ska få testa det nya Tintinspelet baserat på den nya filmen, som i sin tur bygger på tre olika Tintinböcker (Krabban Med Guldklorna, Enhörningens Hemlighet och Rackham den rödes skatt).

Jag känner mig peppad. Till skillnad från min östeuropeiska kollegor är det för mig personligen rätt självklart varför Tintin är en stor deal. Jag har vuxit upp med seriealbumen och filmerna om Tintin.

Evenemanget inleds med en föreläsning av Jacques Exertier, creative director på Ubisoft. Han talar bland annat om någonting som jag funderat över. Hur striderna kommer att se ut.

"Om du sätter ett gevär i händerna på Tintin kommer han till exempel skjuta i sanden bredvid en fiende för att förblinda honom, men om du sätter ett gevär i händerna på en gamer kommer han skjuta fienden mitt mellan ögonen. V i var alltså tvungna att hitta en annan lösning på hur striderna kommer fungera. Vi märkte att det Tintin oftast gör är att utnyttja omgivningen på något sätt".

Hur Tintin kan använda omgivningen demonstreras när en Ubisoft-anställd spelar en bana på projektorn. Ombord på ett skepp kastar Tintin en potta på en fiende. Fienden som nu har en potta över huvudet börjar slå vilt omkring sig och knockar en annan fiende. Efter det följer en bossfight där Tintin måste lura bossen att skjuta på fyverkerier som då avfyras och träffar bossen.

The Adventures Of Tintin är en klassisk plattformare. Du ser Tintin från sidan och du ska ta dig från plats A till plats B och slåss med lite fiender på vägen. Banan i testversionen börjar i Hökeborgs källare och slutar på taket. Plattformandet blandas med 3D-actionsekvenser, exempelvis en flykt från ett sjunkande skepp där vattnet precis börjat tränga in.

Sometimes we include links to online retail stores. If you click on one and make a purchase we may receive a small commission. For more information, go here.

Jump to comments (8)

About the author

Håkan Öberg

Håkan Öberg

Skribent

Håkan tycker ofta att det var bättre förr, gillar djupa diskussioner och slutar spela World of warcraft en gång i kvartalet.